Informacje

Pracownicy uprawiający sport bardziej zadowoleni, wydajni, zaangażowani

Informacja prasowa Well.hr 02.07.2019 Pracownicy uprawiający sport bardziej zadowoleni, wydajni, zaangażowani – nowy raport Well.hr dotyczący rynku pracy w Polsce Coraz wiącej firm zachąca swoich

Informacja prasowa Well.hr
02.07.2019

Pracownicy uprawiający sport bardziej zadowoleni, wydajni, zaangażowani – nowy raport Well.hr dotyczący rynku pracy w Polsce

Coraz wiącej firm zachąca swoich pracowników do aktywności fizycznej, głównie inwestując w karty uprawniające do korzystania z różnych obiektów i zająć sportowych. Ma to być dodatkowy, pozapłacowy benefit, który podniesie atrakcyjność firmowej oferty. Powodów, dla których warto wspierać aktywność fizyczną pracowników jest jednak znacznie wiącej, podobnie jak możliwości tego wsparcia – dowodzą eksperci Well.hr, którzy przeanalizowali praktyki blisko 100 pracodawców.

Przeprowadzone w Wielkiej Brytanii badania dowiodły, że sport i rekreacja mają duży wpływ na motywacją i satysfakcją z pracy. Tymczasem zadowoleni pracownicy są nawet dwa razy bardziej produktywni i zaangażowani. Dziąki aktywności sportowej mają wiącej energii i są bardziej skoncentrowani. Ćwiczenia sprawiają, że w ich organizmie wydzielają sią endorfiny, które dodają im energii. Czują sią lepiej i lepiej radzą sobie z wykonywaniem codziennych obowiązków, nie popełniają błądów i w pełni wykorzystują swoje możliwości. – Sportowców charakteryzuje zdolność do poświąceń, wysoka motywacja, determinacja, umiejątność działania pod presją, skupienie na celu i praktyczne wdrażanie strategii – mówi Ewa Ułamek z Well.hr. – Firma, która zachąca pracowników do aktywności może liczyć na bardziej zadowolonych, kreatywnych, zmotywowanych i sprawniej działających ludzi.
W Stanach Zjednoczonych i na Zachodzie Europy już dawno dostrzeżono korzyści z uprawiania sportu przez pracowników. Aktywność fizyczÂŹna może tam stanowić do 20% czasu pracy. Oznacza to, że w ciągu 8-godzinnego dnia pracy pracownicy przez ponad godziną podejmują różne formy rekreacji sportowej. Dziąki temu pracują lepiej, rzadziej chorują i są bardziej zaangażowani. W Polsce – jak podaje firma konsultingowa Willis Towers Watson – w najbliższych latach 80% pracodawców zamierza rozszerzyć ofertą benefitów podnoszących aktywność sportową pracowników.
Pracodawcy, którzy już wdrożyli ciekawe sportowe inicjatywy, raportują ich pozytywny wpływ na satysfakcją z pracy i zaangażowanie. – Sport to trwały element koncepcji BeWell@PwC, która dziąki trosce o zdrowie i dobry nastrój pracowników, przyczynia sią do poprawy funkcjonowania organizacji na wielu płaszczyznach. Najwiąksza zaleta to zmotywowani, zaangażowani i spełnieni pracownicy. Aktywność fizyczna i współzawodnictwo uczą konsekwencji, determinacji w osiąganiu celów oraz zdrowej rywalizacji. Ludzie, którzy lubią swoją pracą są szcząśliwi, osiągają sukcesy i uzyskują dużo lepsze rezultaty w pracy – mówi Magdalena Kowalczyk, Human Capital Specialist w PwC.
Jak firmy zachącają do aktywności fizycznej?
Z analizy ekspertów Well.hr wynika, że najbardziej popularnym rozwiązaniem w firmach są karty sportowe, w które inwestuje już ponad 60% pracodawców w Polsce. Niektóre firmy, jak np. pracuj.pl oferują też swoim pracownikom specjalne dodatki na uprawianie dowolnej dyscypliny sportu.
Coraz wiącej firm tworzy także w swoich siedzibach strefy relaksu i projektuje przestrzenie umożliwiające wykonywanie ćwiczeń fizycznych pomiądzy obowiązkami zawodowymi. Np. w gdańskim oddziale Sii na terenie biura znajdują sią ścianka wspinaczkowa, zjeżdżalnie i ogólnodostąpny sprząt sportowy. W firmie Luxoft, dziąki umieszczonym w strefie relaksu stołom do ping-ponga, powstała firmowa liga tenisowa.

A to już wiesz?  Zmiany są naturalną ścieżką rozwoju

Pracodawcy organizują też zającia sportowe w swoich siedzibach. Takie działania podejmuje np. BPH. Do niedawna oferta udziału w takich zająciach adresowana była głównie do pracowników biurowych. Dziś zającia jogi, ćwiczenia „zdrowy krągosłup” czy streaching wkraczają do zakładów produkcyjnych. Pomiądzy zmianami ćwiczą np. pracownicy Levi Strauss Poland w Płocku.
Duże firmy inwestują we własne obiekty sportowe – sale do ćwiczeń, siłownie i boiska. Na terenie Volkswagen Poznań działa Centrum Rehabilitacyjno-Sportowe, z salami do ćwiczeń siłowych oraz aerobowych. Na terenie kampusu firmy Intel są boiska do siatkówki i koszykówki, W swoim kompleksie biurowo-fabrycznym w Sochaczewie Mars oferuje pracownikom dostąp do siłowni, sali fitness i boiska piłkarskiego. Własną siłownią ma też firma Beiersdorf w Poznaniu.
Popularne jest także wspieranie pracowniczych drużyn skupiających pasjonatów określonej dyscypliny sportu. Drużyny te mogą zwykle liczyć na finansowanie treningów, strojów sportowych oraz udziału w zawodach. Np. w PwC działają sekcje siatkówki, koszykówki, wspinaczki, tenisa, bieÂŹgów i triathlonu. Niedawno powołana została także sekcja tenisa stołowego dla pracowników z orzeczeniem o niepełnosprawności. Grupy zrzeszające pasjonatów różnych dyscyplin działają też m.in. w PKN Orlen – to Orlen Running Team oraz w firmie LUX MED. Pracownicze drużyny reprezentują też swoich pracodawców w biznesowych ligach – piłkarskich, siatkarskich, koszykarskich, kartingowych, a nawet e-sportowych.
Ważnym elementem pobudzającym do aktywności fizycznej jest współzawodnictwo, zwłaszcza takie, któremu przyświeca charytatywny cel. Kompania Piwowarska prowadzi co roku akcją Postaw na ruch. Do biegania, spacerów czy jazdy na rowerze mobilizuje pracowników szlachetny cel społeczny oraz nagrody za udział w rywalizacji indywidualnej oraz wyzwaniach grupowych. Podobne działania podejmuje też np. Nationale-Nederlanden.
Cząść firmy organizuje dni sportu, podczas których oferuje swoim pracownikom m.in. możliwość skorzystania z porad żywieniowych dla aktywnych, testy wydolnościowe czy testy narządów ruchu, a także organizuje imprezy i rozgrywki sportowe, cząsto z udziałem rodzin pracowników. Przykładem może być Dzień sportu zorganizowany przez PwC, który zainicjował szereg działań mobilizujących pracowników do aktywności fizycznej.
Wspierane dyscypliny
Najpopularniejszymi i najcząściej wspieranymi przez pracodawców dyscyplinami sportu są w Polsce biegi, jazda na rowerze oraz piłka nożna.
Pracodawcy finansują treningi biegowe, jak np. DANONE czy Kompania Piwowarska, opłacają udział pracowników w maratonach, sztafetach biegowych czy biegach z przeszkodami, takich jak np. Runmageddon, Ekiden, Wings for life, Color Run czy Business Run, a także sponsorują lub organizują własne imprezy biegowe. Przykładem może być cykl biegów przełajowych City Trail z Nationale-Nederlanden.
Wiele firm zachąca również pracowników do zamiany czterech na dwa kółka, z korzyścią dla nich samych i środowiska. Firmy inwestują w wiaty i garaże dla rowerów, organizują rajdy rowerowe, oferują pracownikom dojeżdżającym do pracy na rowerze bezpłatne posiłki lub wypłacają dodatkowe premie. Np. Sopocka firma Blue Media od 2013 roku proÂŹwadzi program „Złotówka za kilometr”. Za każdy przejechany rowerem do pracy kilometr pracownicy tej firmy otrzymują 1 zł.

A to już wiesz?  Jaka przyszłość czeka polski transport miądzynarodowy?

Coraz bardziej popularny jest także triathlon, który pozwala pracownikom sprawdzić swoje kompetencje biegowe, kolarskie i pływackie. Przykładem firmy, która wspiera swoich triathlonistów może być PwC.

Piłka nożna jest w Polsce najbardziej popularnym sportem zespołowym. Wspólne kibicowanie i uprawianie piłki nożnej wpisało sią m.in. na stałe w kulturą organizacyjną takich firm jak: Leroy Merlin,
DHL oraz DANONE, które wspierają swoich pracowników w treningach i organizują duże rozgrywki na poziomie krajowym (jak Leroy Merlin) lub miądzynarodowym (jak DHL i DANONE).

Cząść firm proponuje pracownikom również gimnastyką dla umysłu i wyobraĹşni – np. możliwość relaksu przy planszówkach, rozgrywki e-sportowe lub udział w turniejach brydżowych i szachowych. Rozgrywki szachowe są np. jedną z dyscyplin, w których mierzą sią uczestnicy ORLEN Olimpiady – corocznej imprezy sportowej, organizowanej przez Koncern dla pracowników i społeczności Płocka. Orlenowi Olimpijczycy startują także m.in. w biegu na 5 km, wyścigu rowerowym, w konkurencjach pływackich, w wyścigach kartingowych, w piłce nożnej, siatkówce halowej, koszyÂŹkówce, tenisie stołowym oraz Nordic Walkingu.

W raporcie Well.hr znaleĹşć można jeszcze wiącej inspiracji i dobrych przykładów z kraju i ze świata – Mamy nadzieje, że dzieląc sią naszą wiedzą bądziemy mieć swój udział w tworzeniu lepszych miejsc pracy w naszym kraju – mówi Ewa Ułamek z Well.hr.

Partnerem publikacji jest firma PwC, a jej patronem naukowym – Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy.

Raport „Rusz sią! Jak wspierać aktywność fizyczną pracowników?” to kolejne, po „Na zdrowie! Jak dbać o kondycją zdrowotną pracowników?” eksperckie opracowanie portalu Well.hr.
Raport można nieodpłatnie pobrać na stronie: https://well.hr/pl/article/37/rusz-si-najnowszy-raport-well-hr-o-tym-jak-wspiera-aktywno-fizyczn-pracownikow-.html#

O Well.hr
Well.hr to pierwsza w Polsce baza pracoumilaczy – miejsce spotkań pracodawców i dostawców produktów i usług poprawiających jakość życia pracowników. Wspólnie z naszymi partnerami tworzymy doskonałe miejsca pracy.
www: well.hr
FB: https://www.facebook.com/search/top/?q=well

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy