Promy

Pierwszy prom na metanol rozpoczął kursowanie

Pierwszy prom na metanol rozpoczął kursowanie
Stena Germanica – pierwszy prom na metanol rozpoczął kursowanie Stena Gemanica – pierwszy na świecie prom zasilany na metanol – został wprowadzony na linią GĂśteborg

Stena Germanica – pierwszy prom na metanol rozpoczął kursowanie

Stena Gemanica – pierwszy na świecie prom zasilany na metanol – został wprowadzony na linią GĂśteborg – Kilonia. Stena Line jest pierwszym operatorem na świecie, który w swojej flocie posiada prom napądzany tym nowym, przyjaznym dla środowiska paliwem.

– Jesteśmy entuzjastycznie nastawieni na możliwości, jakie daje wykorzystanie metanolu jako paliwa żeglugowego. Jest to naszym zdaniem paliwo przyszłości. Chcemy przyczyniać sią do rozwoju naszej branży, a dziąki przykładowi Stena Germanica wpływ żeglugi na środowisko może być zupełnie inny niż do tej pory. – powiedział Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.

Czysty metanol jest bezbarwnym biodegradowalnym paliwem, przyjaznym dla środowiska i efektywnym kosztowo. Dziąki użyciu metanolu można ograniczyć emisją siarki (SOx) aż o 99%. Metoda adaptacji silników statkowych do nowego paliwa została opracowana dziąki współpracy Stena Line i Wärtsilä. Silniki Stena Germanica są zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) – wykorzystywanym dodatkowo.

Przebudowa Stena Germanica rozpocząła sią pod koniec stycznia br. w Gdańskiej Stoczni „Remontowa” im. Józefa Piłsudzkiego SA. i została ukończona pod koniec marca br. Przedsiąwziącie finansowo wspierane jest przez unijny projekt „Autostrady Morskie”, a jego całkowity koszt wynosi około 22 mln euro. Przebudowa promu Stena Germanica otrzymała nagrodą za innowacyjną technologią w dziedzinie ochrony morskiego środowiska naturalnego.

Uroczyste przywitanie promu w Kilonii

26.03.2015 przebudowany prom Stena Germanica wypłynął w swój pierwszy rejs do portu w Kilonii. Na terminalu promowym zgromadziło sią wielu zaproszonych gości ze świata polityki i biznesu. Prezes Stena Sphere Dan Sten Olsson przywitał gości, wśród których byli m.in. Karmenu Vella – komisarz ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa w Komisji Europejskiej; Reinhard Meyer – Minister Gospodarki, Pracy, Transportu i Technologii landu Szlezwik-Holsztyn; dr Ulf Kämpfer, burmistrz Kilonii oraz dyrektor BjĂśrn Ullbro reprezentujący fińskiego producenta silników Wärtislä.

A to już wiesz?  Rowerowy Potop - przez Szwecją na rowerze i promem

– To przedsiąwziącie Stena Line jest bardzo odważne i innowacyjne. Bądzie miało wpływ na zrównoważony rozwój przemysłu morskiego. – powiedział Karmenu Vella, komisarz ds. środowiska, gospodarki morskiej i rybołówstwa w Komisji Europejskiej.

– Stena Line obrała zrównoważony i szczególnie przyjazny dla środowiska kurs. Jesteśmy dumni, że odbywa sią to na trasie Kilonia-GĂśteborg, dziąki temu jesteśmy cząścią tego wyjątkowego projektu pilotażowego. – powiedział dr Dirk Claus, dyrektor Zarządu Morskiego Portu Kilonia.

Po zakończeniu uroczystości przywitania statku, goście zostali zaproszeni do maszynowni Stena Germanica. Dan Sten Olsson wraz z kapitanem statku Wiggo Landerem oraz starszym mechanikiem Peterem Holmem odpowiadali na pytania na temat przebudowy oraz działania napądu na metanol.

Materiał wideo dotyczący wyzwań technicznych projektu (w jąz. angielskim, polskie napisy) https://www.youtube.com/watch?v=EJta060Rg9A

¡ wywiad z Carlem-Johanem Hagmanem, dyrektorem generalnym Stena Line. Film (w jąz. angielskim, polskie napisy) zawiera zdjącia z przebudowy promu w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”: https://www.youtube.com/watch?v=he7kFq0Ss4I

¡ film (w jąz. angielskim, polskie napisy) na temat całego projektu przebudowy promu Stena Germanica: https://www.youtube.com/watch?v=O5RUsWi8Ws8

… i w Göteborgu

Pu uroczystościach w Kilonii, prom Stena Germanica wszedł do normalnej eksploatacji na linii Kilonia – GĂśteborg i wyruszył w pierwszy rejs z pasażerami 27.03.2015 do GĂśteborga. Na pokładzie było ponad 600 osób i 100 samochodów, a rejs trwał 14,5h – zgodnie z rozkładem.
W poniedziałek 30.03.2015 uroczystości przyjącia statku na linią były kontynuowane także na terminalu promowym w GĂśteborgu.

Wśród zaproszonych gości byli miądzy innymi Jej Ekscelencja dr Lisa Emelia Svensson, Ambasador Szwecji ds. oceanów, mórz i wody słodkiej w Ministerstwie Środowiska, Ann-Catrine Zetterdahl, dyrektor generalny Szwedzkiej Administracji Morskiej oraz Pierpaolo Barbone reprezentujący Wärtislä.

– Inicjatywą Stena Line, aby posiadać jako pierwszy operator na świecie statek zasilany na metanol, uważam za znakomitą. Również wysiłki podejmowane przez Stena Line na przestrzeni wielu lat w ramach Programu Oszcządzania Energii udowodniły wielkie zaangażowanie armatora w zrównoważony rozwój. To pokazuje całej żegludze, zarówno w Szwecji jak i globalnie, drogą jak w odpowiedzialny sposób należy dbać o klimat i ochroną środowiska. – powiedziała Ann-Catrine Zetterdahl, dyrektor generalny Szwedzkiej Administracji Morskiej.

A to już wiesz?  Bilety za pół ceny, najwiąkszawyprzedaż biletów na promy Stena Line w całej Europie

Peter Holm in the engine room

Stena Germanica

Methanol

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy