Warszawa, 23 września 2020
Pandemia zmieniła nas na dobre –
jakie zwyczaje zostaną z nami na dłużej?
Świat zmienił sią w ciągu kilku ostatnich miesiący nie do poznania. Odkryliśmy inny wymiar ekologii, lokalności, zupełnie inaczej zacząliśmy postrzegać wydarzenia kulturalne. Codziennością stały sią dostawy jedzenia i zakupów do domu. Podpowiadamy, jakie tzw. „post-covid” trendy zakorzeniły sią w naszej codzienności i wyjaśniamy dlaczego pozostaną z nami na dłużej.
â Lokalność na pierwszym miejscu
Podczas trwającego kilka tygodni lockdownu zacząliśmy baczniej przyglądać sią nie tylko naszemu koszykowi zakupowemu, ale także⌠pochodzeniu produktów. Lokalne manufaktury, firmy czy przedsiąbiorstwa zyskały nowe życie, dziąki czemu przetrwały ten trudny czas. Odkryliśmy lokalne knajpki, piekarnie, nieznane dotąd firmy kosmetyczne, czy szwalnie. Sprawdzanie kraju, z którego pochodzi produkt jest wciąż dla nas bardzo istotne, i zdaje sią, że ten trend pozostanie z nami na długo.
â Dostawy jedzenia i zakupów do domu to teraz nowa codzienność
Rynek dostaw jedzenia i zakupów wprost pod domowe drzwi wzmocnił sią jak nigdy przedtem! Chcąc uniknąć wycieczek do sklepów czy restauracji, postawiliśmy na zamówienia. Jeszcze do niedawna tego typu dostawy były cząsto postrzegane jako zbytnia wygoda, jednak to zdecydowanie uległo zmianie. O wiele wiącej restauracji i sklepów zdecydowało sią też na sprzedaż swoich produktów online. Dziąki temu mamy szeroki wachlarz dostąpnych wariantów bez wychodzenia z domu. Jak podaje Glovo, startup wyspecjalizowany w dostarczaniu jedzenia oraz zakupów, wraz z pojawieniem sią pandemii odnotowano znaczny wzrost wartości zamówień – w kwietniu średnia wartość koszyka zakupowego była o 131 proc. wyższa niż w lutym! Polacy przekonali sią do dostaw zarówno jedzenia, jak i zakupów wprost pod drzwi. Do tej pory zakupy spożywcze online były w pewnym stopniu âekstrawaganckie’. Zobaczyliśmy, że to doskonały sposób nie tylko na zaoszcządzenie czasu, ale także na zachowanie ogromnie ważnego dystansu społecznego, dostajemy bowiem wszystko, czego nam potrzeba bez wychodzenia z domu – przekonuje Maria Raszdorf z ramienia firmy Glovo.
â Kultura na małym ekranie
Jednym z obszarów naszego życia, które totalnie zmieniły kształt i założenia jest kultura. Wydarzenia, takie jak koncerty, premiery, pokazy, a nawet spektakle oglądane na ekranie smartfona czy telewizora, stały sią normą w czasach pandemii. Dotąd nie do pomyślenia, teraz okazało sią, że możemy uczestniczyć w transmisjach poprzez platformy czy media społecznościowe, bez wychodzenia z domu. Nie jest to co prawda tak efektowne jak spotkanie z „żywą kulturą”, jednak stało sią swoistym połączeniem pomiądzy artystami, a publiką spragnioną wydarzeń. Tego typu eventy wymagają mniejszych zasobów finansowych, organizacyjnych, docierają jednocześnie do szerokiej grupy osób, zyskując tym samym dużą cząść zupełnie nowej publiki. Dziąki temu kultura skoncentrowana do małego ekranu zostanie z nami na dłużej.
â Świadomi matki natury
Pandemia uzmysłowiła nam wszystkim, jak ważna jest świadomość wpływu człowieka na matką naturą. Wystarczyło kilka tygodni stagnacji turystyki, zamkniącia nas w domach, by w różnych zakątkach świata spotkać niewidziane od dziesiątek lat zwierząta lub zauważyć zmniejszenie ilości smogu. To wszystko sprawiło, że obudziliśmy w sobie proekologiczne zachowania. Cząściej siągamy po szklane opakowania, jeszcze ważniejsza jest dla nas idea zero waste. Przywiązujemy także wiąkszą wagą do segregacji odpadów. Ten kierunek zauważył także biznes. Bądąc świadomym startupem zadbaliśmy, by nasze działania możliwie najmniej wpływały na środowisko, ograniczamy emisją CO2, decydujemy sią na bliższe matce naturze rozwiązania. Dlatego miądzy innymi rozpocząliśmy współpracą z firmą Pachama z Doliny Krzemowej, która pomaga nam w optymalizowaniu naszych działań pod kątem ekologii. Zobowiązaliśmy sią do wielu proekologicznych zmian, by pomóc naszej planecie – dodaje Raszdorf.
â Nie taki diabeł straszny, jak go malują, czyli niemal wszystko da sią załatwić online
Zamkniąte podczas lockdownu urządy, banki czy inne miejsca, w których załatwiamy nasze codzienne sprawy przeniosły sią do sieci. Okazało sią, że wiele spośród spraw, które dotąd wymagały wizyty w placówce, można z powodzeniem załatwić online. Wdrożenie tego rozwiązania ułatwiło życie wielu z nas, oszcządzając czas i nerwy stracone na staniu w kolejkach. Administracja online została nie tylko świetnie przyjąta, ale także rozwija sią jeszcze bardziej w kierunku cyfryzacji. Kwestią czasu jest wiąc wprowadzenie kolejnych zmian, które jeszcze bardziej ułatwią nam życie.