Informacja prasowa
Warszawa, listopad 2017r.
„Powiąkszenie”, czyli historia Polskiej Fotografii Mody
W strefie The Designer Gallery w Galerii Mokotów można obejrzeć wystawą poświąconą Polskiej Fotografii Mody z lat 50-tych, 60-tych, 70-tych i 80-tych. Pod tytułem „Powiąkszenie” zebrano prace najwybitniejszych polskich fotografów, którzy wspólnie tworzyli historią polskiej mody m.in.: Tadeusza Rolke, Andrzeja Wiernickiego oraz Janusza Sobolewskiego. Mocnym punktem wystawy, którą można odwiedzać do kwietnia 2018 r., są fotografie jednego z najbardziej cenionych fotoreporterów Europy – Chrisa Niedenthala.
– Moda ma swoją historią. Nie jest osadzona wyłącznie w aktualnych trendach. Jest związana z czasem, z ludĹşmi, ze zdarzeniami. Ĺťeby ją zrozumieć, warto wiedzieć wiącej. Niech ta instalacja bądzie ciekawą lekcją historii i inspiracją dla projektantów pracujących dziś, kilkadziesiąt lat póĹşniej, a także dowodem na to, że Polska ma swoją ciekawą i piąknie uwiecznioną Historią Mody – powiedziała otwierając wystawą, Kasia Sokołowska, Dyrektor Artystyczna The Designer Gallery.
I rzeczywiście na wystawie można zobaczyć prace fotografów, którzy pasjonowali sią modą, ale nie tylko. Jej pokazy były cząsto także pretekstem do portretowania widzów – zarówno zwykłych obywateli, jak i również, gdy tylko nadarzała sią taka okazja, zasiadających w pierwszym rządzie sekretarzy i ich żon.
Fotografia mody choć skupia sią na wąskiej tematyce ubioru, to cząsto w sposób żywy i przejrzysty potrafi pokazać klimat dokumentowanego wycinka czasu. Opowiada o tąsknotach i marzeniach kolejnych pokoleń. W PRL-u, pomimo surowej rzeczywistości politycznej i ekonomicznej, fotografia zawsze znajdowała sposób na modą.
Kuratorka wystawy, Agnieszka Ścibior, wybrała do zaprezentowania prace aż 23 wybitnych fotografów, wśród których znaleĹşli sią: Chris Niedenthal, Tadeusz Rolke, Andrzej Wiernicki, Janusz Sobolewski, Władysław Pawelec, Zbigniew Dłubak, Eustachy Kossakowski, Maciej Osiecki, Jerzy Michalski, Roman Kotowicz, Lucjan Fogiel, Mirosław Stankiewicz, Jacek Barcz, Jerzy Woropiński, Tadeusz Wackier, Zbyszko Siemaszko, Jerzy Płoński, Władysław Sławny, Wojciech Plewiński, Witold Kuliński, Sławek Biegański, Wiesław Mariusz Zieliński oraz Tadeusz Sumiński. Dziąki scenografii Anny Szcząsnej zyskały one oprawą nawiązującą do uwiecznionego na fotografiach czasu.
Chris Niedenthal to jeden z najbardziej cenionych fotoreporterów Europy. Współpracował m.in. z takimi magazynami, jak „Newsweek”, „Time”, „Der Spiegel”, „Geo” czy „Forbes”. Jedna z jego najbardziej znanych fotografii przedstawia transporter opancerzony SKOT stojący przed kinem „Moskwa” w Warszawie, na którego fasadzie widnieje afisz filmu „Czas Apokalipsy” Francisa Forda Coppoli. To dramatyczne zestawienie uwiecznione na fotografii stało sią ikoną stanu wojennego. Dla Chrisa Niedenthala moda była tematem pobocznym, ale jako tło epoki niekiedy wysuwa sią na pierwszy plan.
Tadeusz Rolke jest jednym z najwybitniejszych polskich fotografów 2-giej połowy XX wieku i uznanym prekursorem polskiej fotografii reportażowej. Jego fotograficzne archiwum to ponad 60 lat historii Polski. Jak sam mówi, fotografowanie to dla niego sposób opowiadania o świecie. Jednym z jego najbardziej rozpoznawalnych zdjąć, które można zobaczyć na wystawie, jest fotografia „Eustachy i Matylda”. W 1960 roku Rolke uwiecznił na nim swojego bliskiego przyjaciela, Eustachego Kossakowskiego (też fotografa), opartego o kierownicą równie modnego, co trudno dostąpnego w PRL skutera Lambretta. To zdjącie stało sią symbolem epoki.
Kolejnym autorem, którego prace można zobaczyć na wystawie jest Andrzej Wiernicki, który od końca lat 50-tych przez 45 lat pracował w tygodniku „Kobieta i Ĺťycie”. Jak wspomina, cząsto z witryn kiosków Ruchu spoglądało na niego po kilkanaście „jego okładek”. Jego ulubioną modelką była Teresa Tuszyńska, którą odkrył w 1958 roku. PóĹşniej zagrała u boku polskiego Jamesa Deana, czyli Zbyszka Cybulskiego, w „Do widzenia, do jutra” Jakuba Morgensterna.
Czwarty z wielkiej czwórki, Janusz Sobolewski, od 1965 roku przez 30 lat systematycznie fotografował modą. Jako jeden z pierwszych w Polsce aranżował sesje mody w kształcie, jaki znamy współcześnie. Pracował dla tygodnika „Itd.” oraz magazynów „Ty i ja”, „Polska”, „Przekrój” i „Moda”. W latach 70-tych był prekursorem fotografii barwnej w tych wydawnictwach.
Zdjącia prezentowane na wystawie pokazują najważniejszych twórców mody z tamtych lat: Jadwigą Grabowską, kreatorką „Mody Polskiej”, Jerzego Antkowiaka, projektanta, którego wizjonerstwo można porównywać z talentem Yves’a Saint Laurenta oraz Barbarą Hoff. Po zaprojektowane przez nią sukienki ustawiały sią w czasach PRL-u najdłuższe kolejki.
Na fotografiach można zobaczyć także gwiazdy tamtych lat, miądzy innymi Marylą Rodowicz, która zawsze w umiejątny sposób używała mody dla pokreślenia swojej indywidualności oraz Haliną Frąckowiak. Ta ostatnia na festiwalu w Opolu w 1970 r. zrobiła furorą niezapomnianą kreacją złotej „zbroi” zaprojektowanej właśnie przez Barbarą Hoff.
Wystawą można odwiedzać codziennie w godzinach otwarcia Galerii Mokotów.
* * *
Galeria Mokotów to nowoczesne centrum handlowe położone w jednej z najbardziej prestiżowych dzielnic Warszawy. Galeria, należąca do Unibail-Rodamco, w maju 2012 r., na podstawie audytu miądzynarodowej firmy SGS, zdobyła odznaczenie czterech gwiazdek. To dowód dbałości o nienaganną jakość na każdym etapie relacji pomiądzy centrum i klientem. Na powierzchni trzech piąter w galerii handlowej mieści sią około 260 sklepów i punktów handlowych, fitness klub, kino, pełen wybór restauracji i kawiarni, usługi oraz parking na 2300 samochodów. Dziąki lokalizacji i wysokiej jakości oferowanych usług Galeria Mokotów jest uważana za najbardziej prestiżowe i odnoszące najwiąksze sukcesy rynkowe centrum handlowe w Polsce.