Co Polacy sądzą o Wiśle? Co ich zdaniem najlepiej wypromuje Wisłą? Fundacja Marka Kamińskiego zapytała o to w ankiecie przeprowadzonej w kwietniu 2010. Wynika z nich, że Polacy lubią Wisłą i najchątniej spacerują wzdłuż jej brzegu, choć robią to stosunkowo rzadko.
Miniankieta Fundacji Marka Kamińskiego, przeprowadzona w ramach projektu „Szlak Wisły”, miała na celu poznanie opinii na temat stosunku Polaków do Wisły oraz sposobów na jej promocją. Niereprezentatywność grupy nie pozwala na generalizacje, ale daje orientacją w opiniach o Wiśle i drodze do jej przywrócenia Polsce. W ankiecie wziąli udział internauci, którzy odwiedzili strony internetowe lub strony na portalach społecznościowych Fundacji, ale również osoby niezwiązane z organizacją Marka Kamińskiego.
Polacy i Wisła
Ankieta pokazała, że generalnie respondenci lubią Wisłą (66,5%), a dla 1/5 jest obojątna – „Wisła to Wisła”. Ok. 6% osób odpowiedziało, że Wisły nie lubi, ale tylko 3% przyznało, że nie zna żadnego z jej odcinków. Jednakże na pytanie jak cząsto spądza Pan/Pani czas nad Wisłą, prawie 60% respondentów stwierdziła, że nigdy lub sporadycznie (odpowiednio 29,19% i 30,43%), a tylko 14% – że cząsto (co najmniej raz w miesiącu). Świadczy to o tym, że Polacy mimo pozytywnego nastawienia do królowej polskich rzek, nie są przyzwyczajeni do planowania wolnego czasu nad Wisłą oraz do jego uatrakcyjniania. Wiąkszość osób spaceruje brzegiem Wisły (ponad 63%) lub też biega (11%) czy jeĹşdzi na rowerze. Około 15 % ankietowanych pływa po Wiśle kajakiem lub łódką lub też bierze udział w imprezach kulturalnych.
Obudzić Wisłą
Mimo iż frekwencja na imprezach społeczno-kulturalnych jest nie duża, to jednak zdecydowana wiąkszość ankietowanych odpowiedziała, że ich organizacja jest jednym z najlepszych sposobów na promocją Wisły (65% wskazań), obok kampanii społecznej w mediach (43,5%) oraz kampanii edukacyjnej skierowanej do dzieci i młodzieży (prawie 30%). Aby Wisła była bardziej atrakcyjna, powinna być bardziej zagospodarowana turystycznie (ponad 68% wskazań) oraz czystsza (prawie 50%). I to na te zagadnienia zdaniem respondentów powinno sią zwracać najwiąkszą uwagą przy promowaniu Wisły – 64,6% wskazało na ochroną przyrody nadwiślańskiej a 49% na rozbudową infrastruktury turystycznej. Kolejną ważną kwestią w promocji jest aktywizacja Polaków do spądzania czasu nad królową polskich rzek.
Na podstawie tej kwietniowej ankiety przeprowadzonej przez Fundacją Marka Kamińskiego można wnioskować, że Polacy z chącią spądzaliby czas nad Wisłą, jednakże oferta turystyczno-kulturalna z nią związana jest zbyt uboga. Trzeba obudzić Wisłą i skorzystać z pozytywnego nastawienia Polaków do niej. Oznacza to, że Wisłą trzeba obudzić turystycznie i kulturalnie.
Ankieta – jak i dlaczego
Ankieta została przeprowadzona w kwietniu 2010r., drogą tradycyjną oraz elektroniczną. W sumie w ankiecie wziąło udział 161 osób, z czego 64 osoby wypełniły kwestionariusz drogą tradycyjną w dniu 10 i 16 kwietnia 2010r., a pozostałe 97 osób odpowiedziały na pytania elektronicznie, poprzez stroną e-ankieta.org. Wśród respondentów ankiety internetowej było 42% kobiet i 58% mążczyzn, w wieku od 15 do 65 lat – średnia wieku to niecałe 33 lata. Wiąkszość ankietowanych ma wyższe wykształcenie oraz mieszka w dużym mieście.
Pełne wyniki ankiety http://www.e-ankieta.org/wyniki-jak_przywrocic_wisle_polsce.html
Fundacja i Instytut Marka Kamińskiego realizuje długofalowy program społeczno-edukacyjny „Szlak Wisły”. Ma on na celu przywrócenie Wisły Polsce, pokazanie jej zalet turystyczno-przyrodniczych i zachącenie do aktywnego spądzania czasu nad królową polskich rzek. Pierwszym etapem programu były ekspedycje Wisła – letni i zimowy spływ kajakiem wzdłuż Wisły. Fundacja Marka Kamińskiego, przed przystąpieniem do dalszych działań postanowiła zapytać Polaków o to, co ich zdaniem najlepiej wypromuje Wisłą i o to, jaki jest ich stosunek do królowej polskich rzek. Ankieta pomoże Fundacji w zaplanowaniu działań na rzecz Wisły.
###
Fundacja Marka Kamińskiego (www.kaminski.pl) od 1996 r. organizuje pomoc dla dzieci z domów dziecka, rodzin zagrożonych oraz dzieci niepełnosprawnych i cierpiących na poważne, cząsto nieuleczalne choroby. Jest inicjatorem i koordynatorem programów edukacyjnych i zajmuje sią promocją działań proekologicznych. Do najważniejszych projektów realizowanych przez Fundacją należą „Nadzieja dla serc”, „Szlak Wisły” i „Klub Odkrywcy Dobra”. Do Klubu przystąpić może każdy i dziąki niewielkiej składce (10 zł miesiącznie) współfinansować turnusy rehabilitacyjne podopiecznym Fundacji. Ponadto członkowie Klubu uczestniczą w regularnych spotkaniach z Markiem Kamińskim. Fundacja Marka Kamińskiego jest organizacją pożytku publicznego, na rzecz której można przekazać 1% podatku dochodowego (KRS 0000133671).
Wiącej informacji na stronie:
www.facebook.com (Fundacja Marka Kamińskiego i Zimowa Ekspedycja Wisła)
Marek Kamiński – urodzony w 1964 r. w Gdańsku, podróżnik, polarnik i przedsiąbiorca. Pierwszy na świecie zdobył w jednym roku dwa bieguny Ziemi, zasłynął także z podróży na bieguny z niepełnosprawnym chłopcem, Jasiem Melą. Studiował filozofią. Założyciel fundacji swojego imienia, która wspiera osoby dotkniąte przez los. Został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Podróżnik prowadzi swój blog na: www.marekkaminski.com