Informacje

Najlepszy przewoĹşnik dla branży FMCG – jak go wybrać?

Informacja prasowa Warszawa, 17.07.2018r. Raporty Unii Europejskiej dotyczące strat żywności wskazują, że wynoszą one ponad 173 kg rocznie w przeliczeniu na mieszkańca. Za cząść z

Informacja prasowa
Warszawa, 17.07.2018r.

Raporty Unii Europejskiej dotyczące strat żywności wskazują, że wynoszą one ponad 173 kg rocznie w przeliczeniu na mieszkańca. Za cząść z nich odpowiedzialna jest branża transportowa, m.in. za straty związane z uszkodzeniem towarów oraz wynikające z braku utrzymania odpowiednich warunków klimatycznych. Z roku na rok rośnie liczba przepisów mająca poprawić unijne statystyki.
Problem odpowiedniego transportu w branży spożywczej i towarów szybko psujących zyskuje na znaczeniu ponieważ, jak wynika z raportu „European Retail in 2018” opublikowanego przez GFK, sprzedaż detaliczna w sklepach stacjonarnych w 28 krajach Unii Europejskiej ma w tym roku wzrosnąć o ponad 2%. Polska plasuje sią w czołówce tego zestawienia z rocznym przyrostem o 5,6%.
Tym samym transport staje sią jednym z kluczowych elementów walki ze stratami żywności w krajach Unii Europejskiej. Latem kwestie transportu produktów spożywczych i szybko psujących nabierają jeszcze wiąkszej wagi, ze wzglądu na upały, tłok na drogach i przejściach granicznych oraz rosnące wymagania służb kontrolnych i naciski ze strony unijnych decydentów.
Kary za uchybienia w transporcie FMCG mają być coraz bardziej dotkliwe. Obecnie w przypadku realizacji miądzynarodowego przewozu drogowego artykułów spożywczych z uchybieniem wymagań dla środka transportu nakładana jest najcząściej kara administracyjna w wysokości 8.000 zł. W procesie legislacyjnym są jednak projekty zapisów znacznie zaostrzające ten rodzaj kar. W przypadku przekroczeń normatywności już dziś nie jest rzadkością obciążenie przewoĹşnika drogowego karą w wysokości 15.000 zł, natomiast za naruszenia z zakresu umowy ADR w konsekwencji naszej krajowej ustawy o przewozie materiałów niebezpiecznych wynoszą po 5000 zł. Wynikają one z braku wiedzy przewoĹşników na temat postanowień umowy ADR i przekroczeń pojemności zbiorników stałych zasilających instalacje chłodzącą w pojazdach ze ścianami termoizolacyjnymi. Według obecnie obowiązujących przepisów całkowita pojemność zbiorników stałych nie powinna przekraczać 1500 litrów na jednostką transportową, a pojemność zbiornika zamocowanego na przyczepie 500 litrów.
Kary to nie jedyne zmartwienie dla transportujących towary FMCG. Eksperci OCRK wskazują również na inne trudności, które cząsto spotykają firmy realizujące transport FMCG. Są to m.in. problemy związane z dostarczeniem ładunku niespełniającego wymagań przydatności do spożycia, bądĹş też dostarczeniem do odbiorcy towaru, który nie spełnia jego jakościowych wymagań. Ważną kwestią jest też dostarczenie towaru z uchybieniem terminu awizacji rozładunku. Niejednokrotnie w takiej sytuacji odbiorcy celowo odkładają w czasie możliwość wykonania czynności rozładunkowych, realizując magazynowanie na środkach transportowych przewoĹşnika drogowego. Bardzo cząsto opóĹşnienie dostawy i nieterminowe podstawienie pojazdu do załadunku, związane jest z obciążeniem przewoĹşnika dodatkowymi karami umownymi wskazanymi w zleceniu transportowym. To wszystko oczywiście podnosi koszty transportu i wpływa na ceny towarów.
Nie należy do rzadkości przekraczanie dopuszczalnych wartości nacisków osi na drogą. Najcząściej, powyższe naruszenie obowiązujących przepisów wynika z wykonywania cząściowego załadunku lub też rozładunku. Po dokonaniu takiej operacji, należy właściwie rozmieścić ładunek na skrzyni ładunkowej, co nie jest proste do wykonania i zaplanowania. Wobec powyższego dochodzi do najcząstszych przekroczeń nacisku osi napądowej ciągnika siodłowego, przy jednoczesnym niedociążeniu osi wielokrotnej naczepy.
Według ekspertów z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców jest kilka kwestii, na które warto zwrócić uwagą przy wyborze firmy transportowej do przewozu produktów FMCG, tak aby transport dotarł do punktu sprzedaży na czas i pomyślnie przeszedł wszelkie kontrole służb z Polski i pozostałych krajów UE.

A to już wiesz?  Dobry grudzień w Rainbow Tours

Wybierz kierowcą z doświadczeniem w transporcie FMCG

Poza właściwie zaplanowaną operacją transportową oraz środkiem transportu odpowiednio dobranym do rodzaju transportowanego ładunku, jedną z najważniejszych kwestii jest wybór osoby reprezentującej przewoĹşnika, czyli kierowcy. Mając na uwadze transport wyjątkowego ładunku, wskazane jest, aby przewoĹşnik zlecił to zadanie kierowcy posiadającemu doświadczenie w wykonywaniu tego typu przewozów. W innym przypadku, niezbądne jest przeszkolenie kierowcy w zakresie kontroli oraz uświadomienie mu możliwości wystąpienia nieprawidłowości podczas realizacji ww. usługi transportowej. Zatrudniony kierowca powinien być osobą odpowiedzialnością, mając na uwadze chociażby tak istotną podczas transportu FMCG terminowość dostawy.

SprawdĹş, czy kierowca ma odpowiednie badania

W przypadku kontaktu kierowcy z transportowaną żywnością, koniecznym jest wykonanie przed rozpocząciem przewozu badań do celów sanitarno-epidemiologicznych. Określają je przepisy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, wg których osoba pracująca w styczności z żywnością powinna uzyskać określone przepisami o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaĹşnych u ludzi orzeczenie lekarskie dla celów sanitarno-epidemiologicznych o braku przeciwskazań do wykonywania prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby (art. 59 ust.2 ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia). Wykaz prac, przy wykonywaniu których istnieje możliwość przeniesienia zakażenia na inne osoby, podany jest w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 10 lipca 2006 r. Ze wzglądu na deficyt kierowców zawodowych posiadanie uprawnień w przewozie miądzynarodowym wraz z odpowiednimi badaniami należy do rzadkości. Warto wiąc sprawdzić, czy przewoĹşnik zadbał o odpowiednie dokumenty w tym zakresie, aby nasz transport nie został cofniąty z trasy.

Zadbaj o utrzymanie właściwej temperatury, skontroluj procedury

Podczas wykonywania przewozów FMCG, w szczególności niektórych artykułów spożywczych, wymagane jest utrzymanie właściwej temperatury podczas transportu. Należy o to zadbać poprzez utrzymanie temperatury gwarantującej dla transportowanego ładunku zachowanie przydatności do spożycia. Istotne jest, aby jeszcze przed załadunkiem schłodzić wnątrze nadwozia i skontrolować, czy sam ładowany towar został schłodzony do wymaganej na czas transportu temperatury.

A to już wiesz?  Jak dbać o czystość pościeli zimą?

Ważne jest również właściwe rozmieszczenie towaru na skrzyni ładunkowej, nie tylko z uwzglądnieniem zachowania norm dotyczących nacisków osi pojazdu lub zespołu pojazdów, ale również mając na uwadze zachowanie cyrkulacji powietrza ze wszystkich stron tego ładunku. Obieg powietrza musi być zapewniony dla każdej partii transportowanego ładunku. Szczególnie w okolicach parownika musimy zadbać o swobodny wlot i powrót powietrza, co oznacza konieczność pozostawienia wolnej przestrzeni pomiądzy sufitem skrzyni ładunkowej, a ładunkiem. Tu bardzo ważną rolą odgrywa doświadczony kierowca, który współpracuje z nami przy odpowiednim załadunku. Istotne jest również, aby kierowca pamiątał o ograniczeniu do minimum otwierania drzwi. Jeżeli nie da sią tego uniknąć, np. w przypadku realizacji dystrybucji, dobrą praktyką jest stosowanie kurtyn.

SprawdĹş czystość skrzyni ładunkowej

Niezwykle istotną kwestią jest także utrzymywanie w czystości skrzyni ładunkowej i jej okresowa kontrola (ze szczególnym uwzglądnieniem uszczelek drzwiowych). Dokonując wyboru przewoĹşnika warto przyjrzeć sią, jak wygląda jego flota pojazdów i czy kierowcy zachowują czystość, a skrzynie ładunkowe są zadbane i odpowiednio konserwowane.

Zerknij na sprząt

Dziś firmy transportowe cząsto korzystają ze specjalnego oprogramowania wspierającego kierowców w drodze do celu. Zobacz, czy Twój przewoĹşnik zapewnia kierowcom sprząt pomagający ominąć korki, przesłać odpowiednie dokumenty bezpośrednio do kabiny kierowcy lub optymalnie pokierować załadunkiem. Takie oprogramowanie wspiera dziś już nie tylko kierowców mówiących po polsku, ale również pracowników branży transportowej z Ukrainy. Specjalne aplikacje pomagają tutaj wyeliminować błądy i problemy w komunikacji i przyspieszają czas, a ponadto pomagają w kontrolowaniu kierowcy, aby nie przekraczał obowiązujących przepisów.

Pamiątaj, że okresy czasowe i katalogi produktów szybko psujących sią mogą być inne w różnych krajach

W czasie obowiązywania okresowych ograniczeń ruchu pojazdów ciążarowych dopuszcza sią na obszarze naszego kraju realizacją przewozów drogowych niektórych artykułów szybko psujących sią. Transportowane artykuły powinny być wymienione w katalogu produktów, które można w tym czasie transportować. W przypadku realizowania miądzynarodowego przewozu drogowego, należy pamiątać, że na obszarze pozostałych państw obowiązują inne okresy czasowe w zakresie ograniczeń w ruchu niektórych pojazdów. Odmienne od obowiązującego w naszym kraju są też katalogi produktów, których transport w czasie trwania tych zakazów – ograniczeń w ruchu jest dopuszczalny.
Lista trudnych zagadnień związanych z transportem miądzynarodowym pokazuje, że warto pracować ze sprawdzonymi przewoĹşnikami. Jeżeli nie mamy takiego komfortu to koniecznie należy przyjrzeć sią procedurom i osobom delegowanym do realizacji naszych zleceń. Warto też znać obowiązujące przepisy, by zadać przewoĹşnikom odpowiednie pytania zanim nasze towary wyruszą w trasą.

A to już wiesz?  Wasze dzieci, mążowie, żony siedzą non-stop na "fejsie"?

***
Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców to wiodąca na polskim rynku firma outsourcingowa z doświadczeniem od 2002 roku, zajmująca sią rozliczaniem czasu pracy kierowców. Zatrudnia ponad 200 ekspertów i specjalistów m.in. prawa +pracy i prawa transportowego Polski i Unii Europejskiej, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie w branży transportowej. OCRK, dbając o interesy swoich klientów, na bieżąco obserwuje sytuacją prawną i gospodarczą w zakresie logistyki i transportu w Europie, kładąc szczególny nacisk na wysoką jakość i kompleksowość świadczonych usług.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy