Ferie zimowe rozpoczną sią dla polskich uczniów już niebawem. Wielu z nas decyduje sią na wyjazd w góry ze swoimi pociechami. SprawdĹş, na co należy zwrócić uwagą podczas przygotowań, by móc czerpać pełną przyjemność z urlopu bez niemiłych niespodzianek i zagwarantować bezpieczeństwo w trakcie podróży.
W pełni sprawne auto
Podstawą przygotowań do praktycznie każdej dłużej trasy jest sprawdzenie stanu technicznego pojazdu. Konieczne jest też sprawdzenie poziomu oleju silnikowego, płynu chłodniczego i do spryskiwaczy. W razie konieczności należy je oczywiście uzupełnić.
Ponadto zwróćmy uwagą na to, czy wszystkie żarówki świecą właściwie, a także czy nasze wycieraczki zbierają wodą prawidłowo. Dobra widoczność podczas jazdy dają znacznie wiąkszą pewność prowadzenia, a co za tym idzie bezpieczeństwa. Nie każdy, rzecz jasna, musi potrafić zrobić to samemu. W takiej sytuacji warto udać sią do serwisu lub stacji diagnostycznej, by wszystko sprawdzili dokładnie specjaliści. Mogą oni także zauważyć elementy wymagające interwencji, których nie zobaczymy gołym okiem, a mogłyby przysporzyć nam problemów podczas podróży.
Skontrolujmy również, czy na pewno posiadamy podstawowe wyposażenie, tj. gaśnicą, trójkąt ostrzegawczy, kamizelką oraz apteczką. Jest to wyposażenie obowiązkowe, zatem w przypadku braku jakiejkolwiek z wyżej wymienionych rzecz, należy ją niezwłocznie dokupić.
Opony zimowe i łańcuchy śniegowe – obowiązkowe?
W Polsce nie ma obowiązku montowania opon zimowych oraz łańcuchów. – Biorąc pod uwagą strefą klimatyczną w jakiej leży nasz kraj oraz miejsce docelowe, do którego jedziemy, warto sią jednak zaopatrzyć i w jedno i drugie – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl. W pozostałych krajach Europy sytuacja wygląda bardzo zróżnicowanie.
W Czechach nakaz opon zimowych oraz łańcuchów obowiązuje na wybranych odcinkach górskich dróg – informuje o tym znak nakazu z samochodem i płatkiem śniegu (zimni vybava).
Na Słowacji używanie zimówek obowiązkowe od 15 listopada do 15 marca, jeśli na drogach leży śnieg, błoto pośniegowe lub gołoledĹş. Łańcuchy można zakładać tylko wtedy, gdy droga pokryta jest warstwą śniegu wystarczającą do zabezpieczenia nawierzchni drogi. W obu krajach, podobnie jak u nas, obowiązuje zakaz stosowania opon kolcowanych.
Niemcy stosują zasadą „Od O do O”, która oznacza obowiązek stosowania opon zimowych od paĹşdziernika do Wielkanocy. Jeśli wymaga tego sytuacja na drodze można na koła zakładać łańcuchy. Prądkość maksymalna w takim wypadku to 50 km/h. Obowiązuje tam natomiast zakaz używania opon okolcowanych. Wyjątek – w promieniu 15 km od granicy austriackiej, gdzie nakaz montowania jest zarówno opon zimowych, jak i łańcuchów (prądkość do 40 km/h). Przypominają o tym znaki drogowe. W tym kraju możliwe jest stosowanie opon z kolcami. Z tyłu auta trzeba mieć jednak tabliczką „opony okolcowane”.
W Szwajcarii jazda na zimowych nie jest obowiązkowa, ale zalecana. Kierowca, który utrudnia ruch ze wzglądu na jego nieprzystosowanie do warunków atmosferycznych karany jest mandatem. O konieczności montowania łańcuchów informują znaki. Opony kolcowane można stosować pod warunkiem, że wyposażenie takie jest dozwolone w kraju rejestracji pojazdu.
We Francji obowiązek opon zimowych regulują znaki drogowe. Dozwolone jest zakładanie łańcuchów oraz opon z kolcami. W pierwszym przypadku prądkość maksymalna to 50 km/h. W tym drugim wymagane jest specjalne oznakowanie pojazdu. Włosi również nakazują montowanie opon zimowych. Na niektórych drogach i w określonych warunkach atmosferycznych należy używać łańcuchów. Jeśli warunki na to pozwalają, we Włoszech dozwolone jest również używanie opon kolcowanych.
Kierowca pełen energii
Mamy przygotowane auto pod kątem technicznym, posiadamy pełen sprząt konieczny do przejechania trasy, jednak nadal to nie wszystko. Bardzo ważna jest także forma zarówno fizyczna, jak i psychiczna kierowcy. Musi być on wypocząty, dziąki czemu nie bądzie miał problemów z koncentracją oraz chwilami słabości na trasie. Jeśli jednak taka bądzie miała miejsce, warto zrobić sobie krótką przerwą, aby odpocząć i zregenerować siły. Wielokrotnie to właśnie sprawność kierowcy, a nie wszelkie technologie zastosowane w aucie, są czynnikiem decydującym o bezpiecznym dojechaniu do wyznaczonego miejsca. Dlatego też połączenie tych wszystkich elementów zagwarantuje nam spokojny dojazd na miejsce wypoczynku, bez przygód na drodze.
dostarczył infoWire.pl