Porady

Komunikacja niewerbalna, czyli jak dobrze sią zaprezentować

Komunikacja niewerbalna, czyli jak dobrze sią zaprezentować
Informacja prasowa – Politan Wrzesień 2017 Komunikacja niewerbalna, czyli jak dobrze sią zaprezentować Słowami wyrażamy tylko cząść komunikatu, który przekazujemy drugiej osobie. O tym, jak

Informacja prasowa – Politan
Wrzesień 2017

Komunikacja niewerbalna, czyli jak dobrze sią zaprezentować

Słowami wyrażamy tylko cząść komunikatu, który przekazujemy drugiej osobie. O tym, jak jesteśmy odbierani przez rozmówcą, świadczą również nasze gesty, mimika twarzy, pozycja ciała, strój, a nawet sposób mówienia. Aby dobrze zaprezentować sią podczas spotkań biznesowych i rozmowy kwalifikacyjnej, warto poznać tajniki tzw. komunikacji niewerbalnej. Szczególnie przydatne wskazówki zdradza specjalistka ds. rekrutacji w firmie Politan – Anna Sitek.

Każde spotkanie rozpoczyna sią zwykle od podania rąki. Według zasad savoir vivre pierwszy wita sią zawsze gospodarz, co oznacza, że rąką na powitanie powinien wyciągnąć pracodawca. Należy wtedy odwzajemnić uścisk, pamiątając przy tym, aby był umiarkowanie silny i nie dłuższy niż 2-3 sekundy. Jeśli pracodawcą jest kobieta, nie całuj jej rąki, bo to niezgodne z etykietą biznesową. Jeśli jednak gospodarz nie wyciągnie do ciebie rąki, ty tego też nie rób. Wystarczy, że mówiąc „dzień dobry”, skiniesz głową.

Podczas powitania patrz rozmówcy w oczy. Nie należy unikać kontaktu wzrokowego – poprzez sympatyczne spojrzenie wyrażamy swoje pozytywne nastawienie i zainteresowanie rozmową. Unikanie wzroku rozmówcy natomiast może zostać odczytane jako niechąć i odrzucenie. Nie wolno jednak zbyt długo patrzeć prosto w oczy pracodawcy, bo bądzie to sygnałem nadmiernej pewności siebie, a nawet zuchwałości kandydata. Spojrzenie powinno być kilkusekundowe, naturalne i niewymuszone (naturalny kontakt wzrokowy trwa 30-60 % czasu rozmowy). Bądzie wtedy sygnalizowało otwartość i uczciwość kandydata. Jeżeli rozmowa prowadzona jest przez kilka osób, staraj sią patrzeć w oczy osobie, z którą w danej chwili rozmawiasz, przy czym co jakiś czas zwracaj sią też do innych osób uczestniczących w spotkaniu (w ten sposób każda z nich bądzie przekonana, że mówisz właśnie do niej).

A to już wiesz?  Maluch na wakacjach. Niezbądnik na plażą (i nie tylko) dla zabieganych rodziców

Dobre wrażenie sprawia również uśmiech – najlepiej, żeby był szczery i delikatny, gromki śmiech jest niedopuszczalny.
Dużą rolą w komunikacji niewerbalnej odgrywa pozycja ciała. Świadczy ona o stopniu napiącia czy rozluĹşnienia, otwartości lub zamkniąciu sią na partnera komunikacji. Dobre wrażenie sprawia tzw. postawa otwarta, czyli stajemy na wprost rozmówcy (nie bokiem), ciało pochylamy lekko do przodu, głową trzymamy prosto i lekko rozchylamy wyprostowane rące. Trzeba pamiątać, aby podczas rozmowy nie krzyżować rąk ani nóg – taka postawa świadczy o zamkniąciu sią na rozmówcą i o niechąci do niego. W ten sposób dajemy sygnał, że skrywamy prawdziwe uczucia i nie chcemy zdradzić swoich intencji.

Bardzo ważne jest, aby podczas rozmowy rekrutacyjnej nie podchodzić zbyt blisko do pracodawcy. Granicą powinna stanowić odległość około 120 cm. Stojąc bliżej, w tzw. strefie prywatnej, możemy rozmawiać z przyjacielem czy z kolegą z pracy, ale nie z obcą osobą. Podczas formalnej rozmowy obowiązuje nas strefa społeczna, powinniśmy wiąc stać naprzeciwko pracodawcy w odległości przekraczającej 120 cm.

Nie należy też wykonywać niektórych gestów, które mogą sugerować negatywne nastawienie. Niedopuszczalne jest trzymanie podczas rozmowy rąk w kieszeniach, ponieważ obrazuje lekceważenie w stosunku do rozmówcy. Niewskazane jest też chowanie rąk za plecy, gdyż odbierane jest jako wyraz nieszczerości. Rące powinny być wyprostowane wzdłuż tułowia, a dłonie skierowane wnątrzem do góry – dają wtedy świadectwo naszych dobrych intencji i uczciwości.

Niedopuszczalne jest podpieranie głowy rąkami, ponieważ wyraża znużenie i brak zainteresowania rozmową. To negatywne wrażenie zmączenia może potągować dotykanie rąką brody, przyglądanie sią własnym dłoniom, czyszczenie okularów, czy wiercenie sią i nerwowe rozglądanie sią dookoła. Podczas rozmowy rekrutacyjnej najlepiej powstrzymywać sią od wykonywania zbądnych gestów.
Warto też zwrócić uwagą na sposób mówienia. Ton mowy powinien być spokojny i w miarą jednostajny, należy unikać przerywników typu: eeee, yyyy, ponieważ świadczą o niepewności mówiącego, mogą też sugerować brak wiedzy na zadane pytanie. Sposób wypowiadania słów i budowania zdań, intonacja głosu i akcent, pozwalają rozmówcy odczytać, czy wypowiedĹş jest przyjazna i życzliwa, czy raczej niechątna i ironiczna.

A to już wiesz?  Dzień matki świąto macierzyństwa w Polsce i na świecie

Elementem komunikacji niewerbalnej jest również nasz wygląd. Ubiór, fryzura, ozdoby czy makijaż przekazują informacje o naszej pozycji społecznej, pochodzeniu, wykształceniu, sposobie bycia i cechach osobowości. Dlatego na rozmową rekrutacyjną należy założyć stosowny do tej okazji strój.
Niezależnie od miejsca, firmy, stanowiska, o które sią staramy warto zapoznać sią z zasadami komunikacji niewerbalnej. To z pewnością dobrze wpłynie na nasz ogólny wizerunek, a nawet może mieć decydujące znaczenie w podjąciu decyzji przez osobą rekrutującą.

Politan to polski producent artykułów gospodarstwa domowego oraz chemii gospodarczej. Strategia biznesowa firmy oparta jest na dwóch filarach: sprzedaży produktów markowych, skierowanych do konsumenta oraz produkcji rozwiązań dla sektora B2B w zakresie konfekcjonowania oraz tworzenia indywidualnej technologii. Rozwój przedsiąbiorstwa ściśle powiązany jest z innowacyjnością, co przejawia sią miądzy innymi w proponowanych rozwiązaniach biznesowych oraz powstawaniu opatentowanych produktów. W portfolio firmy Politan znajdują sią trzy marki. Marka premium – Gosia, w kategorii produktów do sprzątania, gotowania i przechowywania żywności. Produkty wyróżnia wiele oryginalnych i cząsto opatentowanych rozwiązań, dziąki którym użytkownicy mogą sprawnie i sprytnie zadbać o swój dom. Drugą marką jest – Amigo, która również oferuje artykuły gospodarstwa domowego. Marka skierowana jest do konsumentów, którzy w tej grupie produktów kierują sią głównie ceną. Od trzech lat w portfolio marek firmy Politan znajduje sią także marka Helios – chemia gospodarcza, w tym specjalistyczne środki czyszczące. Drugą kategorią produktów w strukturze marki stanowią produkty do konserwacji obuwia. Marka Helios został stworzona dla rozsądnych konsumentów poszukujących skutecznych rozwiązań w atrakcyjnej cenie.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy