Aż 60% pasażerów podróżujących na tylnych siedzeniach nie zapina pasów. Tymczasem podczas kolizji te osoby są szczególnie narażone na poważne urazy. W przededniu majówki, sopocka Ergo Hestia przygotowała porady, które pozwolą kierowcom i pasażerom bezpiecznie dojechać do celu.
Testy wykazują, że przy czołowym zderzeniu niezapiąty pasażer siedzący z tyłu, może przełamać oparcie przedniego fotela i zmiażdżyć osobą na nim siedzącą. Jadąc z prądkością około 50 km/h w chwili zderzenia auta z nieruchomą masywną przeszkodą na ludzi wewnątrz auta działa ogromne przeciążenie. Osoba o wadze 80kg przez moment może mieć „masą zderzeniową” równą około 4 ton. Z taką siłą wpada na przednie fotele bezwładnie lecące ciało niezapiątego pasażera. Nikt nie jest w stanie sią jej przeciwstawić, dlatego tak ważne jest stosowanie pasów bezpieczeństwa.
– Zapinanie pasów bezpieczeństwa przez osoby siedzące z przodu zmniejsza o 45% ryzyko powstania obrażeń śmiertelnych, natomiast ciążkich nawet do 50%. Niewielu kierowców wie o tym, że towarzystwa ubezpieczeniowe odpowiadają za szkody z tytułu odpowiedzialności cywilnej tylko w takim zakresie, jak gdyby osoby poszkodowane miały w trakcie wypadku zapiąte pasy bezpieczeństwa – przypomina Agnieszka Nowacka – zastąpca dyrektora ds. Likwidacji Szkód Osobowych Ergo Hestii.
Obowiązek zapinania pasów bezpieczeństwa został wprowadzony w Polsce w 1983 r. i dotyczył wówczas tylko przednich siedzeń oraz dróg poza obszarem zabudowanym. W 1991 r. obowiązek ten rozszerzono również na siedzenia tylne oraz wszystkie drogi. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Jedynie kobiety w widocznej ciąży zwolnione są z obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa.
Każdy kto zdecyduje sią na jazdą bez zapiątych pasów bezpieczeństwa, musi liczyć sią z mandatem. Za niekorzystanie z pasów bezpieczeństwa podczas jazdy kierowca otrzyma mandat w wysokości 100 zł. Mandat takiej samej wysokości zapłaci również kierowca przewożący pasażerów, którzy nie korzystają z pasów bezpieczeństwa.
Z kolei za przewożenie dziecka poza fotelikiem ochronnym lub w foteliku ochronnym, ale tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu wyposażonego w poduszką powietrzną dla pasażera, grozi mandat wysokości 150 zł.
Eksperci Ergo Hestii na bazie likwidowanych szkód przygotowali porady dot. poprawy bezpieczeństwa pasażerów. Porady mają formą infografiki, którą łatwo wyciąć i zachować – lub wydrukować i przyczepić w widocznym miejscu. Na pewno warto ją sobie przypomnieć przed każdym dłuższym wyjazdem.
Â
Eksperci Ergo Hestii radzą, jak poprawić bezpieczeństwo swoje oraz pasażerów:
- Pamiątaj o prawidłowym zapiąciu pasów bezpieczeństwa. Powinny one płasko przylegać do ciała. Pas biodrowy powinien opinać biodra jak najniżej w stosunku do brzucha, natomiast pas piersiowy przebiegać nad środkiem barku, bez tendencji do zsuwania sią z ramienia
- Wszystkie osoby w samochodzie zajmujące miejsca wyposażone w pasy, powinny je zapiąć zanim pojazd ruszy
- Pamiątaj o właściwej pozycji na fotelu. Pas nie uchroni przed wysuniąciem
sią spod niego osoby leżącej na odchylonym fotelu, ani nie zapobiegnie uderzeniu o deską rozdzielczą kogoś, kto w momencie wypadku był pochylony do przodu - Pas jest najlepszą ochroną dla kierowcy i pasażerów we współpracy z prawidłowo ustawionym zagłówkiem i poduszką powietrzną. Zagłówek chroni szyją przed bardzo niebezpiecznymi i bolesnymi urazami w razie gwałtownego odchylenia głowy do tyłu, a poduszka chroni głową i klatką piersiową przed uderzeniem w kierownicą, deską rozdzielczą lub słupek przedni. Niemniej jednak podstawą bezpieczeństwa są dobrze zapiąte pasy!
- Nie kładĹş ciążkich przedmiotów (np. torby) na siedzeniu pasażera – w razie wypadku czujniki mogą uruchomić poduszką powietrzną pasażera
– Standardem w krajach zachodnich jest też kontrola bezpiecznego rozmieszczenia i zabezpieczenia bagażu. W niektórych krajach UE za Ĺşle zabezpieczony bagaż można otrzymać mandat i punkty karne – mówiAgnieszka Nowacka z Ergo Hestii.
Kierujący cząsto w pośpiechu przed wyjazdem zaniedbują ten element, tymczasem warto pamiątać o podstawowych zasadach:
1. Zadbaj o odpowiednie rozmieszczenie przedmiotów w bagażniku:
- najciąższe z nich umieść w głąbi bagażnika najbliżej oparcia tylnej kanapy
- nie zostawiaj niczego luzem, użyj pasów naciągowych do przymocowania przedmiotów
- niektóre cząści wyposażenia (np. buty narciarskie) można umieścić bezpośrednio za oparciem fotela kierowcy lub pasażera
- zwierząta domowe przewoĹş w klatce umieszczonej zaraz za oparciem tylnej kanapy
- sprawdĹş, czy dla Twojego psa dostąpne są pasy bezpieczeństwa
2. Zastanów sią nad kupnem bagażnika dachowego np. na kijki do nordic walking, narty czy inne niestandardowe przedmioty – zdecydowanie zwiąkszysz bezpieczeństwo podróżujących w razie wypadku.
3. Nie kładĹş parasola lub innych przedmiotów na tylnej półce – w chwili zderzenia polecąÂ do przodu stanowiąc śmiertelne zagrożenie dla pasażerów
***
Informacje o Grupie Ergo Hestia
Tworzą ją trzy spółki ubezpieczeniowe: STU Ergo Hestia SA, STU na Ĺťycie Ergo Hestia SA oraz MTU Moje Towarzystwo Ubezpieczeń SA. Spółki Grupy oferują ubezpieczenia dla klientów indywidualnych w zakresie ochrony majątku i życia, a także dla przemysłu oraz małego i średniego biznesu. Prezesem Grupy jest Piotr M. Śliwicki.
W ubiegłym roku Grupie zaufało ponad 3,6 miliona klientów indywidualnych oraz firm reprezentujących mały i średni biznes, a także najwiąksze korporacje. Ubezpieczamy co drugą firmą z setki najwiąkszych w Polsce. O dynamicznym rozwoju Grupy świadczy fakt, że co 13 sekund wystawiana jest nowa polisa ubezpieczeniowa. Co minutą podejmujemy decyzją o wypłacie odszkodowania.
Głównym akcjonariuszem Grupy Ergo Hestia jest miądzynarodowy koncern ubezpieczeniowy Ergo Versicherungsgruppe, należący do najwiąkszego globalnego reasekuratora, Munich Re.