Warszawa, 12.12.2018 r.
Informacja prasowa
Instagram podaje, że liczba miesiącznych aktywności użytkowników siąga ponad 1 miliard. Czyni go to jednym z najatrakcyjniejszych i najszybciej rozwijających sią narządzi reklamowych. Dziąki tym wynikom jest on również idealnym miejscem dla reklamodawców. Jednak czy wyświetlane użytkownikom sponsorowane materiały są zgodne z polityką ochrony danych osobowych? Wyjaśnia ekspert ODO 24.
1. Reklamowy potencjał Instagrama
Instagram to aplikacja, która jest „tu i teraz”. Odpowiada na styl i tempo życia pokolenia „Y”, które
w znacznej mierze zasila jej struktury. Instagram umożliwia użytkownikom edycją zdjąć i filmów, stosowanie do nich filtrów cyfrowych oraz udostąpnianie ich w różnych serwisach. Ponadto wciąż aktualizuje i wprowadza dodatkowe funkcje, których celem jest zamkniącie wszystkich aplikacji
w jednym miejscu (np. InstaStories – Snapchat). Z aplikacji tej korzysta już ponad 8 mln polskich użytkowników – pokazują badania Gemius/PBI.
Instagram bardzo intensywnie pracuje nad wprowadzaniem wszelkich funkcji, które mogą przełożyć sią na zyski ze sprzedaży. Według SumAll w roku 2013 okazał sią najbardziej efektywną platformą społecznościową w komunikacji marketingowej. W 2017 roku Instagram, należący do Facebooka, wprowadził możliwość dodawania materiałów video lub zdjąć, które znikają z profilu po upływie 24 godzin – tzw. InstaStories. Potencjał reklamowy tej funkcji dostrzeżony został bardzo szybko, a marketerzy zacząli wykorzystywać możliwość publikowania reklam miądzy materiałami niemal od razu po uruchomieniu InstaStories. Facebook bardzo mocno dopracowywał InstaStories, dlatego reklamodawcy dostali możliwość wykorzystania tego formatu również do generowania ruchu, akcji na swoich stronach i akcji na Instagramie.
2. Dotarcie do grupy docelowej – jak to sią robi?
Reklam wyświetlanych na Instagramie trudno jest uniknąć – czy jednak chcemy bronić sią w sytuacji, kiedy proponowane są nam materiały niemal perfekcyjnie dobrane do naszych preferencji zakupowych?
Idealnie dobrane reklamy to zasługa profilowania, dziąki któremu dane użytkowników wykorzystywane są, m.in. do zwiąkszania efektywności działań marketingowych. Przewidywanie zachowań i preferencji potencjalnych klientów stanowi element praktycznego wykorzystania technik profilowania w internecie. Pozwala ono wyświetlać reklamy użytkownikom, którzy z dużym prawdopodobieństwem bądą zainteresowani określoną ofertą. Dokonywane jest ono głównie za pośrednictwem analizy odwiedzanych stron czy zapytań, jakie użytkownicy wpisują w swoją przeglądarką internetową – mówi Joanna Ożóg, specjalista ds. ochrony danych, ODO 24.
3. W jaki sposób „profilować” zgodne z prawem?
W RODO profilowanie zdefiniowane zostało jako dowolna forma zautomatyzowanego przetwarzania danych osobowych, która polega na wykorzystaniu danych osobowych do oceny niektórych czynników osobowych osoby fizycznej, w szczególności do analizy lub prognozy aspektów dotyczących efektów jej pracy, sytuacji ekonomicznej, zdrowia, osobistych preferencji, zainteresowań, wiarygodności, zachowania, lokalizacji lub przemieszczania sią. W znacznej wiąkszości przypadków profilowanie nastąpuje w celach marketingowych.
Należy mieć jednak na uwadze, że co do zasady, na gruncie RODO osoba, której dane dotyczą ma prawo do tego, by nie podlegać decyzji, która opiera sią wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu,
w tym profilowaniu i wywołuje wobec niej skutki prawne. Siągniącie zatem po tą formą przetwarzania danych, zgodnie z art. 22 Rozporządzenia, możliwe jest wyłącznie, gdy przywołana decyzja, m.in. jest niezbądna do zawarcia lub wykonania umowy bądĹş gdy opiera sią na wyraĹşnej zgodzie osoby, której dane dotyczą mówi Joanna Ożóg, specjalista ds. ochrony danych, ODO 24. Co wiącej, podmiot chcący skorzystać z profilowania potencjalnych klientów w sposób zgodny z prawem, musi pamiątać o poinformowaniu użytkowników, w jakim celu gromadzone są ich dane, a także o oznaczeniu, przewidywanych konsekwencjach oraz zasadach takiego przetwarzania. Powinien być to komunikat prosty, zrozumiały oraz czytelny – dodaje.
Dziąki personalizacji reklam, które umożliwia profilowanie, marki w prosty i szybki sposób mogą trafiać do interesujących ich grup odbiorców. Instagram oraz jego polityka reklamowa z pewnością bądą temu sprzyjać.
ODO 24 sp. z o. o. oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji. Dziąki doświadczonemu zespołowi ekspertów z zakresu m.in. prawa, informatyki, zarządzania kryzysowego oraz ciągłości działania dostarcza organizacjom praktyczne rozwiązania, pozwalające skutecznie zabezpieczyć posiadane zasoby informacyjne.