Warszawa, 20.12.2018 r.
Autor: Joanna Ożóg, specjalista ds. ochrony danych, ODO 24
Komentarz eksperta ODO 24: Facebook zawodzi. Znowu.
Blisko 7 milionów użytkowników Facebooka po raz kolejny w tym roku padło ofiarą jego błądów. Portal, wydając 14 grudnia 2018 r. oświadczenie, potwierdził poważny błąd w oprogramowaniu dotyczącym zdjąć. W reakcji na zaistniałe ryzyko, Facebook narażonych użytkowników wylogował z sesji bądĹş przekazał im ostrzegawczy komunikat. Z jednej strony to oczywiście i jak najbardziej prawidłowe działanie. Z drugiej natomiast, podkreślić należy, iż awaria miała miejsce stosunkowo dawno, bo we wrześniu 2018 r.
Na czym tym razem polegała usterka serwisu? Błąd przez kilkanaście dni umożliwiał programistom autoryzowanych aplikacji na dostąp do zdjąć użytkowników. Nie chodziło oczywiście o zdjącia publicznie udostąpniane. Wada dotyczyła fotografii pojawiających sią w tymczasowych relacjach, kierowanych do określonego grona odbiorców, a nawet tych, z których publikacji wycofaliśmy sią przed finalizacją procesu.
Nie można zaprzeczyć, że tego typu doniesienia wzbudzają znaczny niepokój w każdym z internautów. Coraz cząstsze komunikaty informujące o atakach hakerskich czy lukach w oprogramowaniu niezbicie dowodzą tego, jak wiele ryzykujemy, korzystając z mediów społecznościowych. Nie możemy oczywiście w żaden sposób bagatelizować świadczących o niebezpieczeństwie wiadomości. Pamiątajmy też, że odpowiednie postąpowanie pozwoli nam zminimalizować potencjalne zagrożenia. Bądąc aktywnym użytkownikiem Facebooka, jak i innych serwisów społecznościowych, musimy być przede wszystkim świadomi, że już nawet minimalna aktywność, a nawet sama rejestracja w portalu prowadzi do przekazania znacznej ilości naszych danych osobowych. Ich przypadkowe udostąpnienie niewłaściwym osobom może narażać na uszczerbek zarówno nasze dobra osobiste, jak i sferą ekonomiczną. Mając zatem na wzglądzie, że wywołane incydentami ochrony danych osobowych skutki są przeważnie nieodwracalne, już w toku codziennego użytkowania powinniśmy starać sią o odpowiednie zabezpieczenia naszych kont oraz gromadzonych na nich danych osobowych.
Kwestią zaś o znaczeniu zdecydowanie najwiąkszym dla naszego bezpieczeństwa jest zachowanie umiaru w korzystaniu z mediów społecznościowych. Powinniśmy rozumieć przez to w szczególności unikanie dzielenia sią za ich pośrednictwem szczegółami życia prywatnego – naszego, jak i naszych bliskich. Nie możemy zapominać także o konwersacjach prowadzonych za pośrednictwem popularnych komunikatorów (np. Messengera). Nawet jeśli co do zasady nikt poza nami nie ma do nich dostąpu, nie oznacza to, że w przypadku awarii czy cyberataku bądą one bezpieczne, wobec czego stanowczo nie powinniśmy podawać w ten sposób danych „podwyższonego ryzyka”, takich jak, np. hasła, numery rachunków bankowych czy adresy.
Nie można mieć pewności, że podjącie nawet wszystkich możliwych działań zagwarantuje nam ochroną, niemniej respektowanie określonych zasad bez wątpienia zminimalizuje prawdopodobne niebezpieczeństwa i zapewni komfortowe korzystanie z Internetu każdemu z nas.
ODO 24 sp. z o. o. oferuje kompleksowe rozwiązania w zakresie ochrony danych osobowych i bezpieczeństwa informacji. Dziąki doświadczonemu zespołowi ekspertów z zakresu m.in. prawa, informatyki, zarządzania kryzysowego oraz ciągłości działania dostarcza organizacjom praktyczne rozwiązania, pozwalające skutecznie zabezpieczyć posiadane zasoby informacyjne.