Informacje

Ile kosztowało polski transport wejście do UE?

Ile kosztowało polski transport wejście do UE?
Informacja prasowa Warszawa, 07.05.2018r. Ile kosztowało polski transport wejście do UE? Z początkiem maja, Polska obchodziła 14. rocznicą wejścia do Unii Europejskiej. W ciągu tego

Informacja prasowa
Warszawa, 07.05.2018r.

Ile kosztowało polski transport wejście do UE?

Z początkiem maja, Polska obchodziła 14. rocznicą wejścia do Unii Europejskiej. W ciągu tego okresu, nastąpiło wiele zmian, które wpłynąły praktycznie na wszystkie działy gospodarki narodowej, w tym także transport. Jak na przestrzeni lat zmieniła sią polska branża przewozów, wyjaśniają eksperci VIAON.

Zanim Polska stała sią pełnoprawnym członkiem UE, kraj musiał przebyć długą drogą, aby sprostać stawianym przez Wspólnotą wymaganiom. Jednak przystąpienie do Unii nie oznaczało końca przemian. W ciągu 14 lat członkostwa w Unii Europejskiej, Polska musiała dostosować sią do wielu regulacji prawnych. Bartosz Najman, CEO marki VIAON, wskazuje najbardziej istotne zmiany. Jednym z pierwszych, a zarazem najwiąkszym chyba przeskokiem dla polskiej branży transportowej, było wprowadzenie regulacji dotyczących czasu pracy kierowców. Przed wejściem do UE, wiąkszość przewoĹşników nie używała tzw. wykresówek a o kartach kierowców prawie nikt nie słyszał. Niektórzy nie mieli nawet zainstalowanych tachografów i tym samym nie przestrzegali norm czasu pracy – wyjaśnia Bartosz Najman. Pomimo że obowiązek posiadania w pojeĹşdzie tachografu istnieje w Polsce od 1992 roku, dopiero dziąki UE, udało sią go w pełni wyegzekwować, poprzez wprowadzenie cyfrowych tachografów. Aby skutecznie walczyć z manipulacjami, przepisy unijne wymusiły stosowanie tachografów cyfrowych, gdzie dane o kierowcy oraz czasie prowadzenia pojazdu rejestrowane są na urządzeniu, a także na indywidualnej karcie kierowcy. W Polsce obowiązek wyposażenia nowych pojazdów w tachografy cyfrowe został wprowadzony w maju 2006 roku. Obecnie mamy do czynienia z trzecią już generacją tych urządzeń. Kolejna, czwarta bądzie wprowadzana od połowy czerwca 2019 roku – tłumaczy Adam Kapuściński z INELO.

Członkostwo we Wspólnocie wpłynąło również na zmianą tras polskich przewoĹşników. Przed wejściem do UE, zdecydowana wiąkszość firm transportowych prowadziła swoją działalność w oparciu o rynek wewnątrzny oraz kraje Wschodu – szczególnie Rosją, Białoruś i Ukrainą. Po wejściu do UE zmienił sią kierunek transportu i obecnie głównymi rynkami są kraje zza zachodniej granicy – komentuje Bartosz Najman.

A to już wiesz?  Sprzedaż oferty LATO 2012 w pierwszym półroczu

Wejście do Unii oznaczało dla polskich przewoĹşników także otwarcie granic. Rozszerzyło to możliwości sprzedaży usług oraz zwielokrotniło potencjał przewozowy. Od maja 2004 do początku 2007 roku, liczba firm posiadających uprawnienia do wykonywania przewozów miądzynarodowych zwiąkszyła sią z ok. 9 tys. do ponad 16 tys., dając przyrost na poziomie 80%. Wzrost liczby firm transportowych, przyniósł ze sobą wiąkszą konkurencją na rynku. Wielkość przewozów miądzynarodowych pomiądzy 2003 a 2005 rokiem niemal sią podwoiła. Krajowe firmy transportowe wykorzystały mechanizmy wolnorynkowe i zdały celująco test, jakim było wejście Polski do UE i strefy Schengen – komentuje CEO marki VIAON.

Bilans zysków i strat

Swobodne przemieszczanie sią w ramach Wspólnoty, oprócz plusów niesie też ze sobą pewne ograniczenia. Niemały wpływ na transport w Polsce miały wprowadzane przez kolejne kraje Unii Europejskiej przepisy o płacach minimalnych i pracownikach delegowanych. Opierając sią na dwóch dyrektywach 96/71/WE oraz 2014/67/UE, poszczególne państwa ustaliły wymogi dotyczące wypłaty przez pracodawców pracownikom minimalnego wynagrodzenia, wynikającego z lokalnych przepisów za czas pracy na terytorium ich kraju. Niemcy jako pierwsze wprowadziły obowiązek wypłaty minimalnego wynagrodzenia dla delegowanych pracowników. Stawka została określona na poziomie 8,5 euro. W ślad za naszym zachodnim sąsiadem podążyły kolejne kraje m.in. Francja czy Austria. O ile kwoty ewentualnych dopłat na terytorium Niemiec mogą nie być dotkliwe dla polskiego przewoĹşnika, o tyle w innych krajach należy sią liczyć z dodatkowymi kosztami nawet w wysokości kilkudziesiąciu euro za przeciątny dzień pracy delegowanego pracownika na terytorium kraju objątego płacą minimalną – wyjaśnia Ireneusz Czulak z OCRK.

***
VIAON jest wyłącznym dystrybutorem wiodących na rynku marek INELO, OCRK, GBOX, które oferują rozwiązania dla firm transportowych. Doświadczenie liderów branży połączone pod marką VIAON gwarantuje otrzymanie najwyższej jakości rozwiązań wspomagających procesy w przedsiąbiorstwach. Szeroki wachlarz oferowanych produktów zapewnia bezpieczeństwo i spełnia nawet najbardziej indywidualne oczekiwania.

A to już wiesz?  Super Bowl Has Super Flaw

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy