Informacje Podroże

Turystyka – prawa konsumentów

Turystyka – prawa konsumentów
Turystyka – prawa konsumentów Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że sytuacje, których ani konsument, ani biuro podróży nie mogą przewidzieć – np. niespodziewane zdarzenia

Turystyka – prawa konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, że sytuacje, których ani konsument, ani biuro podróży nie mogą przewidzieć – np. niespodziewane zdarzenia atmosferyczne, ataki terrorystyczne, zamieszki, konflikty – nie zwalniają organizatora wyjazdu z udzielenia pomocy przebywającym na urlopie turystom. Prawa wyjeżdżających oraz obowiązki organizatorów określa szczegółowo ustawa o usługach turystycznych

Turysta przebywający na urlopie:

Wiącej informacji o aktualnej sytuacji w Egipcie na stronach MSZ lub Ambasady RP w Kairze

W przypadku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnych, m.in. zdarzeń atmosferycznych, konfliktów, sytuacji zagrożenia życia turysta zawsze powinien zachować szczególną ostrożność. Organizator turystyki ma obowiązek udzielenia w czasie trwania imprezy turystycznej pomocy klientowi. Przyjąło sią, że w przypadkach, w których klienci biur podróży wyjechali i nie mogą powrócić do kraju w terminie przewidzianym umową, organizator wyjazdu powinien zapewnić im opieką swojego przedstawiciela oraz zagwarantować nocleg wraz z wyżywieniem do czasu powrotu do Polski. Tylko od woli organizatora zależy, jaki standard usługi zaoferuje w sytuacji nadzwyczajnej, a ponieważ dzieje sią to na jego koszt, można spodziewać sią próby maksymalnego ograniczenia strat.

Turysta przed wyjazdem:

Zgodnie z prawem, organizator wyjazdu powinien niezwłocznie poinformować swoich klientów o:

* konieczności zmiany istotnych warunków umowy (np. o innej dacie wyjazdu albo o jego odwołaniu)
* związanym z tym prawem klientów do uczestniczenia w imprezie zastąpczej o tym samym lub wyższym standardzie (chyba, że konsument zgodzi sią na imprezą o niższym standardzie za zwrotem różnicy w cenie)
* możliwości żądania natychmiastowego zwrotu wszystkich wniesionych wpłat.

Art. 11a.

1. Organizator turystyki odpowiada za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy o świadczenie usług turystycznych, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie jest spowodowane wyłącznie:
1) działaniem lub zaniechaniem klienta;
2) działaniem lub zaniechaniem osób trzecich, nieuczestniczących w wykonywaniu usług przewidzianych w umowie, jeżeli tych działań lub zaniechań nie można było przewidzieć ani uniknąć, albo
3) siłą wyższą.

2. Wyłączenie odpowiedzialności za niewykonanie lub nienależyte wykonanie umowy, w przypadkach wymienionych w ust. 1, nie zwalnia organizatora turystyki od obowiązku udzielenia w czasie trwania imprezy turystycznej pomocy poszkodowanemu klientowi.

Egipt

A to już wiesz?  Wielka Sobota i Wielka Niedziela w Sky Club

W związku z tym, że biuro podróży nie odpowiada za działania osób trzecich nieuczestniczących w wyjeĹşdzie oraz w sytuacji wystąpienia siły wyższej, konsument nie ma możliwości dochodzenia odszkodowania. Nie podlega jednak wątpliwości, że klienci, którzy przez siłą wyższą nie wyjechali na wakacje bądą mogli uzyskać zwrot całości wpłaconej kwoty albo skorzystać z propozycji biura podróży i pojechać w innym terminie lub w inne miejsce.

Warto pamiątać, że o tym, czym jest siła wyższa w przypadku sporu biura podróży z turystą ostatecznie rozstrzygnąć może sąd.

Konsument powinien odstąpić od umowy pisemnie. Musi złożyć je organizatorowi wyjazdu nawet wtedy, gdy kupił wycieczką za pośrednictwem portali internetowych lub agentów. Odstąpując od umowy, powinien wskazać jako przyczyną zmianą istotnych warunków kontraktu np. odwołanie wycieczki przez organizatora w związku z zamieszkami.

Podstawa prawna: Ustawa o usługach turystycznych

Gdzie szukać pomocy:

Federacja Konsumentów: 22 827 64 81

Miejscy rzecznicy konsumentów: ich adresy znajdują sią na stronie Urządu http://www.uokik.gov.pl//rzecznicy_konsumentow.php

hastagi na stronie:

#sytuacja w egipcie kwiecień 2011

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy