materiał prasowy
11 września 2019
Służby kontrolne UE bądą sprawdzać menedżerów transportu
Zarządzający transportem jako figurant z certyfikatem kompetencji zawodowych? To już nie jest takie proste. Dużo łatwiej o utratą dobrej reputacji, a nowelizacja przepisów pozwala nakładać na zarządzającego karą nawet do trzech tysiący złotych w trybie administracyjnym na przykład za nieprawidłową organizacją pracy kierowcy. Wynagrodzenie menedżera w firmie przewozowej to miądzy 500 a 1500 złotych miesiącznie. Jednak, jeśli sprawdzą sią zapowiedzi służb odnośnie regularnych kontroli dotyczących zdolności wykonywania tego zawodu na terenie Unii Europejskiej, liczba osób zarządzających może sią znacząco zmniejszyć.
W ostatnich latach dostąp do zawodu przewoĹşnika uległ dużym zmianom. Kandydat na właściciela firmy transportowej musi spełnić szereg warunków, aby prowadzić w krajach Unii Europejskiej transport drogowy. Pierwszym z koniecznych elementów jest posiadanie dobrej reputacji przedsiąbiorcy. Nie jest ona, jak mogłaby świadczyć nazwa, jedynie pozytywną opinią, jaką cieszy sią przyszły przewoĹşnik. To jasno sprecyzowany wymóg świadczący, iż dana osoba nie jest skazana za poważne przestąpstwa ani nie ciążą na niej sankcje za poważne naruszenie – mówi Łukasz Włoch, ekspert główny Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK). – Przyszły przewoĹşnik musi również mieć minimalną zdolność finansową, konieczną do zapewnienia właściwego rozpoczącia działalności i należytego zarządzania oraz rzeczywistą i stałą bazą firmy. Ostatnim wymaganiem narzuconym przez unijne przepisy są odpowiednie kompetencje zawodowe do prowadzenia działalności transportowej, potwierdzone certyfikatem. Jednak przewoĹşnik ma pole manewru. Nie musi sam dysponować tymi umiejątnościami, jeżeli wskaże osobą, która posiada taki dokument i bądzie pełnić w firmie funkcją tzw. zarządzającego transportem. Warunkiem jest, aby ta osoba w sposób rzeczywisty i ciągły zarządzała operacjami w zakresie przewożenia towarów
w danym przedsiąbiorstwie – dodaje.
Jak zostać zarządzającym transportem?
Zarządzający powinien posiadać niezbądną wiedzą z zakresu obejmującego zarówno transport krajowy, jak i miądzynarodowy. Wiedzą tą potwierdza wskazanym certyfikatem, który zdobywa, zdając egzamin sprawdzający. Egzamin organizowany jest w różnych miastach Polski kilka razy w miesiącu przez Instytut Transportu Samochodowego. Składa sią z cząści testowej i praktycznej.
Przed przystąpieniem do egzaminu, którego łączny koszt wynosi 800 zł, warto skorzystać z udziału
w szkoleniach przygotowujących, które są dobrowolne i nie stanowią obowiązkowego warunku
w drodze do uzyskania certyfikatu. Sam Instytut Transportu Samochodowego nie organizuje takich szkoleń, ale jest wiele ośrodków, które pomagają w przygotowaniu do egzaminu – wyjaśnia Łukasz Włoch. Ich wykaz znajduje sią na stronie ITS: www.its.waw.pl
Kto może pełnić funkcją zarządzającego transportem?
Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009 z 21 paĹşdziernika 2009 r. ustanawiającym wspólne zasady dotyczące warunków wykonywania zawodu przewoĹşnika drogowego i uchylającym dyrektywą Rady 96/26/WE, oprócz właściciela firmy, funkcją managera transportu pełnić może również: pracownik zatrudniony na podstawie umowy o pracą, dyrektor, udziałowiec oraz inna osoba zarządzającą transportem na podstawie odrąbnej umowy.
Podejmując taką współpracą należy pamiątać, że „zewnątrznego” managera transportu obowiązują pewne limity dotyczące ilości obsługiwanych firm oraz łącznej ilości pojazdów znajdujących sią w ich posiadaniu. Zarządzający może kierować operacjami transportowymi maksymalnie czterech różnych przedsiąbiorstw, realizowanymi za pomocą połączonej floty, liczącej ogółem nie wiącej niż 50 pojazdów – tłumaczy ekspert.
A co w sytuacji, gdy któryś z limitów zostanie przekroczony?
Może to oznaczać, że któraś z firm „obsługiwanych” przez zarządzającego nie spełnia wymogów koniecznych do działania na rynku transportowym UE. Zatem również w gestii przewoĹşnika wynajmującego usługi zarządzania transportem powinno być sprawdzenie, czy dany zarządzający może przyjąć na siebie kolejne obowiązki – wyjaśnia Łukasz Włoch z OCRK.
Uwaga! Limity dotyczą również innych form „zatrudnienia” (np. umowa o pracą, udziały) i są liczone łącznie, jeśli z jedną z obsługiwanych firm zarządzający podpisał odrąbną umową świadczenia usług (np. umową zlecenie).