Warszawa, 18 paĹşdziernika 2019 r.
Informacja prasowa
Potwór z szafy, czyli czego boją sią dzieci i jak radzić sobie z ich ląkami?
Dzieciństwo to czas beztroski, zabawy oraz⌠dzieciących ląków. Maluchy w wieku przedszkolnym oraz żłobkowym dopiero uczą sią świata, stąd bywają pełne obaw przed różnymi postaciami, zjawiskami, przedmiotami, dĹşwiąkami czy obrazami. Warto wówczas zwracać szczególną uwagą na zachowania dziecka oraz ich Ĺşródło. Bagatelizowanie i brak reakcji może być Ĺşródłem problemów już w życiu dorosłym. Jak zatem zweryfikować ląk malucha i pomóc dziecku odpowiednimi narządziami?
Zanim zaczniemy analizować problemy naszego malucha, warto rozróżnić zjawisko strachu oraz ląku. Strach pojawia sią nagle, ma za zadanie nas chronić przed czymś np. przed dużą wysokością czy wejściem na ruchliwą ulicą. Ustąpuje w momencie, gdy mija jego Ĺşródło. Ląk z kolei nie znajduje swojej przyczyny w obecnej sytuacji. To rezultat wcześniejszych przeżyć, które utkwiły na dłużej w podświadomości. Potrafi ujawnić sią w najmniej oczekiwanym momencie, również w sytuacji, w której nie zagraża nam bezpośrednie niebezpieczeństwo. O ile my, dorośli, zdajemy sobie sprawą z różnicy pomiądzy ląkiem a strachem, o tyle dziecko może czuć sią przytłoczone intensywnymi przeżyciami i reagować w emocjonalny sposób. Ważne jest zatem to, aby rodzic wiedział, jak zwalczać strachy i ląki malucha w zależności od wieku oraz w jaki sposób im zapobiegać.
Różne ląki w różnym wieku
Drugi rok życia – to czas, kiedy maluchy zaczynają bać sią hałasów np. odkurzacza, piorunów, a także zwierząt
Hałas to dla dwulatków Ĺşródło dużego stresu, wynikający przede wszystkim z oszołomienia wywołanego głośnymi dĹşwiąkami. Jako rodzice czy opiekunowie, nie jesteśmy w stanie przewidzieć każdego hałasu, z jakim przyjdzie sią zmierzyć maluchowi. Dużym przeżyciem dla malucha może być usłyszenie głośnego, przenikliwego dĹşwiąku syreny przeciwpożarowej, przejeżdżającej karetki, radiowozu czy wozu strażackiego, a nawet szczekanie psa. Staraj sią przygotować dziecko na tego typu wrażenia dĹşwiąkowe. UprzedĹş, że zaraz usłyszy hałas, który nie stwarza jednak zagrożenia. Po ucichniąciu odgłosu nie lekceważ go – porozmawiaj z maluchem o tym, jakie emocje wzbudził w nim hałas, opisz, czemu miał on służyć. Możecie również wspólnie naśladować dĹşwiąk syreny i przeobrazić go w element zabawy.
– Dzieci w tym wieku są wyjątkowo wrażliwe na wszelkie hałasy. Dobrze nam znany dĹşwiąk odkurzacza czy miksera, dla dziecka może stać sią Ĺşródłem dużego stresu, wywołując strach i łzy. Starajmy sią zatem unikać hałaśliwych urządzeń oraz gwarnych miejsc, kiedy wychodzimy razem z dwulatkiem. Ilość decybeli wprowadzajmy stopniowo, aby dziecko miało szansą adaptować sią w nowych warunkach dĹşwiąkowych. Te zasady powinny być również przestrzegane w żłobkach oraz przedszkolach, gdzie maluch spądza dużą cząść dnia. Wybierając placówką edukacyjną zwróćmy zatem uwagą na to, z jakich urządzeń na co dzień korzysta oraz czy są wystarczająco ciche. W naszych przedszkolach i żłobkach unikamy zabawek emitujących hałas oraz przestrzegamy tego, aby odkurzanie i sprzątanie przy pomocy głośnych urządzeń miało miejsce już po zakończonych zająciach – mówi Anna Kowalska, pedagog i dyrektor regionalny ogólnopolskiej sieci dwujązycznych przedszkoli oraz żłobków KIDS&Co.
Trzeci rok życia – pojawia sią strach przed negatywnymi postaciami
To czas, gdy dzieci wchodzą w świat bajek, a wiąc również negatywnych postaci, które pojawiają sią nawet w dzieciących książeczkach. Stwór, który Tobie wydaje sią być zabawny czy wzbudzać zaufanie, w maluchu może wywołać poczucie zagrożenia. Prawdopodobnie widział podobną postać w negatywnej roli np. w książce czy filmie animowanym, a wspomnienie mocno osadziło sią w jego psychice. Jaki jest na to sposób? Wydrukuj zdjącie postaci wzbudzającej w Twoim dziecku ląk – po jednym egzemplarzu dla ciebie i malucha, a nastąpnie za pomocą kolorowych kredek i flamastrów dorysujcie zabawne elementy, które Was rozbawią, np. kolczyki, długie rząsy, czerwone policzki, kapelusz, wielkie okulary. Odegrajcie wspólnie scenki z wydrukowaną postacią, w których maluch bądzie miał szansą skonfrontować sią ze swoim ląkiem. Podkładając postaci głos mów w taki sposób, aby dziecko miało szansą polubić sią z postacią .
Czwarty rok życia – dziecko ląka sią kształtów, ciemności, samotności
W czwartym roku życia abstrakcyjne myślenie malucha znacznie sią rozwija, a w rezultacie wyobraĹşnia jest coraz bujniejsza. W tym czasie w głowie dziecka może pojawiać sią ląk związany z kształtem niektórych przedmiotów w ciemnym pokoju. Koszulka rzucona na krzesło w głowie dziecka może stać sią duchem, a wysoka roślina zdaje sią złowieszczo wyciągać palce. Miądzy innymi dlatego w tym wieku może pojawić sią strach przed samotnym spaniem. Nie dziwi zatem widok dziecka wbiegającego z płaczem do sypialni rodziców w środku nocy i domagającego sią wspólnego spania. Jak temu zaradzić? W pokoju dziecka zamontuj lampką nocną z bajkowym motywem, która dawać bądzie delikatne, rozproszone światło. Szykując dziecko do snu, wrącz mu ulubionego pluszaka, w którego bądzie mógł sią wtulić w przypływie negatywnych emocji. Blisko łóżka możesz zostawić również latarką, aby dziecko mogło szybko rozwiać swoje wątpliwości kierując światło na przedmiot.
– Czwarty rok życia to także moment, kiedy dziecko zaczyna mierzyć sią z ląkiem przed opuszczeniem czy samotnością. Maluch odprowadzany rano do przedszkola boi sią, że rodzic zostawi go tam już na zawsze i nigdy po niego nie wróci. Ten ląk może przerodzić sią w płacz i histeryczne zachowania. Moment rozłąki jest niezwykle istotny w adaptacji malucha w nowym miejscu i rzeczywistości, zwłaszcza, gdy dopiero rozpoczyna przygodą z przedszkolem. Pożegnanie powinno być szybkie i konkretne. Buziak i zapewnienie miłości rodzą w maluchu pewność, że rodzic wciąż mocno je kocha. Starajmy sią obiecać dziecku, że wrócimy po niego w konkretnej cząści dnia. Jako czterolatek może jeszcze nie pojmować abstrakcyjnego zjawiska, jakim jest czas, a tym bardziej znać sią na zegarku, dlatego opierajmy sią na naturalnym porządku dnia malucha, obiecując, że wrócimy po niego po obiedzie. Ważne jest jednak to, aby dotrzymywać danego słowa, w przeciwnym razie dziecko bądzie wyczulone na obietnice rodzica i takie zapewnienie nie bądzie w przyszłości skuteczne – mówi Anna Kowalska.
Piąty rok życia – dziecko boi sią „złych ludzi”
Relacje społeczne w wieku piąciu lat znacznie sią wyostrzają. Maluch przybiera wówczas rolą obserwatora otoczenia – zadaje wiele pytań, przygląda sią uważnie osobom mijanym na ulicy i ulega zaczepkom obcych ludzi. Dorośli w trosce o bezpieczeństwo, przestrzegają maluchy przed tzw. „złymi ludĹşmi”. Cząsto ten wizerunek budzi w dziecku ląk przed nieznajomymi i nawet spotkanie z dawno niewidzianą ciocią może stać sią powodem do płaczu.
Warto, aby dziecko wziąło udział w zająciach organizowanych w przedszkolu z udziałem policjantów lub strażników miejskich, którzy w przystąpny sposób wytłumaczą, jakie zachowania osób nieznajomych powinny wzbudzić podejrzenia oraz jak reagować w zależności od sytuacji. Odpowiednio poprowadzone zającia sprawią, że dziecko nie bądzie bało sią każdej obcej osoby, jednak zachowa ostrożność na wypadek podejrzanych zachowań i bezpośredniego zagrożenia oraz nauczy sią, aby rozmawiać o swoich obawach.
Szósty rok życia – ląk przed postaciami ponadnaturalnymi
W tym okresie dzieciństwa wiele maluchów potrafi już czytać, analizować komunikaty, które do nich docierają, włączać telewizor, gry, ulubiony kanał. Mimo świadomości tych wyborów, dzieci nie zawsze mają wiedzą, z czym przyjdzie sią im zmierzyć. W książkach czy filmach mogą pojawić sią postaci nadnaturalne, niewystąpujące w rzeczywistym świecie – wśród nich m.in. wiedĹşmy, duchy, potwory czy charakterystyczna dla naszej kultury Baba Jaga. Dziecko niemające wcześniej do czynienia z takimi stworami, może poczuć sią zdezorientowane, a nawet zagrożone.
– Zamiast usilnie unikać takich postaci w otoczeniu dziecka, spróbuj je z nimi oswoić. Nie masz wpływu na to, czy dziecko nie spotka sią z nimi w szkole czy podczas zabawy z kolegami. Przygotuj obrazki, na których widoczne bądą poszczególne postaci – omów z dzieckiem każdy z nich i postaraj sią obrócić to w zabawą. Np. rozmawiając o Babie Jadze, przedyskutujcie, jaką babcią mogłaby być. Czy miałaby wnuków? Jakie ciasta by dla nich piekła lub jakie bajki czytała na dobranoc? Omawiając postać ducha, przebierzcie sią oboje zakładając na siebie prześcieradła i wspólnie ganiać oraz łaskotać. Postać potwora spróbuj oswoić puszczając maluchowi bajką przedstawiającą te stwory w „dobrym świetle” np. Potwory i Spółka. Wówczas dziecko zrozumie, że mimo odmiennego wyglądu i zachowania, obce postaci mogą mieć także te dobre cechy – dodaje Anna Kowalska.
Jak zwalczać strach przed tytułowym potworem z szafy? Zainicjuj zabawą, wrączając dziecku kartką oraz kredki. Jego zadaniem bądzie namalowanie postaci potwora z szafy według Twojego opisu. Staraj sią stworzyć obraz jak najbardziej abstrakcyjnej postaci, która odczaruje wizerunek złego potwora w głowie dziecka. Nastąpnie ułóżcie wspólnie z dzieckiem wierszyk o postaci, którą właśnie narysowało. Zaskoczysz sią, jak szybko maluch oswoi sią ze swoim dotychczasowym ląkiem.
Odpowiednia diagnoza i reakcja na dzieciące ląki to duży krok w trosce o jego spokojne dzieciństwo oraz prawidłowy rozwój emocjonalny. Obserwuj zatem dziecko uważnie w różnych sytuacjach życiowych oraz na bieżąco rozmawiaj z opiekunami w przedszkolu czy żłobku, do którego ucząszcza maluch, aby mieć pełen obraz sytuacji. Jeżeli pogłąbione ląki Twojego dziecka wzbudzają w Tobie niepokój, skieruj sią do psychologa dzieciącego, aby zasiągnąć fachowej konsultacji.
***
KIDS&Co. od 14 lat wyznacza najwyższe standardy w edukacji przedszkolnej, tworząc nowoczesne, dwujązyczne przedszkola i żłobki firmowe oraz przybiurowcowe. KIDS&Co. odpowiada za kompleksową obsługą procesu związanego z założeniem i prowadzeniem placówek: od przygotowania biznesplanu, projektu i koordynacji budowy, przez rekrutacją kadry i prowadzenie zapisów do przedszkoli, po zarządzanie placówką i wdrożenie autorskiego programu nauczania i żywienia.
Misją marki jest pomoc rodzicom w pogodzeniu dwóch niezwykle ważnych ról życiowych – roli rodzica i pracownika. Placówki otwierane są w najdogodniejszych lokalizacjach, w bezpośrednim sąsiedztwie dużych miejsc pracy. Unikalność placówek KIDS&Co. opiera sią na trzech filarach: dwujązyczności, diecie makrobiotycznej oraz autorskim programie rozwoju umiejątności społecznych i inteligencji emocjonalnej.
W Polsce pod marką KIDS&Co. działa 14 placówek: żłobków i przedszkoli przybiurowcowych oraz firmowych, m.in. w Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Warszawie.
Wiącej informacji: www.kids-co.pl