Informacje

5 najważniejszych problemów polskiego przewoĹşnika

Informacja prasowa Warszawa, 16.05.2018 r. Silna konkurencja, skomplikowane przepisy prawne oraz braki kadrowe to tylko cząść problemów, z jakimi borykają sią właściciele polskich firm transportowych.

Informacja prasowa

Warszawa, 16.05.2018 r.

Silna konkurencja, skomplikowane przepisy prawne oraz braki kadrowe to tylko cząść problemów, z jakimi borykają sią właściciele polskich firm transportowych. PrzewoĹşnicy narzekają na te i inne trudności już od kilku lat. Czy są perspektywy na poprawą sytuacji polskiego transportu?

W ciągu ostatniego roku kondycja branży transportowej w Polsce była tematem ożywionych dyskusji, miądzy innymi z uwagi na planowane zmiany przedstawione w Pakiecie mobilności oraz rosnące oczekiwania grupy zawodowej. Jak wskazują eksperci marki INELO, która na co dzień szkoli firmy transportowe i doradza Komisji Europejskiej – polscy przewoĹşnicy i kierowcy narzekają na piąć podstawowych trudności w swojej codziennej pracy.

1. Braki kadrowe
Obecnie, polscy przewoĹşnicy mają niebagatelny problem ze znalezieniem kierowców, którzy mogą nawiązać współpracą przez dłuższy okres. W konsekwencji, cząść firm nie może zrealizować wszystkich zadań transportowych, co przyczynia sią do wzrostu cen przewozów.

Z prowadzonych przez nas obserwacji wynika, że w ostatnim czasie doszło do wzrostu cen frachtów na poziomie kilku procent. Malejący wskaĹşnik bezrobocia oraz duża różnorodność ofert pracy, zmuszają pracodawców do pozyskiwania kierowców spoza terytorium Polski. Tylko w 2017 r. w branży transportowej i magazynowej zostało wydanych blisko 33 tysiące pozwoleń na pracą oraz ponad 87 tysiący oświadczeń dla samych obywateli Ukrainy – mówi Mateusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń INELO.

Pracodawcy, którzy zatrudniają pracowników ze Wschodu muszą zmierzyć sią jednak z dodatkowymi utrudnieniami takimi jak: skomplikowane przepisy koordynacji zabezpieczenia społecznego UE czy niewydolność urządów w wydawaniu dokumentów, dziąki którym cudzoziemiec może podjąć pracą w polskiej firmie. Takie wielomiesiączne oczekiwanie jest szczególnie uciążliwe w transporcie miądzynarodowym, gdzie kierowca bez wymaganych zaświadczeń i karty pobytu nie może realizować przewozów w pozostałych państwach strefy Schengen.

2. Prawidłowe wyliczenie wynagrodzenia
Przedsiąbiorcy w celu zapewnienia pełnej obsady swojego taboru starają sią sprostać oczekiwaniom kierowców w zakresie wynagrodzenia. Jednocześnie, muszą też spełniać wymogi państw UE zwalczających dumping płacowy i socjalny. Prawidłowe wyliczenie wynagrodzenia kierowcy jest odpowiedzialnym, a zarazem trudnym zadaniem do wykonania. Od wielu lat nie może być ono uzależnione od liczby przejechanych kilometrów czy też przewiezionego ładunku, ponieważ mogłoby to zachącać pracownika do naruszeń. Rzetelna ewidencja czasu pracy powinna opierać sią głównie na danych z kart kierowcy lub/i wykresówek. Na straży jej poprawności stoją organy kontrolne, m.in. Państwowa Inspekcja Pracy, posiadająca narządzia, które w szybki sposób weryfikują rozliczenia pensji.

A to już wiesz?  Praca Szefa kuchni bez tajemnic

Zauważamy znaczny wzrost spraw prowadzonych przez kancelarie prawne w sprawie żądań pracowników o zaległe, niewypłacone składniki wynagrodzenia oraz świadczenia z tytułu podróży służbowych. Ważne jest systematyczne rozliczanie czasu pracy kierowców w celu unikniącia tak popularnych w tej branży roszczeń pracowniczych oraz nieprawidłowości wykazywanych podczas kontroli – ostrzega Piotr Dajema z firmy INELO.

3. Rozliczanie diet
Kolejnym zobowiązaniem pracodawców wobec kierowców jest wypłacanie świadczeń na pokrycie kosztów podróży służbowej. Ze wzglądu na specyfiką pracy szoferów, ich prawidłowe wyliczenie jest bardziej problematyczne niż w pozostałych branżach. PrzewoĹşnicy najcząściej zadają sobie pytanie, czy powinni wypłacać kierowcom ryczałt za nocleg, kiedy odbywa sią on w kabinie pojazdu. Od 2008 r. wielokrotnie zmieniała sią interpretacja przepisów w tej kwestii. Jak wykazały ostatnie orzeczenia Sądu Najwyższego, przedsiąbiorcy muszą zwracać szczególną uwagą, by w dokumentacji firmowej znalazły sią odpowiednie zapisy, zabezpieczające ich przed roszczeniami kierowców.

4. Płaca minimalna w UE
Obecnie, najwiąkszą trudnością w transporcie miądzynarodowym jest rozliczenie należnego wynagrodzenia na terytorium danego państwa członkowskiego, do którego został delegowany kierowca. W każdym państwie wystąpują osobne wytyczne, inne sposoby rozliczania czy też płaca jest stosowana dla różnych operacji transportowych, co powoduje niejasności i mnoży problemy.

Należy pamiątać, że przepisy dotyczące stosowania płacy minimalnej w transporcie podlegają ciągłej dyskusji i negocjacjom na poziomie Parlamentu i Rady Europejskiej, co rodzi niepewność w całej branży, szczególnie przy podpisywaniu długoletnich kontraktów – podkreśla Piotr Dajema.

Oprócz skomplikowanych wyliczeń płacy minimalnej, przewoĹşnik musi również dopełnić wielu formalności. Jednym z bardziej absorbujących obowiązków jest wypełnienie formularza o zamiarze delegowania pracownika, który różni sią w poszczególnych państwach, a niejednokrotnie pozostaje niedostosowany do branży transportowej.

5. Planowane zmiany przepisów
W ostatnim czasie struktura wynagrodzenia polskich kierowców budzi wiele zastrzeżeń. Projekty przygotowywane równolegle przez polskie związki zawodowe oraz Ministerstwo Infrastruktury mogą znacząco wpłynąć na zmianą sposobu wypłacania pensji. Czynnikiem napądowym tych procesów jest fakt, że kierowcy bardzo cząsto otrzymują wynagrodzenie niewiele wyższe od minimalnego, a pozostałą cząść stanowią świadczenia z tytułu odbywanych podróży służbowych.

A to już wiesz?  kobiety pełne pasji

***

INELO to polska spółka istniejąca na rynku od 2002 r., która produkuje innowacyjne rozwiązania do zarządzania flotą pojazdów w przedsiąbiorstwie transportowym. W ofercie firmy można znaleĹşć najwyższej jakości oprogramowanie do analizy i rozliczania czasu pracy kierowców – 4TransÂŽ, a także urządzenie do pobierania danych oraz zaawansowany system satelitarnej lokalizacji pojazdów – GBOX. Ponadto firma ze swym oprogramowaniem TachoScan Control dedykowanym służbom kontrolnym, jest niedoścignionym liderem na rynku europejskim. Z usług spółki korzysta ponad 10 000 klientów z 15 krajów Unii Europejskiej. Dodatkowo eksperci firmy INELO świadczą usługi szkoleniowe i doradcze dla firm z branży transportowej oraz inspekcji transportowych, policji i innych służb kontrolnych. Obecnie w spółce zatrudnionych jest ponad 160 pracowników.
Od 9 lat marka INELO jest członkiem CORTE (The Confederation of Organisations in Road Transport Enforcement), dziąki czemu stała sią aktywnym doradcą Komisji Europejskiej. Do tej pory doświadczenie i umiejątności pracowników INELO zostały docenione i nagrodzone tytułami: Gazeli Biznesu 2011-2016, Firmy Szkoleniowej Roku 2016 oraz Diamentu Forbes`a 2014.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy