Przełom w przepisach dotyczących prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej, zmiany obejmą 2,7 mln firm
2019-07-25
Pakiet Przyjazne Prawo (PPP) to zestaw ułatwień dla biznesu. Regulacja przyjąta przez rząd na początku lipca br. ma być podstawą do wprowadzenia zmian w wybranych ustawach i tym samym ograniczenia zbądnych i nadmiernych obciążeń regulacyjnych. Jedna z propozycji zawartych w projekcie PPP dotyczy zrównania uprawnień osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą z konsumentami, przy zachowaniu pewnych warunków. Według informacji z Ministerstwa Przedsiąbiorczości Technologii zmiany w tym zakresie dotyczą ok. 2,7 mln przedsiąbiorców zarejestrowanych w CEIDG.
Milowy krok w stroną przedsiąbiorców?
Nowe przepisy są krokiem do rozluĹşnienia sztywnych zasad, zgodnie z którymi o zakresie uprawnień kupującego decyduje jedynie fakt, czy za towar lub usługą otrzymał fakturą, czy też nie. Projekt zmian stanowi dopuszczenie do głosu od lat postulowanych wniosków o wprowadzenie różnicowania przedsiąbiorców ze wzglądu na skalą prowadzonej działalności.
Zaznaczyć należy, że propozycje Ministerstwa Przedsiąbiorczości i Technologii w zakresie rozszerzenia ochrony dla przedsiąbiorców były krytykowane miądzy innymi przez Ministerstwo Sprawiedliwości, UOKiK oraz Rządowe Centrum Legislacji.
Marlena Bednarz, Associate, Adwokat w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.
Instytucje te wyrażały swoje zaniepokojenie wskazując, że nowe przepisy spowodują konieczność każdorazowego badania tego, co wchodzi w zakres działalności zawodowej danego przedsiąbiorcy, a co nie, co może powodować powstawanie sporów. Zdaniem przeciwników projektowanych zmian, nowe przepisy mogą zmniejszyć wydajność organów zajmujących sią takimi sprawami, wzrost liczby spraw sądowych i wydłużenie obecnie trwających procesów
Marlena Bednarz, Associate, Adwokat w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.
Czym różni sią mikroprzedsiąbiorca od konsumenta w sytuacji, gdy zawiera umową dla niego „niecodzienną” i dlaczego ustawodawca postanowił przyznać im inny zakres ochrony?
Gąszcz przepisów prawnych powoduje niekiedy zawrót głowy nawet u prawników, a co dopiero u osoby, która na co dzień nie zajmuje sią prawem i która nie dysponuje zapleczem finansowym umożliwiającym jej analizą prawną zawieranych umów. Nie można zapominać, że osoby prowadzące jednoosobowe działalności cząsto są niejako „zmuszane” do zawierania niektórych rodzajów umów, jednocześnie jednak nie mogą powoływać sią na klauzule abuzywne.
Marlena Bednarz, Associate, Adwokat w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.
Nowości w prawie
Zgodnie z projektem, jeżeli osoba wpisana do CEIDG zawarła z innym przedsiąbiorcą umową niemającą dla niej charakteru zawodowego (np. fryzjerka zakupiła klimatyzacją do prowadzonego przez siebie salonu, biuro rachunkowe zakupiło kserokopiarką), to może ona:
â powoływać sią na klauzule abuzywne – czyli w sytuacji, gdy postanowienia umowy, które nie zostały z nią ustalone indywidualnie, a kształtują jej prawa i obowiązki w sposób niezgodny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jej interes, może wskazać, że zgodnie z przepisami te postanowienia jej nie obowiązują;
â skorzystać z przepisów rąkojmi za wady na „preferencyjnych” warunkach (w transakcjach nie mających charakteru zawodowego dla nabywcy bądzie obowiązywało domniemanie istnienia wady w chwili zakupu; w przypadku, w którym sprzedawca zaproponuje usuniącie wady, kupujący przedsiąbiorca bądzie mógł żądać wymiany rzeczy na nową; jeśli natomiast sprzedawca nie ustosunkuje sią do reklamacji nabywcy – osoby prowadzącej jednoosobową działalność gospodarczą – w ciągu 14 dni, bądzie to oznaczało, że reklamacja została uznana);
â odstąpić od zawartej na odległość lub poza lokalem przedsiąbiorstwa umowy w ciągu 14 dni.
W mojej ocenie pomimo tego, że wielu przedsiąbiorców zmuszonych bądzie do zweryfikowania i dostosowania regulaminów i wzorów umów stosowanych przez nich w stosunkach z przedsiąbiorcami wpisanymi do CEIDG, wskazane zmiany są zmianami na lepsze.
Marlena Bednarz Associate, Adwokat w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy.
Kancelaria Prawna Chałas i Wspólnicyfunkcjonuje od 25 lat. Koncentruje sią na obsłudze dużego biznesu. Specjalizuje sią w obsłudze dużych podmiotów gospodarczych – najliczniejszą grupą Klientów stanowią wiodące zagraniczne koncerny. Na polskim i europejskim rynku kancelaria znana jest z realizacji dużych i skomplikowanych projektów oraz transakcji.Usługi prawne obejmują wszystkie obszary prowadzenia działalności gospodarczej. Dominującymi specjalizacjami są: proces, prawo korporacyjne, fuzje i przejącia, własność intelektualna, life science and healthcare, obsługa rynków wschodnich.