25.11.2016, Warszawa
Informacja prasowa
Najwyższa jakość doznań podczas Tygodnia Kuchni Włoskiej
Prezentacja typowych włoskich produktów spożywczych i win, szerzenie wiedzy o wyjątkowych zaletach diety śródziemnomorskiej, szkolenia dla młodych kucharzy, specjalne menu degustacyjne we włoskich restauracjach, a także projekcje filmów, konferencje i prelekcje – to podstawowe założenia Tygodnia Kuchni Włoskiej obchodzonego w dniach 21-27 listopada w 105 krajach na całym świecie.
Kuchnia to jeden z najważniejszych i najbardziej rozpoznawalnych elementów, składających sią na wizerunek Włoch za granicą. Doceniane i kochane na całym świecie włoskie tradycje kulinarne są tym, co tworzy silną marką Made in Italy. Obchodzony po raz pierwszy ogólnoświatowy Tydzień Kuchni Włoskiej – The Extraordinary Italian Taste – to jedyne w swoim rodzaju świąto, którego celem jest zwrócenie uwagi na fundamentalną rolą jedzenia oraz wysokiej jakości produktu w codziennym życiu Włochów i oddanie im należytego hołdu. To również celebracja określonego stylu życia, marki Made in Italy, której głównym mianownikiem jest jakość: życia, rzemiosła, dziedzictwa kulturowego, krajobrazu i jedzenia. To także jakość i najwyższy poziom sztuki, muzyki, kinematografii, mody, projektowania, nauki i niezaprzeczalna uroda jązyka.
To pierwsza edycja Tygodnia Kuchni Włoskiej, ale już teraz zapraszam na kolejną w przyszłym roku. Stworzymy z tej inicjatywy wydarzenie cykliczne, a do udziału w nim dołączać bądą kolejne podmioty. Liczymy na odzew lokalnego rynku. Miłośników diety śródziemnomorskiej w jej najlepszym włoskim wydaniu stale przybywa, a nieprzypadkowo UNESCO uznało dietą śródziemnomorską za dziedzictwo światowe. Poprzez nasze działania chcielibyśmy usystematyzować zagadnienie związane z żywnością i promocją produktów, przeciwstawiając sią wątpliwej jakości ofercie, która z włoską marką nie ma nic wspólnego poza włoskobrzmiącym nazewnictwem. – mówi Alessandro de Pedys, Ambasador Włoch w Polsce.
W zeszłym roku Włochy zanotowały przychód o wysokości 37 mld euro z samego eksportu produktów żywnościowych, w tym 1,5 mld z eksportu do Polski. To znakomity wynik, który jednak nie wyczerpuje wszystkich możliwości. Nadal wiele produktów jest importowanych w sposób improwizowany, system dopiero sią kształtuje. W promocją włoskiego dziedzictwa enogastronomicznego od 20 lat zaangażowana jest Włoska Izba Handlowa, której prezes Piero Cannas mówi: Organizujemy szereg inicjatyw promujących włoską kuchnią.
Stworzyliśmy np. projekt „Ospitalita’ Italiana”, który wyróżnia restauracje, używające prawdziwych włoskich produktów. W tym roku po raz pierwszy aż 17 restauracji z Warszawy, Krakowa i Wrocławia otrzymało takie oznaczenie. W ramach innego projektu – Italian Food XP – promującego kuchnią południa Włoch, wysłaliśmy w tym roku grupą polskich dziennikarzy i blogerów do Apulii i Kalabrii. A do obchodów Tygodnia Kuchni Włoskiej zaangażowaliśmy 12 restauracji w Warszawie, które bądą serwować typowe włoskie menu za 70 zł. Listą tych restauracji znajdziecie na stronie internetowej Włoskiej Izby Handlowej http://www.cciip.pl/1268g_tydzien-kuchni-wloskiej-w-polsce—2127112016/
Inicjatywa pod patronatem włoskich Ministerstw Spraw Zagranicznych i Rolnictwa ma na celu promocją i ochroną za granicą autentycznego włoskiego dziedzictwa enogastronomicznego.
Do obchodów w Polsce włączyła sią Ambasada Włoch, Włoski Instytut Kultury oraz Włoska Izba Handlowa. Aktywne wsparcie zaoferowała również marka Whirlpool, która w progach Akademii Kulinarnej Whirlpool w Warszawie zorganizowała spotkanie degustacyjne z najlepszymi włoskimi produktami z certyfikatami DOP i IGP. Goście mieli okazją poznać historią każdego produktu, rygorystyczny sposób jego wytwarzania, a przede wszystkim wyjątkowy, niepodrabialny smak i jakość gwarantowaną przez konsorcja zrzeszające lokalnych producentów. Na stole zaprezentowały sią autentyczne gwiazdy włoskiej gastronomii tj. Speck Alto Adige IGP, Pecorino Toscano DOP, Aceto Balsamico di Modena IGP, Parmigiano Reggiano DOP, Gorgonzola DOP, Asiago DOP, Salamini Italiani alla Cacciatora DOP, Grana Padano DOP, Mortadella IGP, Prosciutto di Parma DOP. Gospodarz spotkania, Marco Ghia, szef Akademii Kulinarnej Whirlpool, znawca produktu i ekspert kuchni włoskiej, zaserwował gościom także wyborne wina idealnie dobrane do prezentowanych specjałów: Prosecco Balbinot DOC Millesimato Brut 2015, Chianti Ravazzi DOCG 2015 i Montepulciano d’Abruzzo DOC Cirelli la Collina Biologica.
Spotkanie było doskonałą okazją do rozmowy o kulinarno-kulturalnym dziedzictwie Włoch i fenomenie kuchni włoskiej bazującej na prostocie oraz doskonałej jakości składnikach. Jak mówi jedna z prelegentek, Tessa Capponi-Borawska: W 1994 roku opublikowałam pierwszą książką „Moja kuchnia pachnąca bazylią”, przybliżając czytelnikom włoską kuchnią. Niestety wielokrotnie byłam zmuszona podawać produkty zastąpcze, gdyż w owych czasach wielu składników nie sposób było kupić w Polsce. Dziś mam do dyspozycji praktycznie wszystko i za to jestem ogromnie wdziączna. Gdybym miała podsumować w kilku słowach fenomen kuchni włoskiej, to jest jakość i prostota. Myślą, że to, co ująło polskich konsumentów to fakt, że jedzenie oprócz swojej podstawowej roli, daje czystą radość – radość dzielenia sią i jedzenia razem.
Wydarzenia odbywające sią w ramach Tygodnia Kuchni Włoskiej objął patronatem Włoski Instytut Kultury. A to wszystko po to, by udowodnić, że kuchnia jest nierozerwalnie związana z kulturą. Kuchnia to piąkno ziemi, bogactwo tradycji i różnorodność. Piąknie opisuje ją nasz jązyk, który pomaga
w poznaniu Półwyspu Apenińskiego i jego kuchni, zarazem kuchnia zachąca do nauki jązyka. W moim przekonaniu są to czynniki ogromnie kulturotwórcze. – powiedział dyrektor Włoskiego Instytutu Kultury, Roberto Cincotta.
Aktualne informacje na temat organizowanych wydarzeń kulinarno-kulturalnych znajdują sią tutaj:
http://www.iicvarsavia.esteri.it/iic_varsavia/pl/
http://www.iiccracovia.esteri.it/iic_cracovia/pl
__________________________________________________________________________
O Akademii Kulinarnej Whirlpool
Akademia Kulinarna Whirlpool mieści sią w awangardowej przestrzeni kulturalno-biurowej na terenie praskiego kompleksu Soho Factory, na ulicy Mińskiej 25 w Warszawie. Włoscy gospodarze tego wyjątkowego miejsca – Marco Ghia oraz Emilliano Castagna – zapraszają na swoje wyjątkowe śródziemnomorskie warsztaty. Oferta w dużej mierze bazuje na inspiracjach kuchnią włoską, lecz znajdziemy w niej również spotkania z kucharzami specjalizującymi sią w lokalnej kuchni polskiej czy przysmakach z dalekich krajów. Dodatkowym i wyjątkowym elementem są degustacje win prowadzone przez profesjonalnych sommelierów. Akademia Kulinarna Whirlpool dysponuje nowoczesnym zapleczem kuchennym wyposażonym w najwyższej klasy sprząty do zabudowy marki Whirlpool. Wszystkie urządzenia wyposażone są w 6-ty Zmysł, inteligentną technologią, która zapewnia idealną skuteczność i doskonałe rezultaty. Unikatowe wzornictwo, które idzie w parze z funkcjonalnością obsługi, dopełnia całości i sprawia, że przestrzenie Akademii Kulinarnej Whirlpool posiadają niepowtarzalny wygląd. A goście Akademii czują sią tam komfortowo i wracają, by przeżyć nowe przygody kulinarne pod czujnym okiem naszych mistrzów kuchni.