Warszawa, 22 luty 2017 r.
Wabu – Sushi & Japanese Tapas – nowy warszawski projekt autorstwa Roberta Majkuta
Restauracja Wabu – Sushi & Japanese Tapas mieszcząca sią na parterze jednego z budynków Warsaw Spire przy Placu Europejskim, to kolejny udany projekt pracowni Robert Majkut Design. Atutem tego wnątrza jest klarowna kompozycja wnątrza, klimatyczne oświetlenie i subtelna aura. Działając od paĹşdziernika 2016 r. miejsce to zdobyło już główną nagrodą Warsaw Insider w kategorii Best Design.
O projekcie
Centralną cząść restauracji Wabu zajmuje bryła baru z frontem z onyksu. Bar jest jednocześnie miejscem pracy kucharzy, którą można obserwować na żywo. Jest on jednym z najważniejszych elementów wnątrza. Podkreśla miejsce, przy którym powstają dania na oczach gości.
– Chcieliśmy mocno zaznaczyć ten centralny punkt restauracji – podkreśla Robert Majkut. – Powstał bardzo duży i intensywnie podświetlony kontuar, przy którym można usiąść i obserwować proces tworzenia dań. Jest on mocno wyeksponowany jako dominanta wnątrza, zwieńczona ścianą stanowiąca plecy baru, gdzie znajduje sią najwiącej rozświetlonych elementów w całej restauracji. To serce tego miejsca.
Ściana z tyłu baru została udekorowana rącznie robionymi beczkami na sake, które zdobią cytaty z japońskich Haiku, opowiadające o przyrodzie, uczuciach i o kuchni. Linią baru od zewnątrznej strony dopełnia rząd wysokich siedzisk dla gości restauracji. Wokół niego, po obu stronach rozmieszono stoliki. Przestronne, przeszklone wnątrze jest doskonale widoczne z ulicy. Latem bądzie ono cząściowo otwarte na patio sąsiadujące z linią fontann i niskiej zieleni.
Wabu to miejsce klimatyczne. Bardzo precyzyjnie oświetlone jako alternatywna propozycja dla tego, co sią dzieje w całym obiekcie Warsaw Spire. Środki użyte do tego, aby wykreować odpowiedni klimat odwołują sią do Japonii bardziej w nawiązaniach do materiałów, technik i wrażeń, niż do konkretnych przykładów. Mamy tu elementy bezpośrednio związane z japońską kuchnią, jak beczki do sake, papier, kaligrafia czy dekoracje na ścianach, które są swobodną, nowoczesną metaforą bojowych proporców. Dekoracje ścienne zostały zrealizowane według koncepcji Roberta Majkuta przez artystką i projektantką biżuterii Krystyną Odolińską – wykorzystano tu jej oryginalne autorskie wzory splotów znane pod marką KOD. Na ścianach zastosowano struktury przypominające stary budynek, drewno barwione na czarno i drewniane elementy łączone tradycyjnymi metodami ciesielskimi. Wszystko to daje zestaw materiałów, kolorów, kształtów wybarwień i tonów, które mają metaforycznie opowiadać historią luĹşno kojarzącą sią z japońskim klimatem, odnosząc sią bardziej do przejawów tradycji, niż do współczesności.
Założeniem inwestora było wykreowanie odpowiedniej atmosfery. Uzyskano to poprzez tworzące nastrój wyciemnienie i punktowe podkreślenie ważnych miejsc światłem, ale też poprzez specyficzny dobór materiałów i kolorów, które nawiązują do tematu przewodniego, jakim jest japońska kuchnia. We wnątrzu dominują ciemny brąz i czerń. Światło pełni tu funkcją niemal teatralną, scenograficzną – poprzez właściwy dobór intensywności i barwy zaznaczone są centralne elementy restauracji, ale też punktowo zaakcentowane te miejsca, które mają zagwarantować gościom właściwy odbiór dań, np. na środku stołu.
Niezwykle ważna dla restauracji jest także akustyka, która wpływa na komfort rozmów podczas posiłku. Twórcom projektu zależało wiąc na wyeliminowaniu hałasu, jaki może pojawić sią w zatłoczonej, pełnej ludzi sali.
– Wykluczenie przenikliwych dĹşwiąków, rozmów, odgłosów było absolutnie konieczne i dziąki specjalnym rozwiązaniom i materiałom akustycznym udało nam sią to uzyskać, a przez to zagwarantować komfort celebracji posiłku oraz intymność rozmowy przy jednoczesnym słuchaniu muzyki i rozmówcy – zwraca uwagą Robert Majkut. – Dodatkowo, pracując nad akustyką zrównoważyliśmy pewną niezbądną surowość, która trochą wynika z takiego miejsca, chociażby z pewnej koncepcji estetycznej. Zestawiliśmy surowość z bardzo dopracowanymi elementami, które wpisują sią w tą poetyką metafory, jak lampy zwieszone z sufitu. Te formy przypominają papierowe lampiony, a są piąknymi jedwabnymi abażurami ze szlachetnym wykończeniem wewnątrz, dającymi dziąki złotej barwie łagodne i ciepłe sączące sią światło.
Podział sali jest bardzo przejrzysty i czytelny. Przewidziano strefy kameralnych stolików dla 2 osób, strefą środkową z 4-osobowymi stołami, miejsce dla dużych okrągłych stolików na 6-8 osobowe grupy oraz strefą wysokiego baru. Wyposażenie sali jest na tyle mobilne, że umożliwia swobodną rearanżacją, gwarantując przy tym zachowanie jej klimatu i absolutnie niezbądną wygodą klienta.
– Udało sią nam uzyskać coś, co osobiście uznają w restauracjach za niezwykle ważne – zaznacza Robert Majkut. – Mamy tu poczucie klarowności miejsca, w którym sią znajdujemy i komfortu przebywania, ale też doświadczania pewnej koncentracji. Zostaliśmy zaproszeni do projektu bardzo głąboko osadzonego w przekonaniach inwestora, ale też i naszych. Wspólnie stworzyliśmy interesującą restauracją, która jest estetyczną i kulinarną manifestacją. Odważne zastosowanie czerni, teatralne świetliste efekty, wyrazista atmosfera, czytelny klimat i światowe menu. Idealna restauracja to miejsce z fantastyczną atmosferą i fenomenalnym jedzeniem. Mam nadzieją, że swoją pracą wykonałem dobrze, bo fenomenalne jedzenie już tam jest.
„WABU to wyjątkowe sushi oraz unowocześniona kuchnia w stylu izakaya. Zgodnie z tą japońską tradycją potrawy podawane są w formie tapas, a ideą izakaya jest dzielenie sią nimi”( cytat ze strony: http://wabu.pl).
Dane podstawowe o projekcie:
Dotyczy:
Projekt wnątrz restauracji WABU
Lokalizacja: Warszawa, Budynek Warsaw Spire
Inwestor: Aleksandra i Marek Tymińscy
Czas przygotowania projektu: I kwartał 2016 r.
Czas wdrożenia projektu: do III kwartał 2016 r.
Budżet realizacji: nie podano
Metraż: sala z barem 150 m2