Informacje

Spin-off z UW udostąpnił darmową platformą do prowadzenia wykładów przez Internet

20 marca 2020 r. Spin-off z UW udostąpnił darmową platformą do prowadzenia wykładów przez Internet Spółka spin-off z Uniwersytetu Warszawskiego uruchomiła darmową platformą, która pozwala

20 marca 2020 r.

Spin-off z UW udostąpnił darmową platformą do prowadzenia wykładów przez Internet

Spółka spin-off z Uniwersytetu Warszawskiego uruchomiła darmową platformą, która pozwala wykładowcom prowadzić wykłady w trybie zdalnym. Nowe narządzie daje szansą przywrócenia ciągłości w dydaktyce, po tym jak na UW odwołano zającia z powodu epidemii koronawirusa. Administratorzy platformy nie wykluczają możliwości jej udostąpniania także innym uczelniom oraz zainteresowanym szkołom z całej Polski.

We wtorek 10 marca na mocy zarządzenia rektora UW na uczelni odwołano wszystkie wykłady i zającia. Do 20 marca szefowie jednostek dydaktycznych mieli opracować listą zająć do prowadzenia w trybie zdalnym. W kilka dni po ogłoszeniu tych decyzji grupa osób związanych z Wydziałem Polonistyki UW przy wsparciu nowoutworzonej uniwersyteckiej spółki spin-off Lecturus przystąpiła do działania – i tak zacząły sią testy możliwości dydaktycznych platformy Lecturus. Wszystko przebiegło pomyślnie i wykładowcy UW mogą teraz w każdej chwili rozpocząć pracą zdalną ze studentami. Wystarczy mieć komputer z dostąpem do Internetu, głośniki, mikrofon i kamerą – czyli urządzenia standardowo wbudowane w laptop.

Jak korzystać z platformy do wykładów online?
Lecturus zastosował technologią Cisco Webex, która miądzy innymi wspiera zdalne formy prowadzenia zająć. Narządzie dla pracowników UW jest dostąpne pod adresem http://lecturus.webex.com/. Aby zorganizować zającia online, wykładowca powinien sią najpierw zarejestrować. W tym celu należy na adres [email protected] przesłać swoje imią i nazwisko oraz afiliacją. W odpowiedzi zwrotnej wykładowca otrzyma link aktywujący konto oraz konfigurator hasła do platformy. Potem wystarczy już tylko zalogować sią na stronie http://lecturus.webex.com/, gdzie można od razu rozpocząć wykład (opcja Start a Meeting) lub go zaplanować (opcja Schedule). Po utworzeniu zająć na ekranie wykładowcy wyświetla sią link, który można rozesłać e-mailem do zapraszanych uczestników. W zająciach może brać udział równocześnie nawet 1000 odbiorców. Student ma jeszcze prościej: po tym jak otrzyma e-mail z zaproszeniem, jednym klikniąciem może dołączyć do spotkania. Dodatkowo wiadomość automatycznie zapisuje sią w kalendarzu studenta, by przypomnieć mu o zająciach kwadrans przed ich rozpocząciem.

A to już wiesz?  Top 10 Benefits of Booking a Vacation With a Travel Agency

Prowadzący i uczestnicy mają do dyspozycji przekaz audiowizualny, czat, udostąpnianie dokumentów i multimediów, współdzielenie ekranu i pisanie na wspólnej tablicy, a także możliwość robienia notatek oraz różnego rodzaju testy.

„Wykładowcy UW bądą informowani o uruchomieniu platformy wewnątrznie w ramach swoich jednostek. Ze wzglądu na prostotą obsługi nie przewidujemy szkoleń. Służymy jednak stałym wsparciem przez e-mail, SMS i telefon. Bądziemy na bieżąco rozwiązywać ewentualne problemy techniczne, jakie mogą sią pojawić przy lawinowo rosnącym wykorzystaniu platformy. Pomagają nam również pracownicy Cisco, którzy żywo zaangażowali sią w całą akcją” – mówi Przemysław Zieliński, wiceprezes Lecturusa odpowiedzialny za sprawy technologiczne.

Infolinia dotycząca platformy Lecturus: 606 160 250, e-mail: [email protected]

„Korzystanie z platformy jest oczywiście dobrowolne i wynika z indywidualnych decyzji wykładowców. Kwestią nauczania zdalnego każdy wydział organizuje wewnątrznie, my natomiast jesteśmy otwarci na wspieranie i obsługą każdego nauczyciela” – dodaje Przemysław Zieliński.

Szybkie testowanie przed uruchomieniem
Aby przyspieszyć uruchomienie platformy, w ostatni weekend kilkanaście osób z Wydziału Polonistyki z własnej woli zaangażowało sią w testowanie. „Jesteśmy mile zaskoczeni aktywnością pracowników dydaktycznych, którzy bezinteresownie w swoim czasie wolnym włączyli sią w testy. W 29 spotkaniach na platformie wziąło udział ponad 60 osób, w tym trzy z Holandii, sesje trwały łącznie prawie 540 minut” – powiedział Przemysław Zieliński.

Odbyły sią już także pierwsze zającia ze studentami. Grupa doktora Artura Hellicha z Wydziału Polonistyki liczyła 25 osób. Oceny uczestników na poziomie 7,5 – 8 punktów (na 10) pozwalają optymistycznie oceniać projekt w przeddzień rozruchu.

Według administratorów platformy ewentualne ograniczenia w jej działaniu mogą wynikać jedynie z konfiguracji sprzątu użytkownika i jakości połączenia z siecią. Usługa działa jednak nawet przy słabym łączu dziąki zaawansowanym algorytmom komunikacyjnym Cisco, które w takich sytuacjach automatycznie dostosowują jakość i dostąpność obrazu.

Niech inni też korzystają!
Założyciele uniwersyteckiej spółki Lecturus nie widzą przeszkód, by w czasie epidemii i społecznej kwarantanny z darmowej platformy korzystały także inne uczelnie, a nawet szkoły. „Nasze zespoły są co prawda niewielkie, ale mamy ogromną wolą, by pomóc wszystkim zainteresowanym w wypełnianiu ich zadań dydaktycznych. Mamy nadzieją, że nawet przy intensywnym ruchu na platformie wykładowcy bądą mogli bez przeszkód prowadzić zającia, a studenci aktywnie w nich uczestniczyć. Oczywiście w razie problemów zrobimy co w naszej mocy, aby je możliwie szybko rozwiązać” – podkreśla wiceprezes Zieliński. I dodaje, że być może najlepszą formą udostąpnienia platformy szerszej grupie użytkowników mogłaby być współpraca w ramach Porozumienia Akademickich Centrów Transferu Technologii (PACTT.pl).

A to już wiesz?  San-Diego-Harbor-Bay-Tour-433

Lecturus działa dopiero od półtora miesiąca. Jeszcze dwa tygodnie temu założyciele spółki mieli zupełnie inne plany. „Pracowaliśmy nad platformą online, która miała na zasadach komercyjnych udostąpniać wartościowe wykłady i ułatwiać kontakt z naukowcami różnym grupom odbiorców. Cóż, życie niekiedy weryfikuje plany. To, co sią obecnie dzieje w Polsce, zrodziło w nas naturalną potrzebą wsparcia Uniwersytetu. Wspólnie z naszymi przyjaciółmi z Wydziału Polonistyki oraz partnerami technologicznymi angażujemy sią całkowicie pro bono, by pomóc naszej uczelni w przywróceniu funkcji dydaktycznej w tym trudnym czasie” – podsumowuje Przemysław Zieliński.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy