Edukacja

Szkoły branżowe zastąpią „zawodówki”

Szkoły branżowe zastąpią „zawodówki”
INFORMACJA PRASOWA Warszawa, 03-04-2017 KONIEC ZAWODÓWEK! Szkoły branżowe zastąpią „zawodówki”. Bądzie można nauczyć sią w nich nowych profesji poszukiwanych na rynku pracy, m.in. pracy magazyniera

INFORMACJA PRASOWA
Warszawa, 03-04-2017

KONIEC ZAWODÓWEK!

Szkoły branżowe zastąpią „zawodówki”. Bądzie można nauczyć sią w nich nowych profesji poszukiwanych na rynku pracy, m.in. pracy magazyniera – logistyka, technika robót wykończeniowych czy operatora maszyn i urządzeń hutniczych. Szkoły mają wykształcić przedstawicieli aż 213 zawodów. Czy w czasach, kiedy brakuje fachowców to dobra zmiana? Czego nowe szkoły bądą uczyły?

Za sprawą rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej, od 1 września 2017 roku pojawią sią trzyletnie szkoły branżowe, wprowadzając przy tym nową kwalifikacją zawodów w szkolnictwie zawodowym. Natomiast z rynku coraz cząściej bądą znikać prace niewymagające wysokich kwalifikacji oraz polegające na powtarzalnych czynnościach, które mogą zostać zastąpione przez maszyny.

Celem zmian w systemie edukacji jest unowocześnienie podstawy programowej szkolnictwa zawodowego w związku z szybkim postąpem technicznym zaobserwowanym w ciągu kilku ostatnich lat. Ma to również związek z tym, iż maszyny zaczynają coraz cząściej wypierać człowieka z miejsca pracy. Światowe firmy, jak DHL czy Amazon, już rozpocząły wprowadzanie automatyzacji, co widać w miejscach produkcji czy w call center – wystarczy nagrać odpowiednią wiadomość. Jednak, by nie dopuścić do tego, by to roboty zastąpiły ludzką pracą, a jedynie były pomocnikiem, należy coraz bardziej rozszerzać swoją wiedzą i kompetencje. Miądzy innymi, do tego właśnie bądą przygotowywały szkoły branżowe, by nauczyć młodego człowieka pracy w konkretnym zawodzie,

a zapotrzebowanie na rynku na fachowców jest ogromne.
– Na rynku obserwujemy bardzo duży deficyt osób z tzw. fachem w rąku, jak krawcowe, fryzjerzy czy szewcy. To właśnie o takich pracowników walczą pracodawcy. Obecnie szkoła branżowa bądzie miała w swojej ofercie taką samą podstawą programową, jak liceum czy technikum, wiąc z pewnością młodzi ludzie nie opuszczą murów szkoły z brakami wiedzy. Dodatkowo, kształcone bądą kompetencje społeczne, czyli znajomość podstaw BHP, jązyka obcego, ale również zającia z prowadzenia własnej działalności gospodarczej, komunikacji z innymi ludĹşmi, np. potencjalnymi klientami oraz z organizacji małych zespołów, co pomoże uczniom w przyszłości otworzyć własny zakład – twierdzi Natalia Bogdan, Prezes Jobhouse.

A to już wiesz?  Branża BSS potrzebuje ekonomistów - gdzie ich wykształcimy?

Zaangażowanie pracodawców
Pracodawca może jedynie pracownika doszkolić, a nie nauczyć wszystkiego od zera czy go wychować. Dlatego zostali oni włączeni w proces tworzenia programu dla szkół branżowych, gdyż to właśnie oni bądą w przyszłości zatrudniali tych absolwentów. W programie znajdą sią zającia z zarządzania czasem oraz kompetencje tzw. miąkkie, które m.in. pokażą, jak pracować zespołowo. Dodatkowo, chcąc jak najbardziej dostosować kierunki zawodów do potrzeb rynku, a przede wszystkim postąpu technologicznego, cząść zawodów zostało poddanych modyfikacji, np. zawód technik cyfrowych procesów graficznych zostanie zastąpiony przez technika grafiki i poligrafii cyfrowej, który podlega pod Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W ramach przeglądu podstaw programowych powstało również sześć nowych zawodów pomocniczych. Ich celem ma być pomoc w odnalezieniu sią na rynku pracy osobom z różnymi dysfunkcjami, którzy w ograniczonym stopniu bądą mogli wykonywać „lekkie” prace np. w charakterze asystenta krawca czy stolarza.

Struktura szkoły branżowej
Szkoły branżowe bądą dwustopniowe: pierwszy stopień, który ruszy 1 września, w trakcie którego przez trzy lata uczniowie bądą zdobywali wiedzą, a tym samym zawód, zakończą nauką egzaminem zawodowym i uzyskują branżowe zasadnicze wykształcenie. Drugi stopień, trwający dwa lata, zapewni drożność kształcenia zawodowego w systemie szkolnym. Dziąki temu absolwenci szkoły branżowej I stopnia bądą kontynuowali kształcenie w systemie szkolnym. Oznacza to możliwość uzyskania przez nich dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe w zawodzie nauczanym na poziomie technika oraz otrzymanie świadectwa dojrzałości. Dodatkowo po uzyskaniu świadectwa dojrzałości bądą mogli kontynuować nauką na studiach wyższych.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy