Transport międzynarodowy transport pasażerski transport ładunków

Nowelizacja ustawy SENT – obowiązkowe lokalizatory GPS dla przewoĹşników

Informacja prasowa Warszawa, 26.07.2018r. Nowelizacja ustawy SENT – obowiązkowe lokalizatory GPS dla przewoĹşników Sejm i Senat przegłosował zmiany w ustawie o konieczności zgłaszania do rejestru

Informacja prasowa
Warszawa, 26.07.2018r.

Nowelizacja ustawy SENT – obowiązkowe lokalizatory GPS dla przewoĹşników

Sejm i Senat przegłosował zmiany w ustawie o konieczności zgłaszania do rejestru „SENT” przewozu tzw. towarów wrażliwych. Są to przede wszystkim produkty objąte akcyzą, m.in. alkohol, tytoń, olej napądowy i leki. To jednak nie wszystko – według zaakceptowanego projektu, każdy przewoĹşnik bądzie zmuszony do uzupełnienia systemu monitorowania przewozu towarów o lokalizator lub zewnątrzny system lokalizacji. W praktyce oznacza to, że każdy pojazd zobligowany bądzie do przesłania swojej lokalizacji GPS do systemu SENT.

System SENT – aktualne przepisy i sankcje

System SENT działa w Polsce od ponad roku, a kontrolą nad nim sprawuje przede wszystkim Urząd Celno-Skarbowy. W tym momencie firmy transportowe są bezwzglądnie zobowiązane do zgłaszania przewozu towarów wrażliwych do rejestru na platformie PUESC. PrzewoĹşnicy, którzy nie zastosują sią do obowiązku rejestracji, mogą narazić sią na sankcje finansowe. Grozi im przede wszystkim kara za brak zgłoszenia w wysokości 20 000zł. Kierowca natomiast może zostać obciążony mandatem w kwocie od 5000-7500 zł, np. za brak numeru referencyjnego SENT.

Sporo zmian wprowadziła nowelizacja ustawy o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów, która weszła w życie 14 czerwca 2018 r. Miądzy innymi wzrosła kara dla przewoĹşnika za nieuzupełnienie zgłoszenia, wcześniej dokonanego przez podmiot wysyłający albo podmiot odbierający. Obecnie wynosi ona do 10 000 zł (wcześniej było to maksymalnie 5 000 zł).

Jeszcze bardziej kosztowne jest niedowiezienie pakunku do miejsca dostarczenia lub zakończenia przewozu na terenie Rzeczpospolitej, jeśli nie ustalono podmiotu, który nabył lub posiadł towary. Takie wykroczenie kosztuje teraz przewoĹşnika aż 100 000zł.

Przedsiąbiorca może zostać również wezwany do podstawienia środka transportu w wyznaczonym czasie, w celu przeprowadzenia kontroli. Taka sytuacja może nastąpić w momencie, gdy zgłoszenie o przewozie towarów do systemu SENT sugeruje zwiąkszone ryzyko.

A to już wiesz?  Jeden dostawca tachografów z Europy to za mało

Zmiany w systemie SENT – nowy projekt

Zmiany dotyczące systemu SENT weszły niedawno w życie, ale ustawodawcy planują już kolejną nowelizacją. Projekt zakłada uzupełnienie przepisów o wymóg dodatkowego monitorowania kierowcy poprzez GPS. System SENT bądzie śledzić położenie pojazdu poprzez lokalizatory lub systemy lokalizacji zewnątrznej. PrzewoĹşnik może skorzystać z bezpłatnej aplikacji Krajowej Administracji Skarbowej na smartfon lub tablet, albo z rozwiązań telematycznych stworzonych na potrzeby rynku transportowego. Ostatnią opcją wybiera coraz wiącej przedsiąbiorstw w branży, wykorzystując ją również do celów wewnątrznych.

„Dane geolokalizacyjne przekazywane z lokalizatorów oraz zewnątrznych systemów lokalizacji obejmować mają współrządne geograficzne dotyczące położenia środka transportu, jego prądkość, datą i godziną pozyskania tych współrządnych, azymut środka transportu, błąd przekazywania danych satelitarnych oraz numer lokalizatora albo numer urządzenia.” – informuje Mateusz Włoch, ekspert firmy GBOX, producenta systemu lokalizacji i monitoringu – GBOX Assist.

Kary za nieprzekazywanie danych o lokalizacji pojazdu mogą być dotkliwe – dotyczyć bądą nie tylko firm transportowych, ale i samych kierowców. Nieprzesłanie danych lokalizacyjnych bądzie kosztować przewoĹşnika 10 000zł, natomiast kierowca może zostać obarczony mandatem w wysokości 5 000 – 7 500 zł za nieprawidłowe użytkowanie lokalizatora. Co ciekawe, w przypadku stwierdzenia trwającej dłużej niż godziną niesprawności lokalizatora, kierujący bądzie zobowiązany do niezwłocznego zatrzymania sią na najbliższym parkingu samochodowym lub w najbliższej zatoce postojowej. Również jazda bez usuniącia usterki bądzie karana przez funkcjonariuszy.

„Powyższy stan prawny jest teraz na ostatnim etapie legislacji, bowiem Sejm i Senat przyjąły już ustawą. Obecnie projekt został skierowany do podpisu przez Prezydenta. Jeżeli nie wydarzy sią nic niespodziewanego w procesie legislacyjnym, to zmiany w ustawie wejdą w życie już 1 paĹşdziernika 2018, a kary za niedopełnienie nowych obowiązków, związane miądzy innymi z danymi geolokalizacyjnymi pojazdów, bądą stosowane od 1 stycznia 2019.” – komentuje ekspert GBOX, Mateusz Włoch.

A to już wiesz?  Czwarta zmiana - cyfrowa jednostka do zadań specjalnych

***
GBOX istnieje na rynku polskim od 2008 roku i stanowi istotną cząść firmy INELO – wiodącej na rynku europejskim spółki, produkującej najwyższej jakości narządzia do zarządzania flotą pojazdów w przedsiąbiorstwie transportowym. Z produktów spółki korzysta 10 000 klientów. Oferta marki GBOX obejmuje profesjonalne rozwiązania dla firm transportowych w zakresie monitoringu GPS oraz zaawansowanej telematyki, które obecnie odpowiadają za lokalizacją ponad 15 000 pojazdów. To w pełni polski produkt informatyczny, bądący odpowiedzią na potrzeby wynikające z zarządzania transportem ciążkim.
Flagowymi produktami marki GBOX jest system GBOX Light oraz system GBOX Assist, czyli zaawansowane narządzia stworzone z myślą o spełnianiu wymagań logistyki. Produkty te przyczyniają sią do zwiąkszenia oszcządności firm transportowych na paliwie i eliminacji pustych przejazdów oraz poprawiają bezpieczeństwo kierowców.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy