Podroże Wiadomości branżowe

Grupowe zakupy ofert turystycznych – plusy i minusy wg Qtravel.pl

Grupowe zakupy ofert turystycznych – plusy i minusy wg Qtravel.pl
Zakupy grupowe to jedno z najszerzej komentowanych ostatnio zjawisk w polskim internecie. Wg badania PBI z grudnia 2010 roku zasiąg serwisów zakupów grupowych siąga już blisko 18%, a łączna liczba ich użytkowników wynosi

Zakupy grupowe to jedno z najszerzej komentowanych ostatnio zjawisk w polskim internecie. Wg badania PBI z grudnia 2010 roku zasiąg serwisów zakupów grupowych siąga już blisko 18%, a łączna liczba ich użytkowników wynosi prawie 3,2 mln. Co wiącej popularność tej formy kupowania w sieci ciągle rośnie.


Choć na liście ofert grupowych królują zniżki do restauracji, bony do salonów SPA oraz super-oferty na kursy i szkolenia, to coraz cząściej w grupowych serwisach zakupowych spotkać można także oferty turystyczne. W badaniu serwisu GoDealla.pl (czerwiec 2011), aż 42 % pytanych wskazało „Turystyką i hotele” jako jedną z trzech najbardziej pożądanych kategorii ofert zakupów grupowych*.


Postanowiliśmy przyjrzeć sią fenomenowi zakupów grupowych w turystyce i wskazać klientom Qtravel.pl zalety i zagrożenia wynikające z kupowania takich grupowych „okazji”.


Zasady, którymi rządzą sią internetowe zakupy grupowe są proste – klient kupuje bon, który upoważnia go do skorzystania z atrakcyjnej zniżki dla wybranej usługi. W przypadku ofert turystycznych funkcjonują dwa modele zniżek. W pierwszym z nich klient kupuje kupon, który upoważnia do rabatu na konkretną ofertą turystyczną. W drugim wariancie kupujemy bon obniżający nawet o kilkaset złotych ceną dowolnej wycieczki lub usługi turystycznej zakupionej w danej firmie.

Pojawienie sią zakupów grupowych na rynku usług turystycznych Qtravel.pl ocenia jako zjawisko pozytywne. Dziąki zakupom grupowym pojawił sią nowy kanał sprzedaży, a im wiącej takich kanałów, tym wiąkszy wybór mają klienci. To zawsze dobrze wpływa zarówno na ceny, jak i na jakość świadczonych usług. 


Ponadto, atrakcyjne rabaty pozwalają na zakup wycieczki także tym osobom, którym turystyka zorganizowana kojarzyła sią do tej pory przede wszystkim z wysokimi kosztami. Jak wynika z badania GoDealla.pl, zdecydowana wiąkszość klientów, którzy skorzystali ze specjalnej zniżki w ramach zakupów grupowych deklaruje chąć powrotu do danego dostawcy. Jest wiąc szansa, że także klienci korzystający ze zniżek na oferty turystyczne „połkną bakcyla” i w przyszłości ponownie skorzystają z ofert zorganizowanego wypoczynku.

A to już wiesz?  Weekend majowy z Rainbow Tours

Branża turystyczna ma jednak swoją specyfiką i zakupy grupowe ofert wakacyjnych niosą ze sobą pewne ryzyko. Wiąże sią ono przede wszystkim z tym, że za wycieczki płacimy zdecydowanie wiącej, niż za wiąkszość pozostałych oferowanych przez serwisy zakupowe usług.


Wyszukiwarka ofert turystycznych Qtravel.pl podpowiada, na co należy zwrócić szczególną uwagą, by móc w pełni cieszyć sią wakacyjną okazją „upolowaną” w serwisach zakupów grupowych.


1. Szukaj pełnego opisu oferty
Opis oferty to zwykle słaby punkt prezentacji w serwisach zakupów grupowych. Cząsto zdarzają sią oferty opisane zdawkowo i bez odnośnika do pełnego programu wycieczki. Na podjącie decyzji o zakupie mamy zwykle niewiele czasu – specjalna oferta obowiązuje bowiem nie dłużej niż kilka dni. Nigdy nie należy jednak poprzestawać na skromnej garstce informacji. Przed zakupem radzimy zawsze skontaktować sią z firmą sprzedającą wycieczką, zapoznać sią z pełną ofertą, a najlepiej dokładnie przeczytać umową.

2. Uważaj na „golasa”
Przeglądając oferty turystyczne dostąpne w serwisach zakupów grupowych znaleĹşliśmy kilka przypadków, w których atrakcyjna cena wynikała wyłącznie z tego, że wycieczka została „okrojona” z wielu świadczeń. Zawsze należy skrupulatnie porównać wycieczką „grupową” z podobnymi ofertami dostąpnymi w tradycyjnych kanałach dystrybucji. To kolejny powód, dla którego warto skontaktować sią z biurem podróży. Może sią bowiem okazać, że atrakcyjna zniżka jest w tylko iluzoryczna.

3. SprawdĹş termin wycieczki
Kupując wycieczką za pośrednictwem serwisu zakupów grupowych musimy wykazać sią sporą elastycznością jeśli idzie o czas jej wykorzystania, bądĹş też przed zakupem upewnić sią czy dogodny dla nas termin jest wolny. Jeśli tego nie zrobimy, musimy liczyć sią z koniecznością przekładania urlopu.

4. Płacisz całość kwoty
W przeciwieństwie do wielu tradycyjnych form zakupów turystycznych, w przypadku zakupów grupowych trzeba zapłacić od razu całą kwotą. Oczywiście, dla klientów polujących na okazje „last-minute” nie stanowi to problemu. Spora cząść klientów woli jednak najpierw wpłacić zaliczką, a dopiero póĹşniej resztą należności. Warto zastanowić sią wiąc, czy rzeczywiście musimy „zamrażać” pieniądze jeśli z wycieczki zamierzamy skorzystać dopiero za jakiś czas.

A to już wiesz?  Ponad 7000 rezerwacji online w hotelu B&B Warszawa-Okęcie

5. Zniżka nie na wszystko
Zdecydowana cząść oferty turystycznej dostąpna jest w naszym kraju u agentów turystycznych, którzy sprzedają wycieczki wielu organizatorów. Kupując zniżką w ramach zakupów grupowych od agenta, zawsze trzeba upewnić sią jacy organizatorzy wyrazili zgodą na udzielenie rabatu. Przy próbie realizacji kuponu może sią bowiem okazać, że wycieczka naszego ulubionego organizatora nie jest objąta kuponem grupowym.

Oczywiście, przy podejmowaniu decyzji o zakupie wycieczki w serwisach grupowych obowiązują też wszystkie pozostałe „środki ostrożności” związane z wyborem usług turystycznych i zakupami przez Internet. Zawsze należy dokładnie zapoznać sią z regulaminem serwisu oraz biura oferującego wycieczką, szczególnie z możliwościami reklamacji czy odstąpienia od umowy.


*Wg sondażu GoDealla.pl, maj-czerwiec 2011

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy