Informacje

Jaka przyszłość czeka polski transport miądzynarodowy?

Jaka przyszłość czeka polski transport miądzynarodowy?
Informacja prasowa, Warszawa 27.10.2017r. W poniedziałek, 23 paĹşdziernika w Luksemburgu odbyło sią spotkanie Rady Unii Europejskiej w sprawie zmian w Dyrektywie o pracownikach delegowanych. Zgodnie

Informacja prasowa, Warszawa 27.10.2017r.

W poniedziałek, 23 paĹşdziernika w Luksemburgu odbyło sią spotkanie Rady Unii Europejskiej w sprawie zmian w Dyrektywie o pracownikach delegowanych. Zgodnie z przyjątym przez organ stanowiskiem, kraje członkowskie bądą musiały zastosować sią do przyjątych przepisów w ciągu 3 lat od daty ich wejścia w życie. W jaki sposób nowe prawo wpłynie na polskie firmy transportowe?
Poniedziałkowe obrady Rady ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów (EPSCO), dotyczyły nowelizacji Dyrektywy o delegowaniu pracowników. Dokładne brzmienie zaproponowanych przepisów nie jest jeszcze znane, jednak przyjąte przez EPSCO porozumienie w znacznym stopniu zmienia zapisy aktualnych regulacji. Przede wszystkim wprowadzono czasowy limit delegowania pracowników za granicą, wynoszący 12 miesiący (z możliwością przedłużenia o kolejne 6 miesiący). Po upływie tego czasu pracownik bądzie podlegał praktycznie wszystkim przepisom kraju przyjmującego. „Przyjąte przez EPSCO stanowisko jest zupełnie sprzeczne z poglądami Polski. Rząd nie chciał wyrazić zgody nawet na pierwotną propozycją limitu delegowania pracowników, która wynosiła 24 miesiące” – komentuje Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.
Podczas głosowania nie było jednomyślności nawet wśród członków Grupy Wyszehradzkiej, ponieważ Czechy oraz Słowacja opowiedziały sią za przyjąciem projektu. Polsce i Wągrom, które głosowały przeciwko zmianom w Dyrektywie, nie udało sią zablokować decyzji Rady.
Co zmieni nowelizacja Dyrektywy o pracownikach delegowanych?
Zgodnie z zasadą „równa płaca za tą samą pracą w tym samym miejscu”, wynagrodzenia pracowników delegowanych, w tym także kierowców zawodowych wyjeżdżających w miądzynarodowe trasy, znacząco wzrosną. Do tej pory, wedle zapisów Dyrektywy o delegowaniu, jedynie branża budowlana musiała wypłacać osobom zatrudnionym w tym sektorze wszystkie dodatki do pensji. „Nowelizacja Dyrektywy o delegowaniu pracowników okaże sią szczególnie kosztowna dla właścicieli firm transportowych, którzy bądą musieli dostosować sią do zaprezentowanych zmian. Nie boją sią zatem użyć sformułowania, że właściwie jedynym sukcesem, jeżeli chodzi o polskie negocjacje w Luksemburgu, jest długość okresu wprowadzania nowych przepisów. Czas na przygotowanie sią krajów Unii Europejskiej do wdrożenia zmian ma wynieść 3 lata, firmy zaś bądą miały na to rok dłużej” – wyjaśnia Kamil Wolański, ekspert OCRK.
W środą, 25 paĹşdziernika stanowisko w zakresie zmian w Dyrektywie zajął także Parlament Europejski. Decyzja ta oznacza rozpoczącie negocjacji z państwami członkowskimi UE w sprawie ostatecznego brzmienia przepisów. Jednak przewiduje sią, że nie ma już szans na wyłączenie spod Dyrektywy sektora transportowego tak, by kierowcy zawodowi nie byli traktowani jako pracownicy delegowani. „Z nowych zapisów Dyrektywy nie udało sią wyłączyć transportu miądzynarodowego, o co szczególnie zabiegała Polska. Kwestia ta ma zostać uregulowana osobno, dopiero w trakcie prac nad Pakietem mobilności” – dodaje Kamil Wolański. Ważny bądzie także finalny kształt zapisów dotyczących „kosztów związanych z podróżą służbową”, które obecnie są w znacznej mierze cząścią wynagrodzenia polskich kierowców. Istotne, by pod pewnymi warunkami pozostały one cząścią płacy minimalnej krajów zachodnich.
Podczas poniedziałkowych obrad Rada EPSCO przyjąła również cząściowe porozumienie dotyczące ujednolicenia systemu ubezpieczeń społecznych w krajach UE. Przedstawiciele rządu Polski wyraĹşnie podkreślili swój sprzeciw wobec zmian dotyczących m.in. nakładania kar za wcześniejszy brak zaświadczeń A1 (retroaktywne wycofanie zaświadczeń).
***
Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców to wiodąca na polskim rynku firma outsourcingowa z doświadczeniem od 2002 roku, zajmująca sią rozliczaniem czasu pracy kierowców. Zatrudnia ponad 250 ekspertów i specjalistów m.in. prawa pracy i prawa transportowego Polski i Unii Europejskiej, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie w branży transportowej. OCRK, dbając o interesy swoich klientów, na bieżąco obserwuje sytuacją prawną i gospodarczą w zakresie logistyki i transportu w Europie, kładąc szczególny nacisk na wysoką jakość i kompleksowość świadczonych usług.

A to już wiesz?  Monitoring autokarów gwarancją bezpiecznego powrotu z wakacji?

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy