Zakupy

Bezpieczne zakupy w sklepie internetowym

Bezpieczne zakupy w sklepie internetowym
Bezpieczne zakupy w e-sklepie Wedle przeprowadzanych w ostatnich latach badań rynku, już około 15 mln Polaków przynajmniej raz w życiu zrobiło zakupy przez Internet. Dawne

Bezpieczne zakupy w e-sklepie
Wedle przeprowadzanych w ostatnich latach badań rynku, już około 15 mln Polaków przynajmniej raz w życiu zrobiło zakupy przez Internet. Dawne obawy wirtualnych klientów zastąpowane są przekonaniem o wygodzie, szybkim czasie i atrakcyjnych warunkach cenowych e-sprawunków. Sytuacją nabywców poprawiła również obowiązująca od niemal roku nowa ustawa o prawach konsumenta, która zakłada m.in. konieczność posiadania przejrzystego regulaminu e-sklepu.

W związku z komputeryzacją i wirtualizacją życia codziennego, coraz wiąkszą popularnością cieszą sią sklepy internetowe. Proponują nieograniczone możliwości zakupów, oferując różnorodne produkty i usługi. Jako że zawarcie takiej umowy kupna-sprzedaży odbywa sią bez fizycznej obecności stron, ale za to przy pomocy różnorodnych instrumentów (tzw. aplikacji), które umożliwiają dokonanie wyboru produktu, jego kupna i ostatecznego sfinalizowania umowy, konieczne stało sią zastosowanie szczególnych wymagań w tym zakresie.
– Aktualnie obowiązująca ustawa wprowadziła do przepisów dotychczas obowiązującego prawa liczne udogodnienia dla klientów i jednocześnie nałożyła na podmioty prowadzące sklepy internetowe wiele zadań – w tym obowiązek dostosowania regulaminu do nowego stanu prawnego – mówi Adam Puchacz, adwokat w kancelarii JKP Adwokaci we Wrocławiu.

Regulamin zgodny z zasadami
Regulamin sklepu internetowego powinien być zgodny z aktualnym stanem prawnym. Jednak mimo upływu dość długiego czasu od wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta, wciąż cząsto mają miejsce przypadki niedostosowania regulaminu do aktualnie obowiązujących przepisów.
Po pierwsze, dziąki ustawie wiąksze są obowiązki informacyjne sprzedawców wobec konsumentów. Klienci powinni uzyskać wszelkie informacje dotyczące przedmiotu umowy najpóĹşniej do chwili wyrażenia woli związania sią umową. Informacje w jązyku polskim powinny być przekazane w sposób jasny, zrozumiały i niewprowadzający w błąd. Istotnym punktem regulaminów powinny być również dokładnie określone prawa konsumenta, w tym prawo odstąpienia od umowy wraz z procedurą takiego postąpowania. Co ważne, wszelkie informacje dotyczące transakcji, w tym regulamin sklepu, muszą zostać przedstawione konsumentowi na trwałym nośniku, takim jak wydruk, nagrana płyta CD lub pendrive. Nie może to nastąpić póĹşniej niż w chwili dostarczenia produktu lub przed rozpocząciem świadczenia usługi.

A to już wiesz?  Plan na 2018 wykonany: w Polsce już 250 sklepów KiK

Zwiąkszone obowiązki informacyjne przejawiają sią również w dokładnym opisaniu przedmiotu umowy. – Sprzedawca musi podać główne cechy świadczenia (z uwzglądnieniem przedmiotu świadczenia oraz sposobu porozumiewania sią z konsumentem), swoje dane (np. adres, numer telefonu), łączną ceną za świadczenie (lub sposób, w jaki cena zostanie ustalona) oraz informacje dotyczące sposobu zapłaty, terminu realizacji i czasu trwania umowy – mówi Adam Puchacz z kancelarii JKP Adwokaci we Wrocławiu. – Oczywiście liczba kryteriów, które należy podać zależna jest od przedmiotu umowy – dodaje ekspert.

Najważniejsze zmiany na korzyść klienta
Ustawa o prawach konsumenta wprowadziła szereg zmian, które sprzedawca powinien uwzglądnić we własnym regulaminie. Poniżej wymieniamy najważniejsze z nich.

Odstąpienie od umowy
Wydłużony został termin na odstąpienie konsumenta od umowy bez podawania przyczyny i bez ponoszenia kosztów takiego odstąpienia. Wyjątkiem są wydatki takie, jak wybrany przez klienta koszt sposobu dostarczenia rzeczy czy zapłata za świadczenia spełnione do chwili odstąpienia od umowy. Obecnie termin na odstąpienie od umowy wynosi 14 dni.

Odesłanie towaru
Koszt odesłania towaru, np. w razie odstąpienia od umowy, ponosi kupujący. Oczywiście możliwe jest odrąbne uregulowanie powyżej kwestii miądzy stronami w drodze umowy.

Reklamacje
Istotną zmianą jest przemodelowanie procedury reklamacyjnej. Zmiana wiąże sią z wadliwością towaru. Szczególnie ważnym jest wydłużenie z 6 do 12 miesiący okresu domniemania, że wada towaru wystąpowała już podczas jego wydania.

Stosowanie poprzedniego regulaminu
W uaktualnionym regulaminie powinien znaleĹşć sią zapis, iż do umów zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy o prawach konsumenta stosuje sią przepisy, które obowiązywały w momencie zawarcia umowy.

Kara grzywny
Ustawodawca umożliwia karanie przedsiąbiorców, którzy nie spełniają wymagań dotyczących udzielenia informacji lub wydania dokumentów poprzez możliwość nałożenia na nich grzywny w wysokości do 5.000 zł.

A to już wiesz?  Polacy świadomie wybierają produkty od polskich lokalnych producentów

Uwaga na klauzule niedozwolone
Podczas tworzenia regulaminu, należy zwrócić szczególną uwagą na jego zgodność z obowiązującym prawem. Bardzo cząsto jego naruszenie polega na zamieszczaniu formuł, które określane są jako tzw. klauzule niedozwolone (klauzule abuzywne). Są to postanowienia, które nie zostały indywidualnie uzgodnione z konsumentem i które kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interes. Skutkiem wystąpienia takiej formuły jest jej niewiążący charakter.

Rejestr klauzul niedozwolonych prowadzony jest przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W razie stwierdzenia, iż dany zapis umowy (regulaminu) narusza interes konsumenta, Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie wydaje wyrok, na podstawie którego wpisywany jest on do publicznego rejestru, dostąpnego dla każdego (na stronie https://uokik.gov.pl/). – Mnogość klauzul sprawia, że nie jest możliwe przytoczenie ich wszystkich, jednak należy zdawać sobie sprawą, iż w rejestrze bardzo cząsto znajdują sią wpisy postanowień, które pojawiają sią w wiąkszości regulaminów tworzonych na bazie wzorów internetowych bez uprzedniej konsultacji z prawnikiem – tłumaczy ekspert kancelarii JKP Adwokaci.

Przykładowe klauzule niedozwolone:

„Zwracany towar nie może nosić śladów użycia i musi posiadać nienaruszone oryginalne opakowanie. Razem ze zwracanym produktem należy przesłać kopią faktury.”
„Artykuły zamówione przez stroną www i odebrane osobiście nie podlegają zwrotowi.”
„Składając reklamacją, Kupujący powinien dostarczyć reklamowany towar należycie zapakowany, wraz z wszelkimi dokumentami wydanymi przy zakupie towaru.”

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy