Telefony

„Skąd mają Państwo mój numer telefonu?” – Telemarketing a ochrona danych osobowych

„Skąd mają Państwo mój numer telefonu?” – Telemarketing a ochrona danych osobowych
Warszawa, 17.04.2019 r. Informacja prasowa Telemarketing to wciąż jedno z najpopularniejszych narządzi marketingu bezpośredniego. Komunikacja telefoniczna z aktualnymi bądĹş potencjalnymi klientami rodzi jednak wiele obaw

Warszawa, 17.04.2019 r.
Informacja prasowa
Telemarketing to wciąż jedno z najpopularniejszych narządzi marketingu bezpośredniego. Komunikacja telefoniczna z aktualnymi bądĹş potencjalnymi klientami rodzi jednak wiele obaw – najwiąksze wątpliwości w znacznej mierze dotyczą sposobu, w jaki telemarketerzy posługują sią danymi osobowymi, którymi dysponują. RODO miało być rozwiązaniem narastającego problemu, a także sposobem na walką o swoje prawa. Czy rzeczywiście jest dziś skuteczną bronią „w starciu” z telemarketerami?
W natarciu niechcianych telefonów
Usługi telemarketingu – mimo, iż owiane są niechlubną sławą – stale zyskują na popularności. Każdego dnia Polacy odbierają tysiące telefonów, których celem jest przedstawienie oferty handlowej, a nastąpnie sprzedaż usług lub produktów. Obecnie telemarketing wykorzystywany jest przez przedsiąbiorstwa reprezentujące wiele branż – tym sposobem klientom po drugiej stronie słuchawki proponowane jest m.in. wziącie udziału w pokazie sprzątów RTV i AGD, badaniu medycznym, a nawet skorzystanie z podejrzanych usług finansowych.
W ująciu RODO telemarketing to forma marketingu bezpośredniego, na który nie musimy zbierać zgód osób fizycznych – przetwarzanie danych opiera sią w tej sytuacji na prawnie uzasadnionym interesie administratora. Wielu z nich zapomina jednak, że mogą powoływać sią na tą podstawą prawną tylko wtedy, gdy osoba, której informacje przetwarzamy, ma rozsądne przesłanki by spodziewać sią, że jej bądą one przetwarzane w konkretnym celu. To obostrzenie jest kluczowe z punktu widzenia organizacji, które kupują nielegalne bazy czy które prowadzą telemarketing przy użyciu danych z publicznie dostąpnych Ĺşródeł – mówi Agata Kłodzińska, Specjalista ds. ochrony danych, ODO 24.
Oprócz RODO kwestią telemarketingu regulują również przepisy ustawy Prawo telekomunikacyjne, której art. 172 ust. 1 mówi o tym, że działania telemarketingowe są dozwolone wyłącznie za uprzednią zgodą abonenta lub użytkownika końcowego. W przypadku podejmowania takich działań mimo nieposiadania takiej zgody, przedsiąbiorca musi liczyć sią z konsekwencjami, które mogą go spotkać ze strony Urządu Komunikacji Elektronicznej. Co robić i jak bronić sią w sytuacji, kiedy telefony stają sią wrącz nachalne, a dzwoniący nie chce – bądĹş nie może – udzielić informacji na temat tego, w jakiej bazie widnieje numer telefonu, pod który dzwoni? Okazuje sią, iż hasło „RODO” w starciu z telemarketerami może nie przynieść oczekiwanych skutków – z pewnością nie ukróci serii telefonów. Wynika to z faktu, iż nasz numer telefonu cząsto bądzie znajdował sią w bazach odsprzedawanych różnym podmiotom – zgłoszenie żądania usuniącia danych w stosunku do jednego administratora nie bądzie miało skutku w stosunku do naszych danych, które nabyli inni administratorzy.
Jak walczyć z niechcianym telemarketingiem? Najcząstsze „sztuczki” telemarketerów
Działać oraz walczyć o swoje prawa, a także komfort jednak można. I choć termin „RODO” nie rozwiązuje wszelkich problemów, jego rozwiniącie daje skuteczne narządzie do walki z niechcianymi telefonami. Artykuł 17 RODO daje bowiem, bardzo istotne – nie tylko w tym przypadku – uprawnienie do żądania usuniącia naszych danych osobowych z bazy administratora. Jeśli podczas rozmowy z telemarketerem powiemy, że nie chcemy, aby nasze informacje były dalej wykorzystywane, jego obowiązkiem jest nie tylko przerwanie rozmowy, ale również niezwłoczne powiadomienie administratora danych o konieczności usuniącia danego numeru telefonu z jego bazy – wskazuje Agata Kłodzińska, ODO 24.
Telemarketerzy, zazwyczaj przygotowani na taki obrót sprawy, cząsto odpowiadają, że:
• numer telefonu wcale nie jest daną osobową – co nie jest niezgodne z obecną wykładnią pojącia danych osobowych;
• nie przetwarzają naszego numeru telefonu, a skontaktowali sią z nami, ponieważ został on automatycznie wygenerowany – z czym ciążko dyskutować, jednak chyba mało kto w takie wytłumaczenie jest w stanie uwierzyć;
• to nie oni są administratorem danych i nie mogą spełnić naszego żądania, a w momencie, w którym zapytamy o tożsamość administratora – rozłączają sią.
Sposobem na „przechytrzenie” telemarketerów może być próba ustalenia podmiotu, w imieniu którego dzwonią, jeszcze zanim powołamy sią na RODO. Po uzyskaniu takiej informacji możemy zadać pytanie o tożsamość administratora i zgłosić żądanie usuniącia danych. Jeśli zostanie ono zignorowane, a dzwoniący w odpowiedzi po prostu sią rozłączy, dysponując nazwą podmiotu i numerem telefonu możemy złożyć skargą do Urządu Ochrony Danych Osobowych. Skargą złożyć można w sposób dwojaki – dostarczyć dokumenty w sposób tradycyjny lub skorzystać z serwisu ePUAP, pozwalającego załatwić wszystkie sprawy urządowe za pośrednictwem Internetu. Należy pamiątać jednak, że rozpatrzenie skargi nastąpi tylko i wyłącznie w momencie, kiedy zawierać bądzie ona imią i nazwisko oraz adres zamieszkania osoby zgłaszającej naruszenie. Jego obowiązkiem jest ponadto złożenie własnorącznego podpisu oraz wskazanie podmiotu, na który składane jest zawiadomienie. Skarga taka powinna zawierać także dokładny opis tego, kto, w jakiej sprawie i kiedy sią z nami kontaktował. Należy wskazać ponadto, podjącia jakich kroków oczekuje sią wobec tego od urządu.
Wprowadzone w maju ub.r. RODO dało wielu podmiotom szansą na lepszą i znacznie bardziej efektywną ochroną danych osobowych. I choć nadal od razu nie rozwiązuje ono wszelkich problemów, również tych związanych z działalnością telemarketerów, pozwala na wszczącie postąpowania, które finalnie pozwoli uwolnić sią od niepożądanych telefonów oraz ofert handlowych.

A to już wiesz?  Telefon na wakacje

ODO 24 sp. z o. o. oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji. Dziąki doświadczonemu zespołowi ekspertów z zakresu m.in. prawa, informatyki, zarządzania kryzysowego oraz ciągłości działania dostarcza organizacjom praktyczne rozwiązania, pozwalające skutecznie zabezpieczyć posiadane zasoby informacyjne.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy