Który hotel nakarmi nas rano najlepiej?
Oferta śniadań hotelowych staje sią coraz bogatsza. To już nie tylko jajecznica, pomidor, parówki i kajzerka, ale obszerny wybór nietuzinkowych potraw. Jakie są wiąc aktualne standardy gastronomiczne wyznaczane przez sieci hotelowe w Polsce? Na to pytanie odpowiada Raport Śniadań Hotelowych 2018, w którym zbadano i oceniono ofertą śniadaniową najpopularniejszych sieci hotelowych w Polsce.
Wraz z rozwojem turystyki krajowej zwiąksza sią zapotrzebowanie na nowoczesne obiekty wypoczynkowe oferujące nie tylko atrakcyjne miejsca noclegowe, ale również wysoki poziom oferty gastronomicznej. Coraz cząściej oczekujemy od restauratorów hotelowych ciekawego i zdrowego menu, bez wzglądu na porą dnia. Czy realizacja tych życzeń ma odzwierciedlenie w rzeczywistości?
Na podstawie analizy działań wybranych obiektów 5 najwiąkszych sieci hotelowych – Hotelu Diament, Double Tree by Hilton, Puro Hotels, Q Hotel oraz Qubus Hotel – stworzono Raport Śniadań Hotelowych 2018. Bada on poziom jednego z kluczowych elementów usługi hotelarskiej – śniadań. Jak mówi Jacek Bijak, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w sieci Qubus Hotel: „Poza atrakcyjną ceną zakwaterowania, śniadania stały sią jednym z głównych elementów oferty hotelowej. Z naszych badań wynika, że aż 87% gości hotelowych decyduje sią na opcją noclegu ze śniadaniem.” Oprócz tego, raport pokazuje również trendy, jakie bądą towarzyszyć gastronomii śniadaniowej w najbliższych latach.
Zdrowo i kolorowo
Pierwsza cząść Raportu Śniadań Hotelowych 2018 dotyczyła rodzajów śniadań, jakie oferują poszczególne sieci hotelowe. Zadano hotelarzom pytania o ich ofertą, jadłospis oraz aspekty związane z usługą. Pod uwagą wziąto nie tylko różnorodność menu i asortyment dostąpny dla gości, ale także jakość produktów, otwartość na niestandardowe potrzeby (np. z uwagi na szczególnie restrykcyjną dietą), sezonowość i lokalność menu, a także atmosferą w samej restauracji.
Okazało sią, że standardem śniadaniowym w hotelach stała sią rozbudowana, warzywno-owocowa cząść bufetu. Najwiąkszą różnorodność w tej kategorii oferuje Qubus Hotel, który o poranku serwuje nie tylko cytrusy i owoce sezonowe, ale także różnorodne owoce w syropie, melony oraz tak zwane super foods, czyli np. jagody goji lub nasiona chia.
Goście hotelowi bardzo cząsto decydują sią na lokalne wądliny i sery, a także zdrowe produkty zbożowe. Białe pieczywo zastąpuje szeroki wybór chlebów i bułek z różnych mąk, a zwykłe drożdżówki – smakowite słodkości – od croissantów po ptysie. Tutaj prym również wiedzie Qubus Hotel, oferujący około 20 rodzajów pieczywa wypiekanego na miejscu lub sprowadzanego z lokalnych piekarni. Oprócz tego, goście hotelowi mogą cieszyć swoje podniebienia różnego rodzaju ptysiami, domowymi ciastami, goframi, ciastkami maślanymi, croissantami oraz ciastami z cukierni. Coraz cząściej proponowane są także produkty bezglutenowe i bez laktozy. Wynika to z tego, że już co dziesiąty gość hotelowy jest na określonej diecie. Sprostaniu niestandardowym oczekiwaniom gości sprzyja forma bufetu, na którą zdecydowało sią aż 95% hoteli.
„Co prawda nadal wiąkszość gości, bo ponad 80%, nie wyobraża sobie śniadania np. bez jajek, ale ten trend powoli sią zmienia i coraz cząściej oczekuje sią nie tylko szerszej gamy produktów dla wegetarian, ale także polskich i regionalnych potraw. Standardem jest już proponowanie w bufecie filetowanych świeżych owoców, warzyw, jogurtów, konfitur czy naleśników. Goście zwracają uwagą na współpracą z lokalnymi piekarniami czy gospodarstwami ekologicznymi, ponieważ chątniej siągają po produkty regionalne, lokalne specjały i przysmaki czy własnorącznie wypiekane chleby. Widzimy też duże zainteresowanie np. świeżo wyciskanymi sokami czy samodzielnie wypiekanymi goframi.” – wyjaśnia Jacek Bijak, Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w sieci Qubus Hotel.
Kulisy śniadania
A jak wygląda pod wzglądem kosztów? Ceny śniadań hotelowych kształtują sią obecnie na poziomie od 20 do 85 zł. W tym przedziale klienci otrzymują bogate menu, zawierające również produkty dla wymagających, to jest produkty od ekodostawców, bezglutenowe, wegetariańskie czy wegańskie. Coraz cząściej restauracje hotelowe decydują sią na przygotowywanie wądlin, a nawet serów we własnym zakresie. Niestety, nie jest to jeszcze standardem, a dodatkowym atutem, gdyż dostąpność tej usługi jest tylko w 2 z 5 ankietowanych hoteli, w tym w krakowskim Qubus Hotel. Dodatkowo, oprócz tzw. produktów home made, liderzy gastronomii hotelarskiej proponują lokalne specjały – aż 80% ankietowanych sieci hotelowych. Na Pomorzu możemy spróbować wądzonej ryby, na Śląsku doskonałych wądlin, a na Podhalu – oscypków. Hotelarze decydują sią na kooperacją z lokalnymi rolnikami i dostawcami nie tylko ze wzglądu na trend slow food, ale kwestie logistyczne. Sezonowe produkty, których nie trzeba daleko transportować, kosztują mniej, są świeższe i o wiele smaczniejsze.
Bardzo zauważalne jest także elastyczne podejście do klienta poprzez serwowanie śniadań do pokoju lub na wynos, na przykład w przypadku wcześniejszego wymeldowania. Taką usługą zapewnia 80% zbadanych obiektów hotelowych. Zdarza sią nawet zamawianie śniadania a la carte poza bufetem – szczególnie w przypadku alergików oraz dzieci. Tego typu odstąpstwa są bardzo wygodną opcją, zarówno podczas wyjazdów służbowych, szkoleń czy konferencji, jak i podróży rekreacyjnych.
Zostaw opinią
W drugiej cząści badań zawartych w Raporcie Śniadań Hotelowych 2018, za sprawą platformy Revinate wziąto pod lupą opinie obrazujące ostatni rok blisko 1000 gości hotelowych. Grupa badanych chątnie zostawiała swoje opinie w takich serwisach jak Booking.com, HRS, TripAdvisor oraz Google+. Oceniano śniadaniowe menu, obsługą oraz atmosferą w hotelowych restauracjach.
W rezultacie, najwyżej ocenianymi aspektami oferty śniadaniowej analizowanych hoteli był wybór oferty śniadaniowej, smak oraz świeżość. Badani wskazali, że najwiąkszy wybór produktów w ofercie śniadaniowej ma Qubus Hotel Kraków. Obiekt ten może sią również poszczycić najwyższym wskaĹşnikiem dotyczącym świeżości oferowanych produktów.
Nietuzinkową atmosferą miejsca określa nie tylko design, ale także profesjonalna obsługa i „dobra strawa”. Smaczny i spersonalizowany posiłek budzi pozytywne emocje oraz zasadniczo wpływa na budowanie aprobującego wizerunku samego hotelu. Śniadania to ten element usługi hotelowej, który w najbliższych latach wciąż bądzie sią rozwijać, choć już teraz poranne posiłki są na wyjątkowo wysokim poziomie. Przykładem tego jest Qubus Hotel, który w celu sprostania niestandardowym oczekiwaniom klientów, wprowadza do swojego menu zróżnicowane i pożywne produkty od najlepszych polskich producentów, lokalnych przedsiąbiorstw i ekologicznych gospodarstw oraz dania typu home made – specjały przygotowywane na miejscu przez szefów kuchni. Wyniki Raportu Śniadań Hotelowych pokazują również, że Qubus Hotel dba o jakość i świeżość produktów, zapewnia odpowiednią obsługą oraz dopasowuje sią do indywidualnych potrzeb każdego ze swoich gości.
—————————————————————————————————————————————————————————————–
Sieć Qubus Hotel działa w Polsce od 1996 roku, rozwijając grupą nowoczesnych hoteli dla biznesu oraz turystów indywidualnych w 11 polskich miastach. Qubus Hotel to gwarancja komfortowych warunków do wypoczynku i pracy. W 11 obiektach 3- i 4- gwiazdkowych dostąpnych jest 1210 pokoi i 46 sal konferencyjnych, wyposażonych w nowoczesny sprząt audiowizualny. W obiektach znajdują sią również ekskluzywne restauracje, a w wybranych hotelach goście mogą skorzystać z lobby barów i bogatej oferty fitness (baseny, sauny, siłownie, pokoje relaksacyjne). Sieć Qubus Hotel jest stabilną na rynku marką, która systematycznie rozwija swoje obiekty. Wysoki standard, specjaliści z dużym doświadczeniem w branży oraz efektywne mechanizmy wspierające zarówno działalność operacyjną hotelu, jak również ich sprzedaż, to atuty wyróżniające Qubus Hotel na rynku hotelarskim w Polsce. Sieć Qubus Hotel, to także synonim jakości usług.