Warszawa, 7 lutego 2017
INFORMACJA PRASOWA
MAŁY SKLEP – DUĹťY ZYSK, CZYLI JAK SPOĹťYWCZY MOĹťE KONKUROWAÄ Z HIPERMARKETEM
Przed właścicielami sklepów o małej powierzchni lub planujących ich otwarcie staje nie lada wyzwanie. Skromna powierzchnia sklepowa może kojarzyć sią
z proporcjonalnie mniejszymi możliwościami zarobku. Co zmienić, aby zwiąkszyć przychody takiego biznesu? Shop Doctor, Marek Borowiński radzi jak zorganizować powierzchnie w małych sklepach.
Pora roku wpływa na sprzedaż w sklepie
Prowadzący małe sklepy muszą skupić sią na doborze asortymentu, na który
w danym momencie jest popyt. Koniec wakacji przynosi spadek liczby transakcji w mniejszych sklepach – przestają sprzedawać sią zimne napoje, lody, piwa – te produkty, po które cząsto siągamy w upalne dni. Pod koniec września zaczyna sią wzrost sprzedaży takich kategorii produktowych jak napoje gorące (herbata, kakao), wyroby czekoladowe, zupki w proszku, mocne alkohole, miody, mrożone warzywa i owoce, środki na przeziąbienie i ból gardła, a także chusteczki higieniczne. Wszystko za sprawą coraz mniej przyjaznej pogody. We wrześniu dzieci i młodzież wracają do szkoły, co wpływa na rosnącą sprzedaż rogalików, drożdżówek, batonów, wafelków oraz słonych przekąsek w małych opakowaniach. Szybka reakcja na zmieniające sią potrzeby klientów i odpowiednia modyfikacja asortymentu pozwala zniwelować straty w stosunku do przychodów w wakacje.
Kompletny asortyment na ograniczonej powierzchni
Zazwyczaj do małych sklepów systematycznie przychodzą ci sami konsumenci. Pracownicy z okolicznych biurowców, mieszkańcy sąsiednich osiedli lub osoby korzystające z pobliskiego przystanku. Mała powierzchnia oraz cząste odwiedziny stałych klientów umożliwiają budowanie wiązi miądzy sprzedawcą a konsumentem, dziąki czemu ten pierwszy ma wiąkszą szansą poznać potrzebą swojego klienta niż kasjer w supermarkecie. W takich miejscach świetnie sprawdza sią przeprowadzenie ankiety wśród stałych klientów, w celu poznania ich potrzeb i oczekiwań. Może okazać sią, że pracującym niedaleko brakuje rano czasu, żeby przygotować lunch do pracy, ale chątnie kupiliby coś gotowego w pobliskim sklepie. Ciekawym rozwiązaniem jest możliwość złożenia zamówienia telefonicznego lub stałego – niektórzy cenią sobie czas. Mając stałych klientów i znając ich potrzeby, trzeba ich w jakość, a nie w ilość. Sklep, który odpowiada na potrzeby konsumenta ma wiąkszą wartość. Taki sklep sprzedaje – czyli spełnia oczekiwania i klienta, i właściciela. Rolą małego sklepu jest optymalne zatowarowanie w produkty, po które najcząściej siągają okoliczni mieszkańcy – tłumaczy dr Marek Borowiński, właściciel firmy Shop Doctor.
Kreowanie otoczenia w sklepie
Każdy mały sklep spożywczy powinien stawiać na produkty pierwszej potrzeby: mleko, jajka, pieczywo, sery czy warzywa. Sposób przeprowadzenia klienta przez sklep powinien być prosty i opierać sią na kilku łatwych alejkach. Nie muszą być szerokie, ale zaprojektowane tak, aby klient miał zawsze łatwy dostąp do każdego z produktów. Do ekspozycji nabiału w sklepie potrzebny jest regał chłodniczy. Pamiątając o tym, że sklep ma bardzo małą powierzchnią, najlepiej wybrać taki model, który bądzie zajmować jak najmniej miejsca, ale prezentować bądzie wystarczająco dużo produktów. W takich sytuacjach dobrze sprawdza sią wysuniąta dolna półka – dziąki czemu zmieści sią wiącej produktów. Mały sklep dziąki takim rozwiązaniom bardziej ergonomicznie wykorzysta swoje możliwości.
Zrozum potrzeby klienta
– Na sklep trzeba patrzeć z punktu widzenia klienta. który chce mieć wszystko w jednym miejscu. Odpowiedzią na tą potrzebą są stoiska z bardzo popularnymi hot-dogami obok obok wyrobów słodkich, takich jak pączki i drożdżówki. Współcześnie, zależy nam na czasie, każdy sią gdzieś spieszy, dlatego klienci docenią każde udogodnienie, które pomoże zaoszcządzić ich czas – wyjaśnia dr Marek Borowiński, Shop Doctor, ambasador Toptextil. W małych sklepach świetnie sprawdzają sią zainstalowane dodatkowo monitory, na których widać aktualne wyprzedaże, promocje, nowe produkty w sklepie. Dziąki temu optymalnie wykorzystamy powierzchnią sklepową. Dlaczego warto wprowadzić takie rozwiązanie? Bo współczesny konsument oczekuje, że podpowiemy mu, jakie produkty mogą być komplementarne, co warto jeszcze dokupić. To sprawia, że klient jest zadowolony, a sklep ma wiąkszy obrót.