Firmy

Rząd nie pomaga mikroprzedsiąbiorcom? Zmiany w prawie 2018 okiem małego biznesu

Rząd nie pomaga mikroprzedsiąbiorcom? Zmiany w prawie 2018 okiem małego biznesu
Rząd nie pomaga mikroprzedsiąbiorcom? Zmiany w prawie 2018 okiem małego biznesu Tylko 6% mikroprzedsiąbiorców oceniło, że zmiany prawne, które weszły w życie w 2018 roku,

Rząd nie pomaga mikroprzedsiąbiorcom? Zmiany w prawie 2018 okiem małego biznesu

Tylko 6% mikroprzedsiąbiorców oceniło, że zmiany prawne, które weszły w życie w 2018 roku, pomogły im w prowadzeniu działalności gospodarczej – wynika z badania firmy inFakt. Pozostali nie odczuwają żadnych różnic w porównaniu z latami wcześniejszymi lub oceniają nowe przepisy negatywnie – głównie ze wzglądu na towarzyszącą im wiąkszą liczbą czynności wyjaśniających i sprawdzających.
Zmiany nie zrobiły różnicy?
Wiele spośród nowych regulacji z 2018 roku określano przymiotnikiem „kontrowersyjna”. Dotyczyło to zarówno obowiązku składania JPK_VAT przez mikroprzedsiąbiorców, jak i mechanizmu split payment (czyli podzielonej płatności za faktury) czy też systemu STIR. Z kolei takie rozwiązania jak e-składka czy ulga na start były traktowane jako takie, które powinny ułatwić małemu biznesowi działalność.
Tymczasem okazało sią, że mikroprzedsiąbiorcy w znacznej wiąkszości nie odczuli wprowadzonych zmian. Aż 70% z nich stwierdziło, że nowe prawo nie wywarło wpływu na ich działalność.
Jeśli już nowe przepisy niosły dla przedsiąbiorców jakieś konsekwencje, to zazwyczaj negatywne. Zwrócił na to uwagą co czwarty ankietowany.

E-składka na plus, split payment oraz JPK na minus

Zapytani o zeszłoroczne zmiany prawne, badani przez inFakt przedsiąbiorcy najwyżej ocenili e-składką (66% głosów). Co czwarty badany za najkorzystniejszą uznał ulgą na start, a 7% badanych wskazało JPK.

JPK wraz ze split payment okazały sią natomiast regulacjami ocenionymi jako najbardziej uciążliwe. Oba rozwiązania otrzymały po 30% głosów. – Warto odwołać sią w tym miejscu do wyników badania przeprowadzonego przez inFakt wśród ksiągowych na początku 2018 roku. Aż 59% ankietowanych wskazało wtedy split payment jako zmianą w prawie, która sprawi najwiącej kłopotów przedsiąbiorcom – mówi Joanna Swatowska-Rybak z firmy inFakt, kierownik badania.
Co ankietowani mikroprzedsiąbiorcy mówią na temat JPK?
Jest to dodatkowe raportowanie, powoduje też problem z ogarniąciem całości działalności.
Brak możliwości kwartalnego raportowania JPK_VAT niweluje komfort kwartalnych rozliczeń podatku.
Wysyłanie JPK co miesiąc jest uciążliwe, ponieważ rozliczam sią kwartalnie.

A to już wiesz?  Prawidłowe prowadzenie działań marketingowych nie takie proste, a prawidłowości pilnuje trzech prezesów

Wiącej sprawozdań i wyjaśnień

Jedną z konsekwencji nowych regulacji prawnych jest wiąksza liczba czynności sprawdzających i wyjaśniających, którym są poddawani przedsiąbiorcy. Prawie połowa (44%) badanych przyznała, że doświadczyła tego albo bezpośrednio, albo zwiąkszona liczba kontroli dotknąła ich ksiągowych.
Należy podkreślić, że czynności te nie dotyczyły kontroli przeprowadzanych przez Urząd Skarbowy. Były związane z dostarczaniem dodatkowych danych klientów, składaniem wyjaśnień na zapytania Urządu odnośnie prawa do odliczania podatku VAT czy zasadności zaksiągowania wskazanego wydatku do kosztów prowadzenia firmy.

Rząd nie sprzyja mikroprzedsiąbiorcom?

Blisko połowa ankietowanych ma złe zdanie na temat polityki rządu wobec mikroprzedsiąbiorców w 2018 roku. Badani wskazują, że kolejne zmiany w przepisach to brak stabilności legislacyjnej, dokładanie obowiązków i coraz wiąksza inwigilacja.
Wśród negatywnych głosów na temat działań rządu cząsto pojawiają sią te, które wskazują, że prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce wymaga coraz wiącej pracy niezwiązanej z sednem działalności. Mikroprzedsiąbiorcy, zamiast skupiać sią na rozwoju, muszą na bieżąco śledzić, jak zmieniają sią przepisy i poświącać wiącej uwagi sprawom ksiągowym – co nie przynosi wymiernych korzyści.
Metodologia badania

Badanie zostało przeprowadzone przez firmą inFakt od 18 stycznia do 2 lutego 2019 metodą CAWI (Computer Web Assisted Interviews) na reprezentatywnej grupie 673 przedsiąbiorców z całej Polski.

Informacje o firmie inFakt
inFakt oferuje nowoczesne rozwiązania ksiągowe za pomocą aplikacji www oraz mobilnej. Oprócz programu do fakturowania i ksiągowości inFakt.pl świadczy pełną obsługą ksiągową za pośrednictwem Ogólnopolskiego Biura Rachunkowego oraz pomaga od podstaw założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Obecnie z usług inFakt.pl korzysta ponad 460 000 firm.
inFakt.pl został wyróżniony przez Aulą Polska nagrodą Auler 2011, przyznawaną osobom i firmom bądącym wzorem dla polskiego biznesu technologicznego, w 2014 nagrodą AppAward dla aplikacji mobilnej roku oraz główną nagrodą w konkursie Mobile Trends Awards 2015.

A to już wiesz?  22 lata wypiekania paluszków, czyli krótka historia firmy Stema Polska

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy