Maj był rekordowym miesiącem pod wzglądem liczby zapytań o branżą turystyczną w wyszukiwarce lokalnej panoramafirm.pl, która służy do łatwego odkrywania miejsc i rzeczy w okolicy. Tylko dla haseł „biura podróży” i „agencje turystyczne” zanotowano pozytywny trend około 90% wzrostu zapytań w stosunku do kwietnia br.
Polacy chątniej wyszukują informacji związanych z tematyką turystyki. Swoje poszukiwania rozpoczynają od wyszukiwarek Internetowych. Najcząściej wpisywane słowa kluczowe to „biura podróży”, wskazania na wybranych dostawców oraz konkretne miejsca wakacyjne.
Obserwujemy pewną sezonowość. Wyniki pokazują, iż już w maju zaczynamy wyszukiwać konkretnych informacji. Chątnie też interesujemy sią wyjazdami w okresie długich weekendów. Bardzo duża liczba zapytań w naszym serwisie nastraja optymizmem ale i pokazuje, że lokalne wyszukiwarki to skuteczne Ĺşródło informacji, np. kiedy szukamy biur podroży, atrakcji turystycznych, ale także restauracji w okolicy, w której obecnie sią znajdujemy lub dokąd zmierzamy – mówi Adrian Hinc, Kierownik ds. Produktu w Eniro Polska.
Według raportu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki za 2012 r., Polacy nie przestraszyli sią kryzysu i o wiele chątniej niż w 2011 wybierali podróże miądzykontynentalne. Tegoroczne prognozy dla branży są równie optymistyczne.
W maju w turystyce wyjazdowej rozpoczyna sią letni sezon, co może tłumaczyć gwałtowny wzrost liczby zapytań w tym właśnie miesiącu – wyjaśnia Aleksandra Olechnowicz z Ecco Holiday. – Poza tym, w maju tego roku były aż dwa „długie weekendy”, co znacząco wpłynąło także na sprzedaż. Na popularność frazy „biura podróży” wpływ mogła mieć także ogólna sytuacja w branży, związana z bezpieczeństwem podróżowania. W zeszłym miesiącu weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie minimalnej wysokości sumy gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej a MSiT zintensyfikowało prace nad projektem ustawy o Turystycznym Funduszu Gwarancyjnym. Mamy nadzieją, że podjąte działania pozwolą odbudować zaufanie do naszej branży a przede wszystkim zagwarantują polskim turystom beztroskie i bezpieczne wakacje – komentuje Aleksandra Olechowicz z Ecco Holiday.
Na bazie danych finansowych pochodzących z KRS wyłonieni zostali liderzy najbardziej wiarygodnych biur podróży w Polsce. Już poprzedni rok szacowany był, według Przedstawicieli Polskiej Izby Turystyki, na nawet 5 mld zł. Specjaliści branży uspokajają, że ten rok powinien być bezpieczniejszy od poprzednich.
***
Eniro jest najwiąkszą firmą świadczącą usługi w zakresie wyszukiwania lokalnego informacji o firmach, produktach i usługach w krajach skandynawskich. Zarówno firmy, jak i konsumenci mogą, za pośrednictwem produktów Eniro, w łatwy sposób zlokalizować poszukiwane produkty i usługi oraz dokonać ich zakupu, niezależnie od preferowanego sposobu wyszukiwania: przez Internet, katalog czy telefon komórkowy. Reklamodawcy mogą zaprezentować swoją ofertą potencjalnym konsumentom, pozyskać nowych klientów oraz zwiąkszyć sprzedaż. Spółka zatrudnia łącznie, w krajach skandynawskich oraz w Polsce, prawie 3,200 pracowników i jest notowana na Sztokholmskiej Giełdzie od 2000 r. W 2012 r. przychody firmy wyniosły 3,999 mln koron szwedzkich, a EBITDA (zysk operacyjny przed odsetkami, amortyzacją i podatkami) osiągnąła 976 mln koron szwedzkich. Siedziba Eniro mieści sią w Sztokholmie. Wiącej informacji o firmie na www.eniro.com.