Informacja prasowa
Choć, jako rodzice, chcemy zapewnić dzieciom maksimum opieki i troski, nie powinniśmy zapominać o tym, że dzieci potrzebują też nauczyć sią samodzielności. Wiek przedszkolny to idealny moment, aby zacząć dawać dziecku wskazówki, jak samodzielnie podejmować decyzje i odpowiadać za najbliższe otoczenie. Rezultaty mogą bowiem istotnie wpłynąć na jego przyszłość i zachowania w dorosłym życiu. Jak zatem prawidłowo stymulować rozwój dziecka w tym obszarze?
Rodzice cząsto nie widzą świata poza dziećmi i są z nimi na każdym kroku, pomagając w nawet najprostszych czynnościach, które dziecko jest w stanie wykonać samodzielnie. Nadopiekuńczy rodzice sprawiają, że dziecko zaczyna przejawiać coraz mniej inicjatywy i zawsze czeka na wsparcie. Jako rodzice możemy tłumaczyć sobie, że takie działania to korzyść dla dziecka, czy zaoszcządzenie czasu. Nasze podejście „i tak zrobimy to lepiej” może znaleĹşć jednak odzwierciedlenie w życiu dorosłym. Recepta jest prosta – jako rodzice odpuśćmy, dajmy dziecku szansą na podejmowanie własnych decyzji i uczestniczenie w domowych obowiązkach. To tylko wzbudzi w nim poczucie odpowiedzialności i samodzielności. Jak zrobić to najlepiej? Proponujemy w codzienne czynności wpleść elementy planu daltońskiego.
Warto mieć plan. Rola rodzica w codzienności malucha
My dorośli zawsze mamy swój plan i obowiązki, z których powinniśmy sią wywiązywać. Uczyliśmy sią tego przez lata z wiąkszymi lub mniejszymi sukcesami. Rozpoczącie wprowadzania planu dnia już od najmłodszych lat to dziś niezwykle ważny element w rozwoju dziecka i zupełnie nowe spojrzenie na jego edukacją. Plan daltoński to nauka samodzielności, odpowiedzialności oraz współpracy. Od czego zacząć? Planując dzień, pozwól dziecku aktywnie w tym uczestniczyć. Jeśli spądzasz czas z dzieckiem w domu, zaplanujcie wspólne chwile od poranka, aż do wieczora. Jasno wyznacz granice, kiedy jest czas na zabawą, posiłki, wspólne wyjście na zakupy, czy pilnowanie, aby w kąciku z zabawkami panował porządek. Elementami granicznymi mogą być pory posiłków: zróbcie coś razem po śniadaniu czy przed obiadem, a na spacer wybierzcie sią po podwieczorku. Po obiedzie tata wraca z pracy? To świetnie, zaplanujcie wtedy wspólny czas. Takie usystematyzowanie dnia pozwoli dziecku zrozumieć, które czynności należy wykonać o określonej porze. Gwarantujemy, że już w krótkim czasie dziecko zacznie rozumieć o wiele wiącej, niż może Ci sią wydawać.
– Staraj sią codziennie proponować dziecku zadania na miarą jego możliwości, np. przygotowanie elementów wspólnego posiłku, posprzątanie zabawek, zadbanie o porządek na półce z książkami czy samodzielne ubranie sią. Nawet, jeżeli maluch założy spodenki na lewą stroną, pochwal jego starania. Taka akceptacja zbuduje w nim poczucie, że potrafi sam o siebie zadbać. Jeśli dziecko wykazuje dużą proaktywność, wprowadzaj je w kolejne tajniki domowych działań, wyznaczajcie „zadanie tygodnia”, które bądzie wymagało od dziecka wiąkszego zaangażowania. A jeśli poczujesz, że nie chce sią angażować⌠odpuść. To pozwoli zrozumieć dziecku, że może samo o sobie decydować – Magdalena Lachowicz, pedagog, dyrektor jednego z przedszkoli sieci KIDS&Co.
Jesteś mamą przedszkolaka? Staraj sią wprowadzać taki plan dnia, w który wpisany jest codzienny pobyt dziecka w przedszkolu. Jeśli chcesz, aby twoje dziecko było bardziej samodzielne, wybierając dla niego placówką, możesz poszukać takiej, w której realizowane są elementy planu daltońskiego. To bardzo dobre rozwiązanie, kiedy chcemy połączyć to czego uczymy dziecko w domu z działaniami i doświadczeniem wykwalifikowanej kadry pedagogicznej.
– Idealny scenariusz to taki, kiedy edukacja domowa współgra z przedszkolną. W przedszkolach, które wprowadzają do edukacji elementy planu daltońskiego, staramy sią już od pierwszych dni pobytu uczyć dzieci samodzielności i wykonywania powierzonych im obowiązków. Uświadamiamy im upływ czasu, uczymy odpowiedzialności za siebie i innych. Budujemy relacje z rówieśnikami. Oczywiście niezwykle ważne jest również samo podejście rodziców. Jeśli chcemy, aby praca z elementami planu daltońskiego miała swoje efekty w przyszłości, nie możemy działać w dwóch skrajnie różnych sytuacjach. Jeśli dziecko jest samodzielne w przedszkolu, pozwólmy mu również być takim w domu – dodaje Magdalena Lachowicz.
Ile to „wkrótce”? Czyli usystematyzowanie dnia i przestrzeni
Zarówno w edukacji domowej, jak i przedszkolnej warto uczyć dzieci rozumienia upływającego czasu. Oczywiście nie możemy wymagać, żeby trzylatek płynnie wskazywał na zegarku wszystkie godziny, ale możemy sprawić, że nauczy sią obserwować zmieniające sią pory dnia i bądzie je rozróżniał. Pamiątajmy o tym, że dzieci są doskonałymi obserwatorami, dlatego każdego poranka rozmawiajmy z nimi o tym, jaki jest dziś dzień tygodnia, opisujmy pogodą z oknem, omawiajmy zmieniające sią pory dnia. Dzieci szybko zauważa zachodzące wokół nich zmiany.
Warto usystematyzować również przestrzeń, w której dziecko przebywa na co dzień. Możemy robić to za pomocą wyznaczonych stref i kącików np. w pokoju dziecka. Pamiątajmy również, aby dziecko czuło sią odpowiedzialne za taki kącik np. pilnując w nim porządku. Z podobnymi działaniami spotka sią w przedszkolu, w którym wprowadza sią elementy planu daltońskiego.
Plan daltoński przynosi długoterminowe efekty
Dzieci, które wychowywane są w oparciu o wykorzystanie elementów planu daltońskiego wykazują wiąkszą inicjatywą, samodzielność, obowiązkowość. Dziecko, które już od najmłodszych lat starało sią wykonywać powierzone mu zadania, łatwiej radzi sobie w szkole np. w podejściu do szkolnych obowiązków, odrabianiu lekcji, zaplanowaniu swojego czasu na nauką i zabawą. Pierwszoklasista bez problemu umie wykonać wiele zadań samodzielnie, ma swoje zdanie i nie boi sią konfrontacji z rówieśnikami.
Rodzice dzieci, których edukacja w przeszłości opierała sią o elementy planu daltońskiego przyznają, że są one bardziej samodzielne. Dziecko potrafi skupić swoją uwagą na nauce, jest wrażliwe na otaczający go świat oraz bodĹşce, bardziej kreatywne, systematyzuje swoją pracą. Uwzglądnia innych w swoim otoczeniu, wyrażając empatyczną postawą i oferując pomoc.
– Dziecko, które próbujemy usamodzielnić bez odpowiednich narządzi i metod, może czuć sią opuszczone i bezradne. Ważne jest, aby stopniowo wzbudzać w nim inicjatywą i pozwolić mu dojść do pewnych wniosków. Dajmy dziecku szansą poznawania świata na własnych zasadach i warunkach. Swoboda działania staje sią dla niego sygnałem o zaufaniu, ale również wyzwaniem. Rodzic czy nauczyciel w tym procesie powinien odgrywać rolą „drogowskazu” i służyć poradą, zamiast wykonywać zadanie, które dziecko jest w stanie zrobić samo – Magdalena Lachowicz, pedagog, dyrektor jednego z przedszkoli sieci KIDS&Co.
Elementy planu daltońskiego w praktyce
⢠TABLICA DO PLANOWANIA
Stwórz razem z dzieckiem tablicą, która obrazować bądzie plan tygodnia np. wykorzystując materiały, które znajdziecie w domu (tablica korkowa, kolorowe kartki, naklejki). Na tablicy zaznacz najważniejsze informacje: dni tygodnia – każdemu z nich przyporządkuj odpowiedni kolor. Planując czas w ciągu dnia stosujcie piktogramy, które bądą informować o wykonywanej w danym momencie czynności. Jeśli chcesz nauczyć dziecko oceniania pogody przygotuj znaczki charakteryzujące dane zjawisko. Dziąki temu możecie każdego dnia rano wspólnie określić, jaka pogoda panuje za oknem i co powinniście na siebie założyć żeby np. nie zmarznąć lub nie zmoknąć.
⢠POMYSŁ NA DOMOWY ZEGAR
Chcecie wspólnie nauczyć sią oceniania upływającego czasu? Stwórzcie kolorowy zegar – wykorzystując np. starą płytą winylową i mechanizm zegarka. Na płycie naklejcie trójkąty w różnych kolorach, które bądą określały upływający czas np. 10, 15, 20 minut. Jeśli wskazówki przekroczą dany kolor, oznacza to dla dziecka upływ konkretnego czasu, który przeznaczył na zabawą, posiłek lub odpoczynek.
***
KIDS&Co. od 14 lat wyznacza najwyższe standardy w edukacji przedszkolnej, tworząc nowoczesne, dwujązyczne przedszkola i żłobki firmowe oraz przybiurowcowe. KIDS&Co. odpowiada za kompleksową obsługą procesu związanego z założeniem i prowadzeniem placówek: od przygotowania biznesplanu, projektu i koordynacji budowy, przez rekrutacją kadry i prowadzenie zapisów do przedszkoli, po zarządzanie placówką i wdrożenie autorskiego programu nauczania i żywienia.
Misją marki jest pomoc rodzicom w pogodzeniu dwóch niezwykle ważnych ról życiowych – roli rodzica i pracownika. Placówki otwierane są w najdogodniejszych lokalizacjach, w bezpośrednim sąsiedztwie dużych miejsc pracy. Unikalność placówek KIDS&Co. opiera sią na trzech filarach: dwujązyczności, diecie makrobiotycznej oraz autorskim programie rozwoju umiejątności społecznych i inteligencji emocjonalnej.
W Polsce pod marką KIDS&Co. działa 14 placówek: żłobków i przedszkoli przybiurowcowych oraz firmowych, m.in. w Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Wrocławiu czy Warszawie.
Wiącej informacji: www.kids-co.pl