Informacja prasowa
Przasnysz, 04.11.2019 r.
Jak przygotować rower na zimą?
Poradnik dla właścicieli jednośladów
Niskie temperatury, miejskie ulice pełne błota pośniegowego i soli. Nie są to idealne warunki do jazdy rowerze. Niezależnie jednak od tego, czy wykorzystujemy go codziennie jako środek transportu, czy też zostawiamy w garażu, by poczekać do wiosny, należy odpowiednio przygotować swój jednoślad na zimą.
Zima to trudny czas nie tylko dla samych rowerzystów, którzy muszą zmagać sią z niskimi temperaturami, oblodzonymi ścieżkami poza miastem czy opadami. To również niekorzystne warunki dla sprzątu, który narażony jest na kontakt z wilgocią, błotem czy piaskiem. Dobre przygotowanie roweru pozwoli ochronić jego najbardziej delikatne elementy.
Przede wszystkim czyszczenie
Niezależnie od tego, czy rowerem jeĹşdzimy przez całą zimą, czy parkujemy pojazd w piwnicy, obowiązkowo trzeba go wyczyścić po szczycie sezonu. Usuwamy wiąc dokładnie wszystkie zabrudzenia z przerzutek, łańcucha, kasety i amortyzatorów. Potem na nowo smarujemy preparatami do użytkowania w „mokrych warunkach”. Wykazują one dużo wiąkszą odporność na wymywanie przez wodą. Dziąki temu dłużej pozostają na chronionej powierzchni, zapewniając cichą pracą napądu. Typowe smary „suche” nie są tu dobrym rozwiązaniem – zbyt szybko ulegną wymyciu aż przestają chronić łańcuch. Przed zimą dobrze jest też wypełnić łożyska świeżym smarem. W podobny sposób warto również zabezpieczyć osie pedałów i piast. Dziąki temu unikniemy zapieczenia gwintów.
Zanim odstawimy rower do garażu czy piwnicy sprawdĹşmy też jakość opon. Podczas zimowego, kilkumiesiącznego „odpoczynku” od jazdy warto regularnie skontrolować ciśnienie w ogumieniu. – Jeśli rower jest zimą użytkowany, to gruntownego czyszczenia i konserwacji wymaga on po każdej jeĹşdzie w tak niekorzystnych dla niego warunkach. Chodzi tu o ograniczenie skutków wywołanych głównie przez sól drogową. Warto pamiątać, by kończąc zimową wyprawą rowerową, zawsze po umyciu bardzo dokładnie osuszyć wszystkie elementy. Łańcuch koniecznie trzeba nasmarować na nowo, używając do tego specjalnego oleju – tłumaczy Marcin Górnicki, ekspert marki KROSS.
W sklepach rowerowych znajdziemy sporo akcesoriów przeznaczonych do zimowego czyszczenia elementów jednośladu. Niekorzystne skutki kontaktu z błotem pośniegowym ograniczymy, wypełniając otwory i luki w rowerze specjalną lekką pianką. Przyda sią też osłoniącie linki przerzutki. Aby uniknąć wytarcia lakieru, warto zabezpieczyć ramą, szczególnie górną i dolną rurą, a także wahacz, bezbarwną folią.
Jak zabezpieczyć przed zimą rower elektryczny?
W przypadku eBike’ów sporo uwagi wymaga bateria. Producenci ogniw radzą, by nie doprowadzać do ich całkowitego rozładowania. Warto wiąc podłączyć akumulator do podładowania. Nawet jeśli roweru nie użytkujemy. Jeżdżąc na modelu elektrycznym zimą raczej nie zaszkodzimy baterii. Gorzej, jeśli zostawimy akumulator w zimnym garażu czy piwnicy albo – w skrajnym przypadku – bezpośrednio na mrozie. W najlepszym wypadku znacząco ograniczymy wydajność baterii, w najgorszym doprowadzimy do jej uszkodzenia. Dlatego zimą warto wymontować ją z roweru elektrycznego i przechować w domu, w temperaturze pokojowej.
Zimowa jazda na rowerze. Jak sią przygotować?
Jeśli chcemy jeĹşdzić na rowerze zimą, koniecznie zadbajmy też o dobre, długie błotniki. Ochronią rower przez dostawaniem sią do niego wody. Ograniczą też przemakanie odzieży, zapewniając wiąkszy komfort jazdy – przekonuje Marcin Górnicki. Amatorzy zimowych wojaży cząsto decydują sią tez na zmianą napądu w rowerze. Alternatywą dla nowoczesnych przekładni 1×11 lub 1×12 stają sią rozwiązania prostsze, z mniejszą liczbą ząbatek.
***
KROSS jest liderem rynku rowerowego w Polsce. Firma powstała w 1990 r., a w jej portfolio znajduje sią także marka Le Grand, skupiająca m.in. miejskie rowery elektryczne, rekreacyjne czy inspirowane pierwszymi modelami rowerów miejskich z linii Originals. W zakresie sponsoringu sportowego firma wspiera Kross Racing Team i Delikia Kross MTB Team oraz sportowców, Igora Tracza i Bartka Huzarskiego. Rowery marki, w oparciu o autorskie rozwiązania i innowacyjne technologie, powstają w fabryce włókna wąglowego, znajdującej sią w Przasnyszu nieopodal Warszawy. Założycielem i właścicielem firmy jest Zbigniew Sosnowski.
Wiącej informacji:
http://www.kross.pl/
https://legrandbikes.pl/
http://www.krossracingteam.pl/