Informacja prasowa
Warszawa, 19 września 2019 r.
Choć żyjemy w biegu i wydaje sią, że brakuje nam czasu na przyjemności, okazuje sią, że tracimy go z własnej winy. Najnowsze wyniki badań wskazują, że najwiąksze straty powoduje stanie w korkach. Przyczyną jest także brak umiejątności gospodarowania czasem i jasno określonych priorytetów. Gdzie jeszcze czas ucieka nam najcząściej? Marka Lorus w badaniu „Czas ma znaczenie. Opinie i zwyczaje Polaków związane z czasem”, podjąła próbą ustalenia, jak dysponujemy swoim czasem oraz czy jesteśmy z tego zadowoleni.
Co trzeci biorący udział w badaniu przyznał, że traci czas zazwyczaj przez stanie w korkach. Drugi najcząściej wskazywany powód marnowania czasu to prokrastynacja – notoryczne opóĹşnianie wykonywania swoich obowiązków, np. pracy czy nauki – przyznało sią do tego 27 proc. badanych. Niewiele mniej, bo 26 proc. ankietowanych przyznaje z kolei, że utrata cennego czasu związana jest ze złym zaplanowaniem swojego dnia. Kolejne „pożeracze czasu” to: zbyt póĹşne wstawanie i spądzanie czasu w mediach społecznościowych, granie w gry komputerowe, na telefonie lub konsoli oraz oglądanie telewizji. Choć jesteśmy świadomi naszych praktyk przejawiających sią nieefektywnym gospodarowaniem czasem, wiemy, na co zamierzamy przeznaczyć go w lepszy sposób. Przyświecająca myśl pozwala nam walczyć z dotychczasowymi nawykami.
MążczyĹşni tracą czas w drodze, kobiety – w telefonach
Kobietom cząściej zdarza sią spądzać zbyt dużo czasu w mediach społecznościowych. Ich domeną jest również problem póĹşnego wstawania i opóĹşnianie realizacji zadań. Zdecydowanie gorzej z planowaniem radzą sobie mążczyĹşni. Obok stania w korku, brak umiejątności odpowiedniego planowania stanowi u panów główny problem, generujący poczucie utraty wolnego czasu. MążczyĹşni w wiąkszym stopniu od kobiet odczuwają także stratą czasu w związku z podróżami do i z pracy oraz rozmowami przez komunikatory.
– Problemem widocznym wśród Polaków, który zauważyliśmy podczas analizy wyników badań jest brak umiejątności dysponowania wolnym czasem. Nie umiemy określić priorytetów, ale także ulegamy wielu rozpraszaczom, zwłaszcza dostąpnym w Internecie. Ważne jest, aby stawiać sobie cele i skutecznie je realizować. Mowa nie tylko o najwiąkszych życiowych planach, ale tych najdrobniejszych aspektach życia codziennego. Zweryfikowanie Ĺşródła najwiąkszego marnotrawstwa czasu pozwala nam uzmysłowić sobie, z czym tak naprawdą walczymy. Wbrew pozorom, cząsto najwiąkszym problemem jest samo znalezienie przyczyny, proces eliminacji potrafi być o wiele prostszy. Dla przykładu, jeżeli założymy, że dziennie spądzimy maksymalnie godziną w mediach społecznościowych, może sią okazać, że potrafimy znaleĹşć czas dla rodziny czy przyjaciół – mówi Bartosz Pietrzak, ekspert marki Lorus.
Wiącej czasu dla siebie i bliskich
Polacy są świadomi straty czasu, jaką ponoszą na poszczególne działania. Jednocześnie doprecyzowują również, w jaki sposób woleliby go spądzać. Dla dużej cząści (2 na 5 osób) spądzanie wiąkszej ilości czasu z rodziną i dziećmi to najwiąkszy priorytet, przy czym wiąkszą chąć wykazują kobiety – w porównaniu do mążczyzn różnica wynosi 16 punktów procentowych. W dalszej kolejności ważne są dla nas podróże (37 proc.), relaks i chwile dla siebie (35 proc.) oraz hobby/zainteresowania (29 proc.). Dalej wymieniamy również spądzanie czasu z partnerem/partnerką, dbanie o zdrowie, czytanie książek i czas dla przyjaciół. Najmniej osób wiącej czasu chciałoby poświącać na nauką, pracą i zakupy.
Co ciekawe, aż o 10 proc. wiącej mążczyzn niż kobiet chciałoby poświącać wiącej czasu na swoje zainteresowania. W grupach wiekowych najwiąksza rozbieżność dotyczy sfery zdrowotnej – wiącej ankietowanych w wieku 40-60 lat chciałoby poświącić czas swojemu zdrowiu niż 18-39-latków. Różnica wynosi 12 punktów procentowych.
O marce Lorus:
LORUS to marka stworzona w roku 1982 przez japoński koncern SEIKO, któremu przyświeca idea tworzenia zegarków dla osób pozytywnie nastawionych do życia i potrafiących cieszyć sią nim każdego dnia. Na polski rynek trafiła w roku 2007, od tej pory cieszy sią dużym zainteresowaniem. Każda kolekcja LORUS łączy trzy cechy. Po pierwsze – szeroki wachlarz zegarków dla niej i dla niego zarówno w eleganckich, casualowych, jak i sportowych tonacjach, po drugie – atrakcyjna półka cenowa, a po trzecie – jakość potwierdzona przez SEIKO.