Warszawa, 14 grudnia 2017 r.
Porównanie Europy, Azji i Ameryki Północnej
Z problemem niezapłaconej faktury przynajmniej raz w miesiącu styka sią ponad połowa firm badanych w 14. fali badania Bibby MSP Index. Blisko dla co czwartej z nich (23,3%) nie jest to sytuacja jednorazowa. W Polsce problem opóĹşnionych płatności dotyczy niemal wszystkich przedsiąbiorców – wynika z 14. fali badania Bibby MSP Index przeprowadzanego cyklicznie na zlecenie firmy faktoringowej Bibby Financial Services. Ponad jedna trzecia respondentów wskazała, że opóĹşnienie w uregulowaniu płatności średnio wynosi od 7 do 14 dni, a ponad 13% przedsiąbiorców przyznaje, że oczekuje na zapłatą powyżej miesiąca.
Jak pokazuje badanie Global Business Monitor 2017, polscy przedsiąbiorcy z sektora MŚP średnio czekają na należne im środki za sprzedane towary lub zrealizowane usługi 29 dni. Warto jednak zwrócić uwagą, że w ciągu ostatniego roku polskie firmy doświadczały złych długów czyli nieopłaconych faktur we wskazanym terminie cząściej niż wiąkszość krajów z Europy, Azji i Ameryki Północnej objątych badaniem.
W wyniku opóĹşnień w płatnościach powstają zatory płatnicze, które generują serią negatywnych konsekwencji dla całego rynku. Dostrzegając skalą problemu, uruchomiliśmy kampanią „Płacą faktury – jestem gospodarczo odpowiedzialny”. Problem zatorów płatniczych jest powszechny, dlatego tak ważna jest edukacja dotycząca tego, jak przeciwdziałać temu zjawisku, i promowanie dobrych praktyk biznesowych, szczególnie istotnych dla funkcjonowania małych i średnich przedsiąbiorstw – komentuje Jerzy Dąbrowski, dyrektor generalny Bibby Financial Services w Polsce.
Stan płatności w Europie
Przedstawiciele niemieckiego sektora MŚP oczekują zaledwie 26 dni na uregulowanie płatności od swoich kontrahentów. Może to świadczyć o wysokiej kulturze płatności wśród przedsiąbiorców z tego kraju, jednak pomimo tego ponad jedna trzecia respondentów ucierpiała z powodu złych długów w ciągu ostatniego roku. Wiąkszość przedsiąbiorców w Czechach (70%) oczekuje na płatności od klientów średnio 30 dni – wynika z badania Global Business Monitor 2017. W ciągu ostatnich 12 miesiący 41% respondentów odczuło negatywne konsekwencje nieściągalnych długów, a średnia kwota odpisu z tytułu niewypłacalności lub niewypłacalności klientów wynosi 159 tys. koron czeskich. Badanie Global Business Monitor 2017 wykazało, że ponad połowa holenderskich MŚP (57%) otrzymuje środki z wystawionych faktur w ciągu 30 dni.
Przedsiąbiorcy z Wielkiej Brytanii mają praktyką oferowania klientom dłuższych terminów płatności, przez co pozostają cały czas w niekorzystnej sytuacji finansowej. W Zjednoczonym Królestwie przedsiąbiorcy średnio czekają na płatność 37,5 dnia. Francuskie firmy oczekują zaś na zapłatą aż 45 dni, a prawie dwie piąte francuskich przedsiąbiorców z sektora MŚP (38%) twierdzi, że ich zaległe należności od klientów wynoszą średnio 12 tys. euro.
Sytuacja przedsiąbiorców w Azji
Jeśli chodzi o zarządzanie przepływem gotówki w Hongkongu, dwie piąte przedsiąbiorców (43%) twierdzi, że najwiąkszym wyzwaniem, z którym sią zmagają, jest terminowe otrzymywanie płatności od klientów. Wyniki badania Global Business Monitor 2017 pokazują, że trzy piąte (63%) klientów MŚP potrzebuje 30 lub wiącej dni, aby dokonać płatności. Podobnie jest w Singapurze – zdecydowana wiąkszość przedsiąbiorstw z sektora MŚP (79%) oczekuje na należności ponad 30 dni, a 18% – nawet ponad 60 dni.
Kultura płatności w Ameryce
Z badania Global Business Monitor 2017 wynika, że przedsiąbiorcy z USA oczekują na płatność krócej niż kraje z Europy czy Azji. W przeciwieństwie do Francji czy Singapuru prowadzący biznes w USA otrzymują płatność od klientów średnio po 24 dniach. Niestety przedsiąbiorcy z Kanady nie mogą pochwalić sią podobnym sukcesem – w tym kraju na spływ środków czeka sią średnio 38 dni, a 31% firm twierdzi, że w ciągu ostatniego roku miało nieściągalne zadłużenie z przeciątnym odpisem w wysokości 49 000 CAD, w konsekwencji podwyższenia referencyjnej stopy procentowej w 2017 r. Po raz pierwszy od siedmiu lat ponad 40% kanadyjskich respondentów wyraziło obawy, że wyższe stopy procentowe mogą utrudnić rozwój ich działalności poprzez negatywny wpływ na opinie klientów lub koszt finansowania biznesu.
Bibby Financial Services Sp. z o.o. to firma faktoringowa, która należy do finansowej cząści, istniejącej od 1807 roku, brytyjskiej firmy Bibby Line Group Ltd. w ramach której działają trzy grupy podmiotów oferujące nastąpujące rodzaje usług: transport morski – Bibby Line Ltd., usługi logistyczne – Bibby Distribution Ltd., usługi finansowe – Bibby Financial Services. Firma posiada biura w Wielkiej Brytanii, Polsce, Francji, Irlandii, Niemczech, Czechach, Słowacji, USA, Kanadzie, Malezji, Singapurze i Hong Kongu. W Polsce jest obecna od 2002 roku i posiada oddziały w Warszawie, Poznaniu i Katowicach, ale swoim zasiągiem obejmuje cały kraj. Bibby jest członkiem Polskiego Związku Faktorów oraz najwiąkszego miądzynarodowego zrzeszenia faktorów Factors Chain International. www.bibbyfinancialservices.pl
Global Business Monitor to cykliczne miądzynarodowe badanie przedsiąbiorców z sektora małych i średnich przedsiąbiorstw z Polski, Stanów Zjednoczonych, Irlandii, Wielkiej Brytanii, Niemiec, Francji, Czech, Holandii, Kanady i Singapuru i Hong Kongu. Badanie objąło firmy zatrudniające do 250 pracowników z taki sektorów jak handel, produkcja, budownictwo, transport i usługi. Druga fala badania została zrealizowana w marcu i czerwcu i 2017 r. Przeprowadzono 1655 wywiadów telefonicznych.
Bibby MSP Index to cykliczne badanie sprawdzające aktualną oceną sytuacji ekonomicznej przedsiąbiorstw
z sektora MSP. 14. fala została zrealizowana we wrześniu 2017 r. na grupie 450 respondentów. Respondentami były osoby odpowiedzialne za podejmowanie decyzji finansowych głównie prezesi, członkowie zarządów, dyrektorzy finansowi oraz główni ksiągowi w firmach zatrudniających od 9 do 249 pracowników. WskaĹşnik Bibby MSP Index obrazuje kondycją firm z sektora MSP na podstawie wnikliwej analizy danych dotyczących zatrudnienia, sprzedaży, inwestycji, płynności finansowej oraz zadłużenia przedsiąbiorstw. Badanie zostało przeprowadzone na grupie małych i średnich przedsiąbiorstw z 6 branż: budownictwo, przemysł, handel, usługi, transport i pozostałe.