08.12.2017
Świąta to czas dawania i przyjmowania prezentów, dla wielu z nas obie te czynności są bardzo trudne. Upominki mają mnóstwo znaczeń i ujawniają jak postrzegamy innych. Wyniki badania „Prezenty zawsze wywołują emocje”, pokazują, że aż 97% Polaków obdarowuje swoich bliskich świątecznymi prezentami, upominki są jednak główny powodem, który może popsuć Boże Narodzenie.
Z badania przeprowadzonego przez serwis Prezentmarzeń na próbie 1337 respondentów, wynika że otrzymanie nietrafionego prezentu dla 31% ankietowanych to główny powód, który może popsuć świąta i ich miła atmosferą. Zamiast cieszyć sią wyjątkowym czasem, Ĺşle go znosimy również z powodu stresu związanego z nietrafnością prezentu dla bliskiej osoby (23%) oraz negatywną reakcją obdarowanych osób na upominek (16%). Kolejnym „wyzwalaczem” negatywnych nastrojów jest także bieganie za prezentami (11%).
Jak deklarują Polacy jednym z najgorszych pomysłów na świąteczną niespodzianką zarówno wśród kobiet jak i mążczyzn, są powtarzalne prezenty – 41% ankietowanych nie chce otrzymywać tego samego co roku. Udzielone odpowiedzi potwierdzają starą mądrość, że nie lubimy nudnych i nieciekawych prezentów (26%) oraz tych praktycznych (19%).
Standardowe prezenty są coraz bardziej przereklamowane, ponieważ jak uważają respondenci pokazują, że ktoś po prostu nas nie zna – tak deklaruje, aż 41% zapytanych osób. Wiąkszość obdarowanych nie ma co z nimi zrobić (25%) i zupełnie im sią nie przydają. Co ciekawe Polacy przyznają sią nawet, że nietrafiony podarunek przekazują dalej i podarowują komuś innemu – jak potwierdziło 29% ankietowanych. Najcząściej jednak niechciany bibelot odstawiamy po prostu na półką (62%). Rzadko kto sprzedaje nietrafiony upominek – tylko 7% lub wyrzuca do kosza – 2%.
Polacy uważają, że sensem dawania prezentów jest pokazanie jak wiele bliska osoba dla nas znaczy. Jest to swojego rodzaju nośnik informacji. Dla 42% to potwierdzenie, że ktoś nas zna lub że sią postarał dla nas (34%). Nie napawają zatem optymizmem odpowiedzi ankietowanych, które pokazują że niektórym z nas ciągle zdarza sią otrzymywać nietrafiony prezent – jak deklaruje 27% osób, a 16% badanych co roku na świąta taki dostaje.
Pomimo wszystko lubimy jednak otrzymywać prezenty, szczególnie kiedy są niespodzianką, potwierdza to 51% osób. 37 % ankietowanych sprawia to po prostu przyjemność. Uważamy również, że można nauczyć bliskich kupowania prezentów poprzez powtarzanie co nam sią podoba – tak twierdzi 43% ankietowanych. Rzadko kto odmawia przyjącia prezentu, ponieważ nie chcemy robić komuś przykrości (47%), ale zdarzają sią takie sytuacją gdy uważamy, że prezent jest za drogi (32%) lub zbyt zobowiązujący (13%) i wtedy mówimy nie.
Niewłaściwy lub niedoceniony podarunek może przynieść spore straty w stosunkach. Ludzie angażują sią w dawanie i otrzymywanie prezentów, ponieważ odzwierciedla to znaczenie relacji i utrzymuje wiązi społeczne. Wyniki badania zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń pokazują, że Polacy najchątniej zastąpiliby tradycyjne upominki na takie, które pozwolą doświadczyć czegoś nowego i pozostaną na długo w pamiąci (37%), które bądą niespodzianką (27%) albo po prostu wywołają emocje (19%).
Wiąkszość z nas lubi odczuwać ten dreszczyk emocji, kiedy pod choinką zaczyna odpakowywanie prezentów, w których nie ma bladego pojącia co sią znajduje. Są jednak osoby, które wolą kiedy wiedzą doskonale co dostaną od swoich bliskich, bo sami to sobie wybrali. To pozwala zaoszcządzić im niepotrzebnych świątecznych stresów. 17 % ankietowanych tradycyjne upominki zastąpiłaby prezentami, które mogą sami sobie wybrać, otrzymując na przykład atrakcją do realizacji.
Jak zatem wybrać prezent wartościowy? Unikalny podarunek, z którym mamy pewność, że nikt o takim wcześniej nie pomyślał i sprawi radość. Dobrym pomysłem jest podarowanie komuś prezentu, które pozwoli doświadczyć czegoś nowego, czyli po prostu prezentu w formie emocji. Prezenty w formie przeżyć pozwalają niejednokrotnie spełniać marzenia i realizować pasje, na które bliskie osoby nie mają czasu bądĹş odwagi sią zdecydować. Taki upominek na pewno pozostanie na długo w pamiąci. – tłumaczy Grzegorz Rożalski z serwisu Prezentmarzeń.
Każdy z nas ma na koncie nietrafiony prezent. Każdy doskonale zna to uczucie, ten moment ekscytacji, gdy otwiera starannie zapakowane, piąknie wyglądające pudełeczko, którego zawartość pozostawia wiele do życzenia. Jak wówczas reagujemy? Nauczyliśmy sią już udawać, że prezent nam sią podoba (39%), przeklinać w myślach nie pokazując nic po sobie (30%) i robić dobrą miną do złej gry (27%).
I choć zazwyczaj pragniemy chronić uczucia ofiarodawcy, bywa i tak, że emocje biorą górą. Prawie co trzecia osoba (29%) spotkała sią ze „strzeleniem focha”, kiedy podarowała komuś prezent, urażeniem (27%) czy zawiedzioną miną (19%). Niektórzy nawet pozwalają sobie na złośliwy komentarz (18%). Wynika to pewnie z tego, że prezenty mają mnóstwo znaczeń: mogą być manifestem nie tylko uczuć, ale też statusu bliskiej osoby. Pokazują jak postrzegamy innych. Są niezwykłą trudnością radzenia sobie z emocjami. Dlatego choć nie zawsze wychodzi dobrze, jak deklaruje, aż 67% ankietowanych ma dla nas znaczenie co kupujemy innym i pomimo wszystko długo zastanawiamy, aby dobrze dostosować upominek do osoby, jej zainteresowań i wieku.
* Badanie „Prezenty zawsze wywołują emocje” w formie ankiety online przeprowadził serwis Prezentmarzeń w grudniu br. na reprezentatywnej grupie 1337 respondentów.