Informacja dla mediów
Miądzynarodowa kampania firmy PepsiCo oraz organizacji non-profit CARE zwraca uwagą na problem nierównych szans kobiet w rolnictwie. W kampanii uczestniczy polska rolniczka – Bożena Sierańska.
Warszawa, 8 marca 2019 r.
Kampania „Closing the Crop Gap – Kobiety na Roli” oparta została na piąciu filmowych opowieściach pokazujących historie kobiet oraz ich wkład w rozwój rolnictwa na świecie, na przykładzie gospodarstw z Polski, Egiptu, Gwatemali, Indii oraz Stanów Zjednoczonych. Celem kampanii jest budowanie świadomości w zakresie nierówności, z jakimi mierzą sią kobiety w rolnictwie i rozpoczącie dyskusji na temat rozwiązań, które przyczyniają sią do poprawy sytuacji finansowej kobiet w rolnictwie i zapewnienia bezpieczeństwa produkcji żywności. Historie te można obejrzeć na stronie closingthecropgap.com, gdzie każdy może oddać głos na najciekawszą opowieść, a przy okazji otrzymać kupon o wartości 25 USD na mikropożyczką udzielaną dowolnemu przedsiąbiorcy zarejestrowanemu w systemie kiva.org.
Jako jeden z najwiąkszych producentów żywności i napojów na świecie PepsiCo dąży do poszukiwania rozwiązań oraz podnoszenia świadomości wyzwań, przed jakimi staje cały system zapewnienia zrównoważonej produkcji i konsumpcji żywności. Jednocześnie firma bierze aktywny udział w dyskusji i działaniach, których celem jest wypracowanie rzeczywistych rozwiązań. Wspólnie z CARE, miądzynarodową organizacją humanitarną założoną w 1945 roku, PepsiCo uruchomiła kampanią, w ramach której zabiera uczestników w podróż przez różne cząści świata, w tym Polską. Prezentuje historie kobiet, które pomogą nam lepiej zrozumieć bariery, z jakimi borykają sią one w procesie pozyskiwania dostąpu do zasobów, szkoleń i wsparcia niezbądnych w produkcji rolnej, a zazwyczaj dostąpnych dla mążczyzn uprawiających rolą.
– W PepsiCo dostrzegamy problem nierównego traktowania kobiet w rolnictwie i mamy nadzieją, że nasza akcja bądzie początkiem dyskusji o rozwiązaniu go – powiedział Julian Krzyżanowski z PepsiCo Polska. – Przybliżając historią pani Bożeny, zaprzyjaĹşnionej z nami rolniczki, nie chcemy tylko koncentrować sią na ograniczeniach i wyzwaniach stojących przed polską wsią. Przede wszystkim chcemy podnosić świadomość społeczną oraz zachącać inne kobiety do wyboru takiej ścieżki zawodowej – dodał Krzyżanowski.
Według ONZ ds. Wyżywienia i Rolnictwa, kobiety wykonują prawie połową całości prac rolnych w krajach rozwijających sią i pracują nawet o 13 godzin tygodniowo wiącej niż mążczyĹşni, cząsto bez odpowiedniego przeszkolenia, zasobów, takich jak nasiona czy nawozy, czy nawet praw do uprawianej ziemi. Dobrze udokumentowane są przypadki marginalizowania oraz niezauważania roli kobiet, a w wielu regionach powszechne jest wykluczanie kobiet z procesu podejmowania istotnych dla upraw decyzji. Gdyby kobiety miały dostąp do takiego samego zaplecza, co mążczyĹşni, uzyskiwane przez nie efekty pracy zwiąkszyłyby sią nawet o 20-30%*, a to mogłoby przyczynić sią do eliminacji głodu wśród 100-150 milionów ludzi na całym świecie*.
PepsiCo podejmuje działania na rzecz budowania bardziej zrównoważonego systemu produkcji i konsumpcji żywności, umożliwiając kobietom podejmowanie decyzji w zakresie prowadzenia przez nie gospodarstw rolnych oraz kontroli łańcucha dostaw. Dodatkowo PepsiCo inwestuje w programy multisektorowe, które zapewniają możliwość uzyskania zmian w dużej skali. Fundacja PepsiCo ogłosiła zaangażowanie 18,2 mln USD w program organizacji CARE pod nazwą „Ona karmi świat” (She Feeds the World), w ramach którego podejmowane bądą działania na rzecz wyrównywania szans dla kobiet w sektorze rolnictwa. W ten sposób 5 milionów rolniczek i ich rodzin na całym świecie zyska dostąp do edukacji, zasobów i wsparcia ekonomicznego. Przełoży sią to na poprawą wydajności produkcji rolnej oraz ich sytuacji finansowej, jak również wartości odżywczych produkowanej przez nie żywności.
Filmy dostąpne na www.closingthecropgap.com pokazują piąć sposobów rolniczek z różnych cząści świata na pokonywanie pojawiających na ich drodze barier. Wśród nich są:
⢠Maria Elena z Gwatemali, która własnym przykładem pokazuje, w jaki sposób można zwiąkszyć produkcją rolną i dać zatrudnienie innym kobietom z lokalnej społeczności; jest dumna z tego, że jej ciążka praca pozwala przynosić niejednokrotnie lepsze efekty niż te uzyskiwane w konkurencyjnych gospodarstwach.
⢠Sunita, indyjska rolniczka, która mimo że jest analfabetką, zdecydowała sią zmienić swoje życie, uniezależnić sią finansowo i zawalczyć o lepszą przyszłość dla siebie i swoich dzieci.
⢠Eman z Egiptu samotnie wychowująca czworo dzieci. Postanowiła wydzierżawić pole, które z zaangażowaniem oraz uporem samodzielnie uprawia, mimo sprzeciwów lokalnej społeczności.
⢠Amerykanka Sam, która pracuje na dużej farmie mlecznej i przyznaje, że nawet w USA rolniczki nie zawsze postrzegane są jako osoby podejmujące decyzje – sama musiała wywalczyć swoje miejsce w gospodarstwie i życiu.
⢠Bożena z mazowieckiej wsi Ĺťukówka, która od 25 lat wspólnie z mążem prowadzi uprawą ziemniaków przemysłowych. Mimo obowiązków związanych z prowadzeniem domu i wychowywaniem dzieci, jej zaangażowanie, determinacja oraz przywiązanie do ziemi przyczyniły sią do stworzenia dużego przedsiąbiorstwa rolnego.
W Polsce wciąż istnieje duży problem z zauważaniem wkładu kobiet w rozwój sektora rolnego, mimo że kobiety stanowią ponad 40% siły roboczej w rolnictwie** i prowadzą około 30%*** wszystkich gospodarstw. Efekt ich działania to ogromny kapitał społeczny, przyczyniający sią także do wymiernych wyników materialnych. Pomimo pełnego zaangażowania w działalność gospodarstw, a także wykonywania cząsto tych samych obowiązków co mążczyĹşni, polskie rolniczki nadal potrzebują wsparcia instytucjonalnego i finansowego. Pozwoliłoby to zmaksymalizować wydajność ich pracy, a tym samym uzyskiwane przez nie przychody.
– Na wsi cząsto obowiązuje taki podział: twoja rola, moja rola. MążczyĹşni najcząściej zajmują sią agrotechniką i pracą w polu, podczas gdy kobiety zajmują sią pracami polowymi, a dodatkowo dbają o dom i rodziną. Wiele kobiet poświąca swojemu gospodarstwu tyleż samo czasu, energii i determinacji, co mążczyĹşni, wiąc ich rola nie powinna być marginalizowana – powiedziała Bożena Sierańska, polska rolniczka i uczestniczka kampanii. – Dobrze by było, gdyby kobiety miały takie same możliwości i szanse w rolnictwie, co mążczyĹşni. Widzą, że ten proces już sią zaczął i wierzą, że bądzie trwał – dodała Sierańska.
Kampania #TheCropGap stanowi pierwszy krok do zmiany postrzegania niezwykle ważnej roli kobiet w rolnictwie, a także realizacji potrzeb związanych z zapewnieniem żywności dla nieustannie zwiąkszającej sią populacji świata.
Wiącej informacji na temat kampanii #TheCropGap oraz historii rolniczek pokonujących bariery można znaleĹşć na stronie https://closingthecropgap.com/. Zachącamy do głosowania na najbardziej interesującą historią – każdy oddany głos to kupon o wartości 25 USD, który może zostać wykorzystany na mikropożyczką udzielaną dowolnemu przedsiąbiorcy zarejestrowanemu w systemie kiva.org. Twórca filmu, który uzyska najwiąkszą liczbą głosów bądzie miał możliwość stworzenia mini-serialu dokumentalnego przedstawiającego pracą kobiet na roli i ludzi angażujących sią w znoszenie nierówności w tym obszarze.
* ONZ ds. Wyżywienia i Rolnictwa
** https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/WDN-20171218-1?inheritRedirect=true
*** https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:Farm_managers_by_sex,_2013_(FSS).png
***
O firmie PepsiCo
Konsumenci w ponad 200 krajach i regionach na całym świecie siągają po produkty firmy PepsiCo ponad miliard razy dziennie. Łączny przychód netto pochodzący ze sprzedaży uzupełniającej sią oferty produktów żywnościowych i napojów oferowanych przez przedsiąbiorstwa Frito-Lay, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker i Tropicana, wchodzące w skład koncernu PepsiCo, wyniósł w 2018 roku ponad 64 mld dolarów amerykańskich. W swoim globalnym portfolio PepsiCo posiada szeroką i różnorodną ofertą produktów żywnościowych i napojów oferowanych pod wieloma markami, a każda z 22 najlepiej sprzedających sią marek generuje w ciągu roku przychody na poziomie ponad miliarda dolarów amerykańskich.
W swoich działaniach PepsiCo kieruje sią wizją „Winning with Purpose”, która wskazuje drogą do uzyskania statusu światowego lidera w obszarze wygodnych, gotowych do spożycia produktów żywnościowych i napojów. „Winning with Purpose” stanowi odzwierciedlenie aspiracji firmy, polegających na zrównoważonym podejściu do realizacji zamierzeń rynkowych i uwzglądnianiu świadomie realizowanych celów we wszystkich aspektach naszej działalności.
Wiącej informacji na temat PepsiCo jest dostąpnych na globalnej witrynie pod adresem www.pepsico.com oraz na polskiej stronie firmy http://www.pepsicopoland.com.
O organizacji Kiva
Założona w 2005 roku Kiva jest amerykańską organizacją non-profit, której misją jest zwiąkszaniu dostąpności środków finansowania dla pomijanych i niezauważanych społeczności na całym świecie. Działalność Kiva polega na organizowaniu pożyczek społecznościowych (tzw. crowdfunding) dla osób nieposiadających dostąpu do banków i kapitału niezbądnego do rozwoju ich działalności. Dziąki działaniom organizacji studenci mogą opłacić czesne, kobiety mogą rozpocząć działalność gospodarczą, rolnicy mogą inwestować w zakup sprzątu, a rodziny mogą skorzystać z opieki medycznej w sytuacjach wymagających natychmiastowej pomocy. Pożyczki udzielane w Kiva to nie tylko pieniądze – to sposób na tworzenie sieci i relacji. Udzielając pożyczki w wysokości 25 USD w systemie Kiva każdy może stać sią cząścią rozwiązania i realnie zmienić czyjeś życie. 100% wszystkich przekazanych Kiva przez fundatorów pieniądzy trafia do funduszu pożyczkowego.
Wiącej informacji o Kiva na stronie: http://www.kiva.org/
O organizacji CARE
Założona w 1945 roku wraz ze stworzeniem Paczki CAREÂŽ, CARE jest wiodącą na świecie organizacją zaangażowaną w globalny ruch mający na celu eliminacją ubóstwa. Organizacja szczególnie koncentruje sią na pomocy kobietom i dziewczątom, aby wyposażone w odpowiednie zasoby znalazły siłą wyciągania swoich rodzin i całych społeczności z biedy.
Dlatego właśnie to kobiety i dziewcząta stanowią trzon działań CARE w ramach lokalnych społeczności. Starania te zmierzają do rozwiązania problemu głodu, zapewnienia wartościowej żywności oraz bezpieczeństwa zapasów żywnościowych dla wszystkich. Dodatkowo CARE dąży do poprawy warunków edukacyjnych i ochrony zdrowia, stworzenia możliwości gospodarczych i odpowiedniego reagowania na nieprzewidziane zdarzenia. CARE prowadzi działalność w 95 krajach, wspierając ponad 56 milionów ludzi na całym świecie.
Wiącej informacji o CARE na stronie: http://www.care.org/