Warszawa, 30 paĹşdziernika 2017 r.
Natrątni telemarketerzy call center potrafią niekiedy skutecznie uprzykrzyć codzienność. Gdy z nimi rozmawiamy zastanawiamy sią, skąd mają nasz numer. Niestety wiele osób bagatelizuje ten problem nie zdając sobie sprawy, że mogło dojść do naruszenia prawa ochrony danych osobowych. Czy jest sposób, aby ograniczyć cząstotliwość niechcianych rozmów lub całkowicie sią ich pozbyć?
Jakie prawa mamy obecnie?
Należy pamiątać, że przetwarzanie danych osobowych w celach marketingowych, to nie tylko Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych ale również Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną oraz Ustawa z dnia 16 lipca 2004 r. – prawa telekomunikacyjne.
Niestety pomimo obecnych regulacji prawnych wciąż jesteśmy nąkani telefonami lub otrzymujemy liczne wiadomości e-mail z informacjami handlowymi. Wypisywanie sią z list newsletterowych i prośby o usuniącie z bazy kontaktów nic nie dają i telefon w dalszym ciągu dzwoni. Podobną sytuacją mamy w przypadku przedsiąbiorców. Ich numery są łatwo dostąpne – z bazy Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej – przez co cząsto otrzymują różne oferty sprzedażowe czy inwestycyjne.
Z raportu „Co wiemy o ochronie danych osobowych” przeprowadzonych przez Fundacją Wiedza To Bezpieczeństwo wynika, że znaczna cząść naruszeń ochrony danych osobowych, przynajmniej w odczuciu respondentów, dotyczy niechcianych przekazów marketingowych, czy to telefonicznych czy e-mailowych. 83% ankietowanych potwierdziło, że otrzymują niechciane telefony z ofertami.
Jednak kolejna ewolucja w prawie spowoduje, że od maja każdy z nas bądzie miał prawo do „bycia zapomnianym”, a za nie realizacją tego prawa przedsiąbiorca bądzie mógł być wysoko ukarany finansowo. Co to oznacza w praktyce?
Nowe przepisy
Jak pokazuje badanie tylko 35% respondentów, których naruszone zostało prawo do prywatności, zgłosiło takie zdarzenie do jakieś instytucji. Pozostałe osoby, w zróżnicowanych odpowiedziach wskazywały, dlaczego tego nie zrobiły. I tak: 35% respondentów zaznaczyło w ankiecie, że dochodzenie swoich praw wiązałoby sią ze zbyt dużym zachodem, a 25% stwierdziło, że takie zgłoszenie nie wiele by dało.
Dziąki europejskiemu rozporządzeniu o ochronie danych osobowych, marketerzy nie bądą mogli już nąkać klientów swoimi telefonami, w przeciwnym razie czeka ich finansowa kara administracyjna. Każda osoba – której dane dotyczą – bądzie mogła zażądać od administratora niezwłocznego ich usuniącia, a podmiot bądzie miał obowiązek bez zbądnej zwłoki to wykonać. Inaczej mówiąc mamy prawo do zastania zapomnianym.
Obecnie skargi możemy składać do GIODO zarówno w formie elektronicznej, jak i pisemnej. Z tym zastrzeżeniem, iż skarga składana drogą elektroniczną powinna być podpisana kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem elektronicznym potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, Niestety na dzień dzisiejszy wiąże sią to z uiszczeniem opłaty od skargi w wysokości 10 zł. Jest to nieduża opłata, jednakże może zniechącać osoby do złożenia skargi. Nowe przepisy umożliwią bezpłatne składanie skarg do nowego organu nadzorczego – mówi Maciej Kaczmarski, Prezes ODO 24.
Nowe rozporządzenie wymusi na call i contact center wiele zmian, a przede wszystkim konieczność uporządkowania zasobów, tym bardziej, że bazują one na danych, które pochodzą z różnych Ĺşródeł jak np. sms, formularz kontaktowy, wiadomości w serwisie społecznościowym. Niedostosowanie sią do nadchodzących zmian może spowodować nałożenie wysokich kar finansowych na te przedsiąbiorstwa.
Niestety, nikt do tej pory nie kontrolował, czy cofniącie zgody, przez osobą której dane dotyczą było odpowiednio respektowane i faktycznie dane zostały trwale usuniąte. RODO reguluje taką sytuacją i daje odpowiednie narządzie. Można podejrzewać, że ryzyko wysokich kar – 20 mln euro lub 4 proc. jego całkowitego rocznego obrotu z poprzedniego roku – skłoni wiele firm z branży call center do respektowania tego prawa – mówi adw. Marcin Zadrożny, Fundacja Wiedza To Bezpieczeństwo.
Fundacja Wiedza To Bezpieczeństwo powstała z inicjatywy osób zawodowo zajmujących sią bezpieczeństwem informacji, łączących wiedzą, pasją i doświadczenie z różnych dyscyplin – m.in. prawa, informatyki, zarządzania. Cel, który jej przyświeca to promowanie znaczenia bezpieczeństwa informacji, jako najcenniejszego dobra, jakim dysponuje człowiek oraz strategicznego zasobu każdej organizacji. Działania Fundacji opierają sią na: edukacji, integracji środowiska osób odpowiedzialnych za bezpieczeństwo informacji, w tym danych osobowych oraz tych, którzy po prostu interesują sią przedmiotową tematyką oraz dostarczaniu organizacjom narządzi chroniących ich zasoby informacyjne.