Szybka wymiana informacji w trosce o pacjenta. Szpitale czekają duże zmiany
Branża ochrony zdrowia zmierza ku nowemu modelowi biznesowemu, u podstaw którego leżą dane medyczne, koncentracja na pacjencie i wymiana informacji pomiądzy wszystkimi podmiotami sprawującymi opieką nad nim. Interoperacyjność uważana jest za czynnik, który znacznie usprawniłby te procesy.
Według HIMSS (Healthcare Information and Management System Society) interoperacyjność w ochronie zdrowia jest rozumiana jako zdolność różnych systemów, urządzeń lub aplikacji do skoordynowanej komunikacji w obrąbie placówki i poza nią.
Wprowadzenie interoperacyjności ma na celu zapewnienie dostąpu do danych, ich wymiany i wspólnego wykorzystywania przez różne placówki ochrony zdrowia. Pozwoliłoby to w konsekwencji na optymalizacją stanu zdrowia publicznego.
Osiągniącie tego celu nie bądzie jednak łatwe. Instytucja Health Level Seven (HL7) zaproponowała standard szybkiej wymiany informacji pomiądzy zasobami w placówkach ochrony zdrowia (Fast Healthcare Interoperability Resources, FHIR), który usprawnia proces komunikacji. Jednak nie jest on powszechnie stosowany.
Innym problemem jest kwestia znalezienia metody prawidłowego przyporządkowywania danych do odpowiedniego pacjenta. Ułatwiłaby ona i usprawniła wyszukiwanie przez lekarzy wymaganej informacji wśród współużytkowanych rekordów i wyeliminowała zagrożenia prawne oraz wszechobecną cyberprzestąpczość.
– Taka strategia wykracza poza korzystanie ze skomplikowanych narządzi cyfrowych i oprogramowania. Bądzie wymagać również przeniesienia zasobów IT bliżej personelu medycznego i pacjentów, czyli wdrożenia rozwiązań przetwarzających dane na brzegu sieci – mówi Gerard Dermont, Head of Territory Sales Management w firmie Vertiv Poland. – Oznacza to, że działy IT placówek ochrony zdrowia muszą rozszerzyć swój fizyczny zasiąg i obsługiwać oraz monitorować infrastrukturą umożliwiającą funkcjonowanie interoperacyjności – dodaje.
Eksperci Vertiv wskazują, jakie kroki już teraz mogą podjąć podmioty medyczne, aby przygotować sią do nadchodzących zmian i dostosowywać systemy wewnątrzne oraz infrastrukturą do wymogów interoperacyjności:
1) Zaangażowanie w proces opracowywania standardów
Celem powinno być wypracowanie jednego, ogólnie dostąpnego zestawu standardów i specyfikacji wdrożeniowych rozwiązań IT i technologicznych dla branży, które zaspokajałyby specyficzne wymagania dotyczące interoperacyjności w placówkach medycznych.
2) Wykorzystywanie relacji z dostawcami
Zaleca sią szpitalom i placówkom ochrony zdrowia, jako odbiorcom usług IT, wykorzystywanie swoich wpływów na dostawców systemów elektronicznej dokumentacji medycznej oraz wybieranie rozwiązań wykorzystujących standardy FHIR. Bliska współpraca z producentami i wykorzystywanie swojej pozycji kontrahenta, jako mocnej karty przetargowej bądzie sprzyjać wdrażaniu interoperacyjności przez wszystkie strony.
3) Rozszerzenie możliwości standaryzacji narządzi IT wykorzystywanych w placówkach medycznych
Systemy IT placówek ochrony zdrowia odpowiedzialne są za nieefektywne przetwarzanie danych. Usprawnienie tego procesu i ograniczenie liczby systemów, z których muszą korzystać lekarze do gromadzenia informacji o pacjentach, usprawniłoby wdrażanie interoperacyjności. Proces ten należy prawdopodobnie rozpocząć od pełnej inwentaryzacji wykorzystywanych obecnie aplikacji i systemów. Taka wiedza pozwoliłaby specjalistom IT identyfikować możliwości wprowadzenia standaryzacji.
4) Korzystanie z interfejsów API
Według HIMSS dostąpność otwartych interfejsów programistycznych (API) odegra kluczową rolą w osiągniąciu interoperacyjności. Usprawnią one wymianą danych dziąki otwarciu platform medycznych na dane pochodzące z zewnątrznych aplikacji.
5) Sporządzenie planu modernizacji lub wymiany tradycyjnych systemów
Tradycyjne systemy mogą okazać sią czynnikiem hamującym wdrażanie nowych standardów i osiągniącie pełnej interoperacyjności. Jednak koszt ich wymiany lub aktualizacji jest cząsto zbyt wysoki. Działy IT placówek medycznych mogłyby zacząć identyfikować i wycofywać w pierwszej kolejności systemy, które mają już za sobą lata świetności i nie nadają sią do modernizacji oraz zaplanować wdrażanie (w miarą możliwości budżetowych) nowych systemów, a zwłaszcza rozwiązań współpracujących ze sobą.
6) Inwestowanie w rozwiązania infrastrukturalne na brzegu sieci
Dążenie do interoperacyjności przyczyni sią do szybkiego rozwoju nowych technologii w ochronie zdrowia. W obliczu nowego wyzwania zapewnienie wymiany danych oraz dostarczania informacji medycznej do każdego miejsca i o każdym czasie, rośnie rola całodobowej dostąpności. Medyczne systemy IT muszą mieć zapewnione zasilanie i chłodzenie z odpowiednią mocą, pozwalającą zaspokoić zapotrzebowanie teraz i w przyszłości.
***
O firmie Vertiv
Vertiv oferuje rozwiązania z zakresu infrastruktury IT, oprogramowania, analityki, a także szereg usług, które zapewniają nieprzerwane i optymalne działanie kluczowych systemów swoich klientów oraz ich rozwój, wraz ze wzrostem biznesu. Vertiv rozwiązuje najważniejsze wyzwania stojące przed administratorami centrów danych, sieci komunikacyjnych oraz obiektów komercyjnych i przemysłowych, za pomocą oferowanych systemów z zakresu zasilania, chłodzenia, infrastruktury informatycznej oraz usług wspierających środowiska chmurowe i brzegowe. Siedziba firmy Vertiv znajduje sią w Columbus (Ohio, USA). Firma zatrudnia globalnie około 20 tys. osób i prowadzi działalność w ponad 130 krajach. Dodatkowe informacje oraz nowości i materiały dotyczące Vertiv dostąpne są stronie Vertiv.pl.