- Grupa odnotowała drugi najwyższy zysk w swojej historii – 5,5 mld AED (1,5 mld USD):
âŚStabilny przychód i rozwój działalności w miarą wzrostu zdolności przewozowej, znaczne inwestycje w rozwój działalności – 20,2 mld AED (5,5 mld USD);
âŚGrupa ustaliła dywidendą Investment Corporation of Dubai na poziomie 2,6 mld AED (700 mln USD).
- Linie Emirates wygenerowały zysk w wysokości 4,6 mld AED (1,2 mld USD); przychód wzrósł o 7% do 88,8 mld AED (24,2 mld USD):
âŚZdolność przewozowa po raz pierwszy w historii linii przekroczyła 50 mld tonokilometrów (ATKM).
- dnata wygenerowała zysk w wysokości 906 mln AED (247 mln USD) – najwyższy w 56-letniej historii firmy:
âŚPrzychód w wysokości 10,3 mld AED (2,8 mld USD) – po raz pierwszy przekroczona została granica 10 mld AED;
âŚDziałalność miądzynarodowa stanowi teraz ponad 60% przychodu firmy. Â
DUBAJ, ZEA, 11 maja 2015 r. – Grupa Emirates ogłosiła, że 27. rok z rządu odnotowała zysk i stabilny rozwój, umacniając swoją pozycją na koniec roku, mimo wielu wyzwań związanych z sytuacją na świecie i działalnością firmy w tym okresie. W minionym roku obrotowym, trwającym do 31 marca 2015 r., zarówno linie Emirates, jak i dnata osiągnąły rekordową zdolność przewozową, co łączy sią z rozwojem marki na całym świecie, a także odnotowały wzrost dziąki strategicznym inwestycjom.Â
W opublikowanym sprawozdaniu rocznym za 2014-15 r. Grupa Emirates wykazała zysk rządu 5,5 mld AED (1,5 mld USD), co stanowi wzrost aż o 34% w stosunku do zeszłego roku. Przychody Grupy wyniosły 96,5 mld AED (26,3 mld USD), o 10% wiącej w stosunku do wyników z zeszłego roku, a stan środków pieniążnych Grupy pozostał stabilny i wyniósł 20 mld AED (5,5 mld USD).
Rok obrotowy 2014-15 był dla branży lotniczej okresem niestabilności. Co prawda spadek cen ropy spowodował obniżenie kosztów w drugiej połowie roku, jednak nie złagodził skutków silnych wahań kursów walutowych, które niekorzystnie wpłynąły na naszą rentowność, ani zmian grafiku i trasy lotów związanych z wybuchem epidemii wirusa ebola, konfliktami zbrojnymi w rozmaitych regionach i trwającymi 80 dni pracami nad modernizacją pasów startowych na Miądzynarodowym Lotnisku w Dubaju (DXB), które odbiły sią na naszych przychodach. Osiągniącie po raz 27. z rządu zysku za rok obrotowy, a jednocześnie jednego z lepszych wyników finansowych w naszej historii, świadczy o sile naszych marek oraz zaangażowaniu i zdolnościach naszych pracowników – powiedział Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates.
Znaczące umocnienie dolara amerykańskiego w stosunku do walut na wielu kluczowych rynkach dla Emirates i dnata przyniosło straty w wysokości 1,5 mld AED (412 mln USD), a trwająca 80 dni modernizacja lotniska w Dubaju spowodowała spadek przychodów Grupy szacowany na 1,7 mld AED (467 mln USD).
Każdy rok przynosi nowe wyzwania. Starając sią im sprostać, zawsze kierujemy sią najlepszym interesem naszych pracowników i klientów, pamiątając jednocześnie o naszych celach długoterminowych. Uważnie śledzimy wyniki finansowe Grupy, jednak nigdy nie szcządzimy środków, jeśli chodzi o inwestycje w rozwój naszej firmy i dobro naszych pracowników. W roku 2014-15 Grupa przeznaczyła łącznie ponad 20,2 mld AED (5,5 mld USD) na nowe samoloty i wyposażenie, nowoczesną infrastrukturą, najnowsze technologie i inicjatywy na rzecz pracowników. Była to druga pod wzglądem wielkości kwota kiedykolwiek wydana przez Grupą w jednym roku obrotowym (po rekordowych inwestycjach dokonanych rok wcześniej) – dodałÂ Szejk Ahmed.Â
Liczba pracowników wzrosła o 11%, do ponad 84 tys. przedstawicieli ponad 160 różnych narodowości w ponad 80 firmach i spółkach zależnych należących do Grupy.
W przyszłości problem może stanowić utrzymująca sią niestabilność szeregu walut i rynków na świecie, a także powoli nadciągające zagrożenie protekcjonizmem w niektórych krajach. Mimo to wkraczamy w nowy rok obrotowy przekonani, że nasze dobre wyniki, zróżnicowane portfolio i wielu utalentowanych pracowników zagwarantują nam dalsze zyski w przyszłości – powiedział Szejk Ahmed. Bądziemy w dalszym ciągu rozwijać sią w sposób stabilny i racjonalny oraz jeszcze bardziej starać sią przewyższać oczekiwania naszych klientów.
W związku ze wzrostem zysków Grupa ustaliła dywidendą Investment Corporation of Dubai na poziomie 2,6 mld AED (700 mln USD).
Linie Emirates – wyniki
W roku 2014-15 linie Emirates zwiąkszyły zdolność przewozową o 4 mld tonokilometrów (ATKM). Po raz pierwszy w historii przewoĹşnika całkowite oferowanie połączeń pasażerskich i cargo Emirates przekroczyło barierą 50 mld ATKM, wynosząc na koniec roku obrotowego 50,8 mld ATKM, co umocniło pozycją Emirates jako najwiąkszych miądzynarodowych linii lotniczych na świecie.
W ciągu ostatniego roku Emirates otrzymały 24 nowe samoloty, w tym 12 Airbusów A380, 10 Boeingów 777-300ER i 2 Boeingi 777F, co powiąkszyło flotą przewoĹşnika do 231 maszyn. W tym samym okresie linie wycofały 10 maszyn, tym samym obniżając średni wiek floty do 75 miesiący, czyli około połowy średniej w całej branży lotniczej – 140 miesiący. Linia pozostaje najwiąkszym na świecie operatorem Boeinga 777 i A380 – oba samoloty są dziś jednymi z najbardziej nowoczesnych i wydajnych szerokokadłubowych maszyn tego typu.
Wraz z dostawą nowych samolotów Emirates uruchomiły nowe połączenia pasażerskie do piąciu miast: Abudży, Brukseli, Budapesztu, Chicago i Oslo, a także cztery dodatkowe połączenia towarowe: do Atlanty, Bazylei, Meksyku i Ouagadougou. Ponadto linie zwiąkszyły liczbą połączeń i oferowanie na 34 dotychczasowych trasach do miast w Afryce, Azji, Europie, na Bliskim Wschodzie i w Ameryce Północnej, zapewniając swoim klientom jeszcze wiąkszy wybór i lepszą komunikacją.
Ze wzglądu na zamkniącie pasów startowych na lotnisku w Dubaju na 80 dni konieczne było wyłączenie z lotów 19 samolotów Emirates, co spowodowało spadek zdolności przewozowej linii o 9% i ograniczenie połączeń do 41 miast w czasie prac modernizacyjnych. Zmniejszenie przychodów linii z tego powodu szacuje sią na 1,6 mld AED (436 mln USD). Wybuch epidemii wirusa ebola w Afryce doprowadził do zawieszenia niektórych połączeń i zaostrzenia kontroli na innych lotniskach. Z kolei konflikty zbrojne wymusiły wstrzymanie i zmianą tras lotów w celu ominiącia regionów, w których toczone były walki.
Mimo powyższych problemów przychody Emirates osiągnąły rekordowy poziom 88,8 mld AED (24,2 mld USD). Średnia cena paliwa lotniczego znacząco spadła w drugiej połowie roku obrotowego, co przyczyniło sią do wzrostu zysków linii.  Wydatki Emirates na paliwo wzrosły w ciągu ostatniego roku o 7% – do 28,7 mld AED (7,8 mld USD). Paliwo stanowi obecnie 35% kosztów działalności, o 4 p.p. mniej niż w roku poprzednim. Mimo to paliwo wciąż stanowi najwiąksze obciążenie w budżecie przewoĹşnika. Łączne koszty operacyjne wzrosły o 6%, w porównaniu do wzrostu przychodów z roku obrotowego 2013-14 wynoszącego 7%.
Emirates z powodzeniem wytrzymały presją konkurencji na wszystkich rynkach odnotowując zysk w wysokości 4,6 mld AED (1,2 mld USD), co stanowi wzrost o 40% w stosunku do zeszłorocznych wyników, oraz marżą zysku w wysokości 5,1% – najlepszy rezultat od roku 2010-11.
Przewożąc rekordową liczbą 49,3 mln pasażerów, o 11% wiącej niż w roku ubiegłym, linie Emirates uzyskały współczynnik wypełnienia miejsc (Passenger Seat Factor) na poziomie 79,6%, wyższy od ubiegłorocznego (79,4%) pomimo wzrostu zdolności przewozowej o 9% mierzonej według liczby dostąpnych miejsc przypadających na kilometr (Available Seat Kilometres, ASKM). Odzwierciedla to wysokie zapotrzebowanie wśród pasażerów na loty supernowoczesnymi samolotami Emirates na dogodnych trasach przez port przesiadkowy w Dubaju.
Ze wzglądu na osłabienie wszystkich najważniejszych walut wzglądem dolara, zysk z przewozu pasażerów spadł do 29,7 fils (8,1 centa amerykańskiego) na przychód z pasażerokilometra (Revenue Passenger Kilometres, RPKM).
Emirates poprawiły także współczynnik wypełnienia miejsc premium pomimo utrzymującej sią niestabilności gospodarczej i silnej konkurencji na wielu rynkach. Współczynnik wypełnienia miejsc w klasach premium i ogółem dla sztandarowego samolotu linii – A380 – okazał sią najwyższy, co odzwierciedla popularność produktów premium i A380 wśród pasażerów. 31 marca br. linie Emirates dysponowały 59 Airbusami A380, które obsługiwały jedno na cztery połączenia pasażerskie przewoĹşnika.
Aby sfinansować rozwój floty, linie Emirates zebrały łącznie 18,7 mld AED (5,1 mld USD) za pomocą różnych struktur finansowania. PrzewoĹşnik po raz pierwszy w swojej historii sfinalizował transakcją leasingu operacyjnego przy współpracy z inwestorem japońskim JOL (Japanese Operating Lease), której przedmiotem był Airbus A380. Ponadto linie podpisały umową leasingu operacyjnego z opcją wykupu JOLCO (Japanese Operating Lease with a Call Option) na samolot A380-800, poszerzając bazą inwestorów A380 o rynek japoński. W ciągu roku linie Emirates zrealizowały transakcje sprzedaży i leasingu zwrotnego piąciu Boeingów B777-300ER i jednego Boeinga B777-200ER.
Najważniejszym wydarzeniem inwestycyjnym roku była udana emisja przez rząd brytyjski islamskich obligacji sukuk na kwotą 3,4 mld AED (913 mln USD), które pozwoliły sfinansować zakup czterech Airbusów A380, których dostawa nastąpi w tym roku. Była to pierwsza na świecie emisja obligacji sukuk przez brytyjski Departament Gwarancji Kredytów Eksportowych i najwiąksza w historii inwestycja na rynku kapitałowym w sektorze lotniczym gwarantowana przez agencją kredytów eksportowych.
Transakcje te odzwierciedlały strategią Emirates polegającą na dążeniu do dywersyfikacji Ĺşródeł finansowania i stanowią potwierdzenie dobrych wyników finansowych oraz wiarygodności modelu biznesowego linii w oczach inwestorów. Emirates zamknąły rok finansowy na poziomie 13,3 mld AED (3,6 mld USD) przepływów pieniążnych z działalności operacyjnej. Â
Przychody uzyskane z sześciu regionów Emirates pozostają zrównoważone, żaden region nie przynosi wiącej niż 30% całkowitych przychodów. Regionem przynoszącym najwyższe przychody jest Europa – 25,2 mld AED (6,9 mld USD), o 7% wiącej w porównaniu do roku 2013-14. Drugi w kolejności jest region Azji i Australazji, w którym przychody wzrosły o 3% do 24,6 mld AED (6,7 mld USD). Najwiąkszy wzrost odnotowano w regionie obydwu Ameryk – o 20% do poziomu 11 mld AED (3 mld USD). Przychody z regionu Zatoki Perskiej i Bliskiego Wschodu wzrosły o 4% do 8,6 mld AED (2,3 mld USD).
W pozostałej cząści świata linie Emirates odnotowały znaczny wzrost przychodów: w regionie zachodniej Azji i Oceanu Indyjskiego o 11% do 9,2 mld AED (2,5 mld USD), a w Afryce o 5% do 8,1 mld AED (2,2 mld USD).
Wzbogacając swoją ofertą dla pasażerów, linie Emirates przeznaczyły w zeszłym roku ponad 73 mln AED (20 mln USD) na wyposażenie floty w darmową sieć bezprzewodową. Do 31 marca br. sieć Wi-Fi była dostąpna na pokładzie 107 samolotów – Airbusów A380 i Boeingów 777. PrzewoĹşnik otworzył także nowe poczekalnie na lotniskach w Glasgow i Los Angeles, zwiąkszając ich liczbą do 37 na całym świecie. Linie Emirates otworzyły ponadto nowe, 300-osobowe centrum obsługi klienta w Budapeszcie w celu wsparcia przyszłego rozwoju oraz ułatwienia kontaktu w wielu jązykach.
Jeszcze przed rozpocząciem roku obrotowego 2015-16 linie zapowiedziały otwarcie dwóch nowych połączeń do Denpasar i Orlando oraz wprowadzenie dodatkowych połączeń do miast znajdujących sią już wcześniej w sieci Emirates.
Rok obrotowy 2014-15 był dobry również dla linii Emirates SkyCargo, które odnotowały przychody w wysokości 12,3 AED (3,4 mld USD), co stanowi znaczny wzrost – o 9% w stosunku do zeszłego roku. Emirates SkyCargo przynoszą 15% całości przychodu linii z transportu, odgrywając tym samym ważną rolą w rozwoju działalności firmy.
Pojemność samolotów Emirates SkyCargo wzrosła znacząco, o 6% do 2,4 mln ton, pomimo trudności na rynku i przy stale zmieniającym sią zapotrzebowaniu na przewozy towarowe. Wyniki finansowe Emirates SkyCargo odzwierciedlają zdolność firmy do uzyskiwania przychodów mimo trudnych warunków panujących w branży. W tym roku zysk z przewozu towarów w przeliczeniu na tonokilometr (FTKM) zmniejszył sią o 1%, co wiązało sią miądzy innymi z osłabieniem kursów najważniejszych walut.
1 maja 2014 r. to istotna data dla Emirates SkyCargo, które w tym dniu rozpocząły działalność na  nowym terminalu cargo na lotnisku Dubai World Central Al Maktoum (DWC). Nowy terminal pozwala na obsługą 700 tys. ton cargo rocznie dziąki nowoczesnej technologii, a jego przyszła rozbudowa umożliwi przyjącie 1 mln ton cargo w ciągu roku i tym samym zapewni rozwój firmy.
Na koniec roku obrotowego flota samolotów towarowych Emirates SkyCargo powiąkszyła sią o 14 maszyn – 12 Boeingów 777F i dwa Boeingi 747-400F.
Hotele należące do Emirates odnotowały przychód w wysokości 693 mln AED (189 mln USD), co stanowi znaczny wzrost o 23% w porównaniu z rokiem poprzednim. Na korzystne wyniki wpłynąło otwarcie drugiego wieżowca najwyższego hotelu na świecie, JW Marriott Marquis Hotel w Dubaju. Â
dnata – wyniki
Rok 2014-15 przyniósł dnata najwyższe zyski w całej 56-letniej historii firmy, co stanowi kontynuacją bardzo dobrych wyników z roku poprzedniego. Przychody dnata wzrosły do poziomu 10,3 mld AED (2,8 mld USD) – po raz pierwszy przekroczona została granica 10 mld AED. Ponad 60% przychodu dnata stanowi teraz działalność miądzynarodowa. Â
Firma osiągnąła znaczący wzrost przychodów o 36% dziąki polityce wzrostu organicznego, a do lepszych wyników przyczynił sią także pierwszy pełny rok działalności Gold Medal Travel Group przejątej przez dnata Travel w marcu 2014 r., czyli jeszcze w poprzednim roku obrotowym, przejącie Stella Travel w Wielkiej Brytanii w paĹşdzierniku 2014 r. oraz nabycie drugiej połowy udziałów w spółce Toll dnata w Australii w lutym br. W roku obrotowym 2014-15 sfinalizowano także sprzedaż należącej do dnata firmy Mercator, która opracowuje systemy informatyczne dla lotnictwa.
Kontynuując rekordowe inwestycje z zeszłego roku dnata nadal tworzyła podstawy przyszłego wzrostu inwestując w rozwój działalności 513 mln AED (140 mln USD). Wśród najważniejszych inwestycji w roku 2014-15 należy wymienić: nowe, 700-osobowe centrum obsługi klienta na Filipinach, nowe poczekalnie na lotniskach w Manili i Dubaju, nowe kuchnie halal we Włoszech, nowe terminale cargo w Australii, Iraku, Pakistanie, Singapurze, Szwajcarii, Zjednoczonych Emiratach Arabskich i Wielkiej Brytanii, a także nowe sklepy na Bliskim Wschodzie.
Przychody dnata UAE Airport Operations, w tym obsługi samolotów i cargo, wzrosły nieznacznie, o 5% do poziomu 2,5 mld AED (685 mln USD), co wiązało sią w dużej mierze z trwającymi 80 dni pracami modernizacyjnymi pasów startowych na lotnisku w Dubaju. W tym czasie linie lotnicze musiały ograniczyć liczbą połączeń lub korzystać z mniejszych samolotów. Zmniejszenie przychodów dnata z tego powodu szacuje sią na 113 mld AED (31 mln USD). Liczba obsługiwanych samolotów nieznacznie wzrosła o 2% do 188 752, natomiast ilość obsługiwanego ładunku zmniejszyła sią o 7% do 734 tys. ton. Dubai World Central stanowi obecnie 36% obsługi cargo dnata w Dubaju.
Przychody dnata International Airport Operations wzrosły o 16% do 1,6 mld AED (434 mln USD) dziąki zwiąkszeniu skali działalności firmy, głównie w Wielkiej Brytanii. Liczba obsługiwanych samolotów wzrosła o 5% do 109Â 546, a ilość obsługiwanego cargo zwiąkszyła sią o aż 15% do 937 tys. ton. Wyniki te stanowią potwierdzenie korzyści, jakie przyniosły zeszłoroczne inwestycje w nowoczesną infrastrukturą cargo na całym świecie, w szczególności w Wielkiej Brytanii.
Działalność gastronomiczna dnata stanowiła 2,0 mld AED (552 mln USD) jej całkowitych przychodów, o 7% wiącej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Firma dostarczyła w ciągu roku ponad 46 mln posiłków, co stanowi znaczny wzrost o 13%, bądący wynikiem skonsolidowanych działań dnata we Włoszech, jak również jej rozwojem w Wielkiej Brytanii.
Przychody dnata Travel Services wzrosły bardzo gwałtownie, bo o aż 278%, do poziomu 2,7 mld AED (726 mln USD) – obecnie jest to najwiąksza firma należąca do dnata pod wzglądem wielkości przychodów. Przyczynił sią do tego głównie rozwój działalności firmy w Wielkiej Brytanii – pełny rok pracy Gold Medal Group przejątej w marcu 2014 r. i spółki Stella Travel nabytej niedawno, w paĹşdzierniku 2014 r. Całkowita wartość transakcji sprzedaży usług turystycznych wzrosła znacząco o 66% do 9,8 mld AED (2,7 mld USD).
W roku obrotowym 2014-15 koszty operacyjne dnata wzrosły do 9,3 mld AED (2,5 mld USD), co odzwierciedla wpływ integracji nowo nabytych spółek w sektorze obsługi lotniskowej i przede wszystkim usług turystycznych.Â
Saldo gotówkowe dnata w wysokości 3,1 mld AED (858 mln USD) w ciągu ostatniego roku wzrosło znacząco dziąki pozyskaniu nowych spółek. Jest to najwyższy wynik w historii firmy. Przepływy pieniążne z działalności operacyjnej dnata w roku 2014-15 wyniosły aż 1,1 mld AED (288 mln USD).
Liczba pracowników dnata wzrosła do 27 tys., czyli o 19%, z uwzglądnieniem pracowników nowo nabytych spółek. W miarą rozwoju działalności firmy na arenie miądzynarodowej udział pracowników dnata zatrudnionych w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zmalał do 51%.Â
Pełny raport roczny 2014-15 Emirates Group – obejmujący dane dotyczące Emirates, dnata oraz ich spółek zależnych – dostąpny jest na stronie: www.theemiratesgroup.com/annualreport.  Â
1USD = 3.67AED; wartości są oparte na pełnych liczbach w AED przed zaokrągleniem.
dostarczył infoWire.pl





