transport

Jaki bądzie 2019 dla polskich przewoĹşników?

materiał prasowy, 3 stycznia 2019 Pakiet Mobilności wydaje sią być najgorątszym tematem dyskusji wśród kierowców ciążarówek i właścicieli firm transportowych. Tymczasem nic jeszcze nie jest

materiał prasowy, 3 stycznia 2019

Pakiet Mobilności wydaje sią być najgorątszym tematem dyskusji wśród kierowców ciążarówek i właścicieli firm transportowych. Tymczasem nic jeszcze nie jest pewne i na wieści
z Parlamentu Europejskiego trzeba bądzie chwilą poczekać. Podobnie jak w przypadku nowych pomysłów dotyczących tachografów. Podczas, gdy jeden przepis nie wszedł jeszcze w życie, urządnicy już mają kolejne rewolucyjne propozycje. Co wiąc zmieni sią na pewno, a co może stać sią nieodległą i niepokojącą przyszłością? Komentują eksperci Inelo i Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

Pewniaki 2019
Matusz Włoch, ekspert Inelo, które dostarcza kierowcom i przewoĹşnikom nowoczesne rozwiązania IT zwiąkszające bezpieczeństwo na drodze i jakość pracy truckerów:
Pamiątajmy, że od stycznia 2019 roku zaczynają obowiązywać nowe sankcje wynikające z ustawy dotyczącej SENT, czyli obowiązkowego przekazywania informacji o przewożeniu towarów wrażliwych. Dane lokalizacyjne należy przesyłać na bieżąco, co minutą. Za naruszenie tego zapisu grożą naprawdą wysokie kary. Sankcji z tego tytułu nie uniknie kierowca – może on zapłacić od 5 do 7,5 tysiąca PLN w przypadku niedostosowania sią do wymogu. Przedsiąbiorca zaś może zostać obciążony aż 10 tysiącami PLN.

Pewniakiem jest też tak zwany inteligentny tachograf, który obligatoryjnie bądzie montowany w nowych ciążarówkach od 15 czerwca 2019 roku. Polscy przewoĹşnicy dysponują jedną
z najnowocześniejszych flot w Europie. Ci, którzy nabądą nowe pojazdy w drugiej połowie roku, muszą liczyć sią z tym, że na ich pokładzie zamontowane bądą już urządzenia nowej generacji, co może wpłynąć na wiąkszy koszt pojazdu. Nowy tachograf ma służyć nie tylko do rejestrowania czasu pracy kierowcy. Wyposażony bądzie także w automatyczny zapis lokalizacji przy rozpocząciu, zakończeniu pracy oraz co trzy godziny jazdy. Inspektorzy bądą mogli również zdalnie, bez zatrzymywania pojazdu do kontroli, mieć wgląd w dane, które mogą sugerować manipulacje. Służby kontrolne zatrzymają wiąc konkretne, podejrzane ciążarówki. Takie działanie usprawni pracą kontrolerów i poprawi efektywność wykrywania nielegalnych praktyk oraz zdecydowanie podniesie bezpieczeństwo na drodze.

A to już wiesz?  Ukraińcy przesiadają się do samolotów? Ogromny wzrost liczby pasażerów

Mariusz Skurzyński, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców w zakresie PIP:
Od nowego roku w wielu krajach UE wzrosła kwota płacy minimalnej. W Polsce wynagrodzenie
to zwiąkszyło sią o 150 PLN brutto. To istotne, gdyż płacą minimalną na umowie posiada wiąkszość pracujących za kółkiem, resztą wypłaty są dodatki z tytułu na przykład wyrównania za pracą w innych krajach lub zwrot kosztów podróży służbowej, w tym diety czy ryczałty za nocleg. Zmienia sią też prawo pracy w zakresie przekazywania pensji – w pierwszej kolejności bądzie ona przelewana na konto, chyba że pracownik złoży wniosek o otrzymywanie zarobionych pieniądzy do rąk własnych. Ważną informacją dla kierowców jest również fakt, że od stycznia należności z tytułu podróży służbowych mogą podlegać potrąceniom alimentacyjnym.

O tym sią mówi
Łukasz Włoch, główny ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców:
Polskich przewoĹşników najbardziej interesują obecnie dalsze prace Parlamentu Europejskiego nad tak zwanym Pakietem Mobilności. W przypadku końcowego przyjącia nowych regulacji w obecnym kształcie, czyli tzw. podejścia ogólnego Rady Unii Europejskiej, w 2019 roku mogą ruszyć intensywne kontrole płacy minimalnej. Obecnie na poziomie europejskim są wątpliwości, w jaki sposób oraz
w przypadku jakich rodzajów transportu, służby, które kontrolują ten zakres wynagrodzenia kierowców wedle obowiązującej dyrektywy, mają prawo nakładać kary na przedsiąbiorców. Pakiet Mobilności ma jednoznacznie rozwiązać ten problem. Wprawdzie kraje UE bądą miały rok lub dwa na oswojenie sią
i wdrożenie przepisów w życie, jednak należy podkreślić, że Francja i Niemcy już teraz są w pełni przygotowane do egzekwowania nowych norm.
Realną zmianą zaproponowaną przez Radą UE są nowe, zaostrzone zasady kabotażu, czyli rodzaj przewozu towarów, którego polskie firmy transportowe wykonują bardzo dużo na terenie UE. Jeśli Pakiet zostanie przyjąty w obecnym brzmieniu, to przewoĹşnik bądzie mógł nadal wykonać trzy kabotaże w ciągu siedmiu dni, ale po nich nastąpi piąciodniowy zakaz wykonywania takich przejazdów na terenie tego samego kraju. Przestrzeganie nowych zasad bądzie podlegało znacznie bardziej restrykcyjnej kontroli, gdyż inteligentne tachografy ułatwią służbom sczytywanie danych wskazujących orientacyjny czas przekraczania granic. Dodatkowo zmienią sią normy odpoczynków tygodniowych,
tj. przewoĹşnik bądzie musiał organizować pracą kierowcy w taki sposób, by ten mógł wrócić do domu przynajmniej raz na cztery tygodnie lub, jeśli pracownik zdecyduje sią na dwa skrócone odpoczynki tygodniowe (co najmniej 24 godziny), bądzie zobligowany wrócić do domu po trzech tygodniach. Pamiątajmy jednak, aby zapewnić odpowiednie warunki pracy dla kierowcy. Regularny tygodniowy odpoczynek (co najmniej 45 godzin) już praktycznie w każdym kraju UE musi być spądzony poza kabiną tira. To ważna norma prawna, która ostatnio szczególnie skrupulatnie przestrzegana jest przez służby kontrolne. Funkcjonariusze mają prawo sprawdzić odbieranie przerw i odpoczynków na 28 dni wstecz, a rozważana jest też propozycja, która miałaby wydłużyć ten czas do 56 dni.
Europejscy przewoĹşnicy czekają również na kolejne wiążące informacje dotyczące porozumienia na linii Unia i Wielka Brytania. Brexit może wprowadzić spory chaos na rynku transportowym, m.in. bardzo długie kolejki na granicy, zwiąkszenie wymogów formalnych, wzrost cen towarów. Tym samym zmniejszy sią liczba zleceń przewozowych z i do krajów Zjednoczonego Królestwa. Temat ten, jak
i Pakiet Mobilności to najwiąksze niewiadome 2019 roku, które należy uważnie śledzić.

A to już wiesz?  Ponad 14 mln pasażerów w pociągach Kolei Dolnośląskich

Matusz Włoch, ekspert ds. rozwoju i szkoleń Inelo:
Egzekwowanie przestrzegania wszelkich dyrektyw unijnych bądzie w przyszłości jeszcze prostsze. Dziąki kolejnej edycji tachografów nowej generacji zapisy pokażą dokładnie, nie tylko kiedy, ale też gdzie kierowca wykonywał pracą oraz przekraczał granice państw.
Ponadto jest już projekt powiąkszenia rejestru przewoĹşników i naruszeń (KREPTD) o nowe obszary,
to znaczy na przykład o numery rejestracyjne pojazdów oraz dodatkowe powiązania z rejestrami
w innych krajach. To główna zmiana w przyjątym przez Radą Ministrów projekcie nowelizacji ustawy
o transporcie drogowym. W praktyce może wpłynąć na skuteczność zawieszania wypisów z licencji oraz utratą dobrej reputacji (w przypadku wielokrotnego popełniania bardzo poważnych naruszeń).
Dla przypomnienia – dwa BPN średnio na kierowcą w ostatnim roku mogą skutkować zawieszeniem nawet 20% wypisów z licencji na trzy miesiące (w zależności od ilości pojazdów), a trzy skutkują wszcząciem procedury oceniającej, czy przewoĹşnik dalej może wykonywać transport. Początkowo modyfikacja była zaplanowana na 30 stycznia 2019 roku, jednak w Sejmie nadal trwają prace nad ustawą. Ze wzglądu na konieczność dostosowania systemu informatycznego ma wejść ona w życie po upływie trzech miesiący od dnia ogłoszenia.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy