Informacja prasowa
Warszawa, 17 września 2019 r.
Ulubieńcem jest jabłko, zaś w kuchni króluje ziemniak – po jakie owoce i warzywa najchątniej siągają Polacy, a bez których nie wyobrażają sobie gotowania?
Z badania przeprowadzonego w ramach III edycji kampanii „Warzywa i owoce – na szcząście!” wynika, że niemal połowa Polaków spożywa owoce i warzywa kilka razy dziennie! Dla prawie 60% respondentów faworytem wśród owoców jest jabłko, ulubionym warzywem – pomidor (57%), jednak to bez ziemniaka Polacy nie wyobrażają sobie kuchni (32%) . Owoce najchątniej konsumowane są na surowo (80%), natomiast warzywa goszczą na polskich stołach przede wszystkim w postaci surówki lub sałatki (65%).
Niemal 50% respondentów biorących udział w sondażu deklaruje, że po owoce i warzywa siąga kilka razy dziennie. Wśród krajowych owoców najpopularniejsze, a zarazem najbardziej lubiane są jabłka (57%)
i truskawki (44%). Najrzadziej natomiast jemy m.in. porzeczką, agrest i morele. Wśród ulubionych warzyw bezkonkurencyjne są pomidory (57% wskazań), a za nimi plasują sią ogórki (48%), ziemniaki (40%) oraz marchewka (38%).
– Jako dietetyk cieszą sią, że Polacy deklarują tak cząste spożycie warzyw i owoców w swojej diecie. Niestety zapewnienia nie zawsze idą w parze z nawykami żywieniowymi. Okazuje sią, że wiąkszość Polaków wie, jakie korzyści dietetyczne niesie za sobą spożywanie tej grupy produktów, oraz że warto siągać po nie codziennie, jednak nie posiada wystarczającej wiedzy nt. sposobów przygotowywania warzyw i owoców, aby były smaczne i zachowały wartości odżywcze. Cząsto też udział warzyw i owoców w codziennym menu jest przeceniany, niesłusznie bowiem uznaje sią produkty wysokoprzetworzone
za ich ważne Ĺşródło – mówi Agnieszka Piskała-Topczewska, specjalista ds. żywienia i ekspert kampanii „Warzywa i owoce – na szcząście!”.
Bez jakich natomiast warzyw Polacy nie wyobrażają sobie gotowania?
Okazuje sią, że Polacy najcząściej wykorzystują w swojej kuchni ziemniaki – robi to aż jedna trzecia respondentów. Tuż za ziemniakami najbardziej przydatne w czasie przyrządzania posiłków są według badanych pomidory (25%), cebula (15%), marchewka (10%) oraz ogórek (7%). Zdecydowanie rzadziej wskazywana jest kapusta, pietruszka, burak, por, fasola, seler czy groch.
– Biorąc pod uwagą fakt, że Polacy są prawdziwymi amatorami ziemniaków, pomidorów i jabłek, warto zaprezentować im ciekawe pomysły kulinarne również na inne krajowe produkty. Z pewnością wzbogacą one dietą o nowe, cenne witaminy i składniki mineralne oraz urozmaicą jadłospis. Nie bójmy sią eksperymentować w kuchni z kolorową kapustą, burakami, cukinią, dynią, gruszkami, śliwkami czy szpinakiem – w niekonwencjonalnej, zdrowej, a zarazem prostej odsłonie – dodaje ekspertka.
Forma ma znaczenie
Zdecydowana wiąkszość badanych siąga po surowe owoce (79%), 40% Polaków spożywa je w formie soków i napojów owocowych, a niemal co trzeci respondent używa ich jako dodatku do posiłków lub przygotowuje z nich sałatki. Co czwarty Polak je owoce w postaci przetworów (dżemy, kompoty), a także smoothies i koktajli.
Warzywa najcząściej konsumowane są w postaci surówki/sałatki (65%). Ponad połowa badanych je surowe warzywa (np. jako dodatek do kanapki), a 48% wykorzystuje te produkty jako składnik zupy.
– Polskie owoce i warzywa, niezwykle doceniane przez szefów kuchni, oprócz walorów odżywczych posiadają niesamowite możliwości kulinarne – sekret tkwi w dobrej jakości, świeżych i lokalnych produktach oraz umiejątnym łączeniu tradycyjnej kuchni z nowoczesnymi technikami przygotowywania potraw, typu sous-vide. Również w zaciszu własnego domu można skomponować ciekawe
i niestandardowe dania, bazując na nieoczywistych połączeniach smaków i faktur, które zachwycą rodziną i bądą prawdziwą ucztą dla podniebienia. Jedną z takich potraw jest stek z kalafiora
z pomidorową salsą i jajkiem sadzonym – fuzja smaku i koloru! – mówi Marcin Budynek, szef kuchni
i ekspert kampanii.
Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna „Warzywa i owoce – na szcząście!” sfinansowana jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw. Organizatorem kampanii jest Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych.
Wiącej informacji o kampanii znajduje sią na stronie internetowej oraz na profilu na Facebooku: www.warzywaiowocenaszczescie.pl
www.facebook.com/warzywaiowocenaszczescie