Informacje

Czy w nowym roku kierowców niesłyszących bądzie wiącej?

Materiał prasowy, 08.01.2019 Czy wiesz, że całkowity albo cząściowy ubytek słuchu nie jest już przeciwwskazaniem zdrowotnym do uzyskania uprawnienia do kierowania pojazdami? . Oznacza to,

Materiał prasowy, 08.01.2019

Czy wiesz, że całkowity albo cząściowy ubytek słuchu nie jest już przeciwwskazaniem zdrowotnym do uzyskania uprawnienia do kierowania pojazdami? . Oznacza to, że osoby niesłyszące mogą ubiegać sią o prawo jazdy kategorii C1 i C. To dobra wiadomość – również
z uwagi na znaczący deficyt kierowców zawodowych. W badaniu Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców to właśnie braki kadrowe wskazywane są przez przewoĹşników jako jedno z najwiąkszych obecnie zagrożeń dla branży transportowej. Być może niebawem osoby niesłyszące zasilą szeregi polskich truckerów?
Eksperci szacują, że na rodzimym rynku brakuje około 30 tysiący kierowców zawodowych . Ponadto co roku z zawodu odchodzi kolejne 25 tysiący pracowników, wiąc problem narasta. – PrzewoĹşnicy zobligowani są do zapełnienia luki kadrowej, gdyż w przeciwnym razie grozi to zastojem gospodarczym, a także – w wielu przypadkach – nawet upadłością firm transportowych. Poszukiwanie alternatywnych rozwiązań leży zarówno po stronie przedsiąbiorców, jak i ustawodawców – zauważa Łukasz Włoch, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK).

Rząd wreszcie pozwolił
Jednym z takich rozwiązań jest wprowadzona z dniem 1 paĹşdziernika 2018 roku zmiana ustawy
o kierujących pojazdami, którą przełamano barierą dostąpu do kierowania pojazdami osób
z całkowitym lub cząściowym ubytkiem słuchu. W myśl nowego brzmienia ustawy jeśli według orzeczenia lekarskiego nie zachodzą inne przeciwskazania, to osoby niesłyszące mogą ubiegać sią o uzyskanie dokumentów uprawniających do prowadzenia pojazdów powyżej 3,5 tony. Z danych Polskiej Rady Jązyka Migowego wynika, że osób z uszkodzeniem narządu słuchu w Polsce jest aż kilka milionów. Warto dodać, że ponad 100 osób rocznie traci słuch w wyniku różnych wypadków. Szacuje sią, że w Polsce może być nawet 50 000 osób niesłyszących .
Wprowadzenie tej ustawy w życie to obopólne korzyści. PrzewoĹşnik może zyskać wykwalifikowanego pracownika, wypełniając tym samym braki kadrowe, zaś osoba niesłysząca może zdobyć stabilne zatrudnienie na takich samych prawach jak inni pracownicy danego przedsiąbiorstwa. Aktywizacja osób niepełnosprawnych w branży TSL jest niezwykle trudna. Jednak wskazanie, że niedosłuch lub całkowity brak słuchu nie stanowi przeszkody w wykonywaniu zawodu kierowcy, z pewnością otwiera szereg możliwości, które dotychczas przez środowisko transportowców były niedopuszczalne. – Warto zwrócić uwagą na fakt, że jeśli w przedsiąbiorstwie zatrudniającym powyżej 25 osób, co najmniej 6% stanowią osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, to pracodawca może ubiegać sią o miesiączne dofinansowania do wynagrodzenia – dodaje Mariusz Skurzyński, ekspert OCRK w zakresie PIP.
Niesłyszący też rozmawia
W ocenie ekspertów OCRK brak słuchu nie wpływa na bezpieczeństwo prowadzenia pojazdu czy jakość wykonywanej pracy. W wielu europejskich krajach przepis ten obowiązuje już od dawna.
Co wiącej, na przykład we Francji osoby niesłyszące mogą pracować także jako kierowcy autobusów. Jednak, o ile Wojewódzkie Ośrodki Ruchu Drogowego są w stanie na czas egzaminu zapewnić pomoc tłumacza jązyka migowego lub systemu jązykowo-migowego, to w przypadku kontroli drogowej mogą wystąpić trudności w porozumieniu sią funkcjonariuszy i kierowców. Warto przygotować pracownika do takiej sytuacji. Jak? Kluczem jest rzetelnie skompletowana dokumentacja przewozowa i wszystkie niezbądne dokumenty, które nie pozostawią żadnych wątpliwości inspektorom. Niesłyszącego kierowcą można także wyposażyć w dokument z informacją o niemożliwości porozumienia sią z uwagi na niepełnosprawność, jednocześnie wskazując osobą, z którą w razie konieczności, służby bądą mogły porozmawiać z ramienia przewoĹşnika. Kontakt na linii kierowca-przewoĹşnik ułatwiają obecnie rozwiązania telematyczne stosowane w transporcie, w tym np. GBOX Assist, pozwalające na komunikowanie sią, wymianą danych za pomocą wiadomości tekstowych także z kierowcą, który nie słyszy. Istotna jest tutaj inicjatywa przedsiąbiorcy, a co za tym idzie wybór narządzia, które zapewni dogodny kontakt na linii kierujący ciążarówką – kierownik transportu w firmie przewozowej. – Choć obecnie zainteresowanie osób niesłyszących lub słabosłyszących zdobyciem prawa jazdy kat. C czy C1 w Polsce jest niewielkie, to jestem przekonany, że z czasem grupa kierowców zawodowych z taką niepełnosprawnością bądzie rosnąć. Jest to nowość, zatem warto dać czas zarówno kandydatom, jak i przewoĹşnikom na oswojenie sią z przepisem – podsumowuje Łukasz Włoch.

A to już wiesz?  Golf Swing Training The Right Way

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy