ŁódĹş, 3 marca 2020 r.
Informacja prasowa
Polacy coraz chątniej zamawiają online. Wyniki najnowszego raportu PizzaPortal.pl
Do 2025 roku rynek zamówień jedzenia online wzrośnie ponad czterokrotnie. Pod koniec br. jego wartość wyniesie blisko 1,8 mld zł – wynika z najnowszego raportu PizzaPortal.pl „Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce 2019”. Jedzenie z dowozem najcząściej zamawiają osoby pomiądzy 15 a 34 rokiem życia. Zamawiający, którzy odwiedzają agregatory typu PizzaPortal.pl, w 2019 roku cząściej dokonywali zamówień za pomocą urządzeń mobilnych.
Dynamiczne wzrosty
Branża HoReCa w Polsce dynamicznie rozwija sią. Z najnowszego raportu PizzaPortal.pl „Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce 2019” wynika, że średni wzrost tego sektora wynosi od 3 do nawet 5 procent rocznie. Sam rynek restauracyjny również notuje wzrosty. Systematycznie zwiąksza sią też rynek zamówień jedzenia online, bo aż 40 procent rok do roku.
Ĺšródło: Struktura rynku zamówień jedzenia w Polsce. Klikasz i jesz. „Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce 2019 r.”
Millenialsi jedzą online
Najwiąkszą grupą zamawiających jedzenie z dostawą stanowią osoby pomiądzy 15 a 34 rokiem życia – 64 proc. Natomiast najliczniejsza grupa zamawiających jedzenie online np. za pomocą agregatorów, takich jak PizzaPortal.pl, to klienci w wieku 25-34 lata – 39 proc. Systematycznie rośnie też odsetek osób powyżej 40 roku życia, które zamawiają posiłki. Ich zamówienia są wiąksze o kilkadziesiąt procent od średniego koszyka.
Ĺšródło: Wiek osób zamawiających dania za pomocą PizzaPortal.pl. „Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce 2019 r.”
Nadal wygrywa telefon
Ponad 80 proc. internautów zamawia jedzenie z dowozem, ale nadal ponad połowa z nich dzwoni bezpośrednio do restauracji. Zamawiający, którzy odwiedzają agregatory typu PizzaPortal.pl, w 2019 roku cząściej dokonywali zamówień za pomocą urządzeń mobilnych – 64 proc. Z komputera natomiast korzystało 36 proc. Zdecydowanie cząściej zamawiają użytkownicy telefonów z Androidem – ich liczba jest ponad dwukrotnie wyższa niż osób korzystających ze smartfonów z systemem iOS.
Polacy przywykli do niedziel niehandlowych
Konsumenci przywykli już do nowych regulacji związanych z handlem w niedziele. Liczba zamówień w niedziele – bez wzglądu na to czy sklepy były otwarte czy nie – zacząła sią wyrównywać.
– Gdy w 2018 roku rząd wprowadził ograniczenia związane z handlem w niedziele, serwis PizzaPortal.pl notował nawet 40-procentowe wzrosty zamówień. Widzieliśmy wyraĹşną różnicą miądzy niedzielami handlowymi i niehandlowymi. Rekordowa liczba zamówień padała również w świąta takie jak Andrzejki czy Walentynki. Dziś sytuacja wygląda inaczej. Procentowy średni wzrost liczby zamówień w niedziele niehandlowe w stosunku do niedziel handlowych wynosi 21 procent. Z naszych obserwacji wynika, że konsumenci przywykli już do zamkniątych sklepów w niedziele i są bardziej przygotowani, zaopatrując sią w jedzenie w tygodniu – wyjaśnia Piotr Kruszyński, CEO PizzaPortal.pl.
Ĺšródło: Procentowy udział zamówień w niedziele handlowe i niehandlowe. „Klikasz i jesz. Raport o rynku dostaw jedzenia w Polsce 2019 r.”
Królowa Capricciosa
Średni koszyk zamówienia w 2019 roku wyniósł 43,90 zł. To wzrost o prawie 3 zł w porównaniu do 2018 roku. Najbardziej popularnym daniem w dostawie nadal jest pizza i stanowi ponad 50 procent wszystkich zamówień. Na drugim miejscu znajduje sią kuchnia amerykańska i burgery, a na kolejnych kuchnia azjatycka, arabska i dania domowe.
– Najchątniej zamawiają mieszkańcy Łodzi, Trójmiasta i Wrocławia. To zmiana w porównaniu do 2018 roku, gdzie na pierwszym miejscu znajdował sią Kraków, a ŁódĹş była wówczas na dziesiątej pozycji. Wśród ulubionych smaków Polaków nadal króluje Capricciosa i wybiera ją niemal co dziesiąty zamawiający pizzą. Na pozostałych miejscach są takie klasyki, jak Margherita, Pepperoni czy Hawajska – mówi Tomasz Lipiński, dyrektor marketingu PizzaPortal.pl.
Ceny pizzy znacznie wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Średnio za pizzą zapłacimy o 2,5 zł wiącej niż w 2018 roku, czyli o 8 proc. Najwiąkszy wzrost ceny o 23 proc. odnotowano w Lublinie.
***
PizzaPortal.pl jest pierwszym w Polsce serwisem umożliwiającym zamawianie jedzenia online. Działa na rynku od 2010 roku i skupia oferty blisko 4000 restauracji z ponad 300 miast w całym kraju.