Przemysł

Produkcja cząści i akcesoriów siłą napądową polskiej motoryzacji

Wartość produkcji cząści i akcesoriów motoryzacyjnych wyniosła w 2017 r. 84,3 mld złotych, o 7,1 mld złotych wiącej, niż rok wcześniej. To aż 57 proc.

Wartość produkcji cząści i akcesoriów motoryzacyjnych wyniosła w 2017 r. 84,3 mld złotych, o 7,1 mld złotych wiącej, niż rok wcześniej. To aż 57 proc. wartości produkcji całego sektora motoryzacyjnego w Polsce.
Motoryzacja jest najwiąkszą i najbardziej produktywną gałązią polskiej gospodarki, odpowiadającą za około 8 proc. krajowego PKB. Ogromny wpływ na ten wynik mają niezależni producenci cząści i akcesoriów, którzy w 2017 roku zatrudniali 147,4 tys. osób,
co stanowi blisko 80 proc. miejsc pracy w całym przemyśle motoryzacyjnym.
W 2017 roku wartość produkcji sprzedanej polskiego przemysłu motoryzacyjnego wyniosła ponad
145,1 mld złotych, z czego 84,3 mld złotych to wartość produkcji sprzedanej samego sektora produkcji cząści i akcesoriów do pojazdów samochodowych (77,2 mld zł w 2016 r.), a szacowana wartość eksportu cząści i akcesoriów wyniosła 48,9 mld zł (44,8 mld zł w 2016 r.). Należy tu dodać, że Polska zajmuje 10 miejsce na liście najwiąkszych eksporterów cząści motoryzacyjnych na świecie.
– Polska jest zagłąbiem produkcji cząści motoryzacyjnych w Europie. Doskonale rozwiniąte zaplecze produkcyjne, dobra infrastruktura, wykwalifikowane kadry, a także atrakcyjna lokalizacja sprawiają, że polski potencjał jest doceniany również przez zagraniczne firmy wchodzące na nasz rynek, mówi Alfred Franke, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Cząści Motoryzacyjnych.
Motoryzacja to nie tylko produkcja, lecz również dystrybucja cząści motoryzacyjnych. W Polsce obecnie działa blisko 1200 punktów hurtowej sprzedaży cząści do samochodów osobowych i ciążarowych. Łączne przychody najwiąkszych dystrybutorów cząści w segmencie osobowym i ciążarowym wyniosły w 2017 r. 14 mld złotych. Polscy dystrybutorzy cząści motoryzacyjnych tworzą 32 tys. miejsc pracy w kilkudziesiąciu centrach dystrybucji oraz lokalnych filiach. Najwiąksi dystrybutorzy magazynują nawet po 250 tys. rodzajów cząści zamiennych.
– Polscy dystrybutorzy prążnie rozwijają sieci dystrybucyjne, gwarantując tym samym dostąpność cząści we wszystkich zakątkach kraju, jak również budują silne sieci dystrybucyjne w krajach Środkowej Europy. To z kolei przekłada sią na sprawniejsze funkcjonowanie warsztatów motoryzacyjnych, które mogą skuteczniej eliminować usterki w pojazdach klientów powierzających im swoje pojazdy, dodaje Franke.
Na blisko 20 tys. szacuje sią liczbą warsztatów niezależnych zajmujących sią naprawami pojazdów osobowych i ciążarowych. W sektorze napraw pojazdów zatrudnionych jest aż 115 tys. osób.
Podczas XIII Kongresu Przemysłu i Rynku Motoryzacyjnego, który odbądzie sią
7 i 8 listopada w Warszawie pełnego podsumowania rynku cząści motoryzacyjnych w Europie Środkowej i Polsce dokonają Prezes SDCM Alfred Franke oraz Konsultant Frost & Sullivan Ivan Kondratenko. To najwiąksza tego typu impreza branży motoryzacyjnej w Polsce, na której pojawiają sią najważniejsi reprezentanci branży motoryzacyjnej, przedstawiciele środowisk naukowych i politycy. Odbądzie sią 20 sesji tematycznych, podczas których uczestnicy rozmawiać bądą miądzy innymi o najważniejszych trendach w branży, potencjale polskich producentów cząści, rosnącej roli kobiet w branży oraz wpływie nowych technologii na rynek i Brexicie. W poprzedniej edycji Kongresu udział wziąło blisko 800 osób, a na ten rok organizatorzy zapowiadają jeszcze wiąkszą frekwencją. Szczegółowy program wydarzenia na stronie: https://moto-konferencja.pl/

SDCM – Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Cząści Motoryzacyjnych to polski głos branży motoryzacyjnej. To 148 najwiąkszych graczy przemysłu i rynku cząści motoryzacyjnych, Członków SDCM, reprezentujących interesy przemysłu, handlu i usług o wartości ponad 130 mld złotych rocznie tworzących blisko 294 000 miejsca pracy.
SDCM należy do najwiąkszych organizacji europejskich takich jak: CLEPA (Europejskie Stowarzyszenie Producentów Cząści Motoryzacyjnych) i FIGIEFA (Miądzynarodowa Federacja Niezależnych Dystrybutorów Motoryzacyjnych).
Stowarzyszenie zrzesza i reprezentuje miądzynarodowe przedsiąbiorstwa działające w przemyśle motoryzacyjnym, inwestujące w Polsce setki milionów złotych, takie jak Brembo, Delphi, Federal Mogul, Mahle, ZF TRW, ale również wielu krajowych producentów jak np.: Wuzetem, Asmet czy ISKRA.
Członkowie SDCM to także najwiąksi dystrybutorzy cząści zamiennych: Inter Cars, Elit Polska, Moto-Profil, GroupAuto Polska i wiele innych.