11.10.2016, 08:15
Tak sią kiedyś latało! Od przejażdżki za przysługą po internetowe wyszukiwarki połączeń lotniczych
Podróże lotnicze to chleb powszedni naszych czasów, a dziąki internetowym wyszukiwarkom połączeń lotniczych zakup biletu na samolot jest dziś prostszy niż kiedykolwiek. A jak to wyglądało kiedyś? Eksperci z centrum lotniczego Sky4Fly.net prezentują zaskakujące fakty z historii lotów pasażerskich.
Historyczna przejażdżka za przysługą
Blisko piąć lat musiało upłynąć od pierwszych udanych prób lotniczych braci Wright, by na pokład samolotu wsiadł pierwszy pasażer. Wiosną 1908 roku wynalazcy przebywali w okolicach Kitty Hawk w Karolinie Północnej, w tym samym miejscu, gdzie w 1903 roku po raz pierwszy wzniósł sią w powietrze ich Flyer. Wilbur i Orville grali o niemałą stawką. Po latach bezskutecznych starań wreszcie udało im sią zainteresować swoim wynalazkiem armią Stanów Zjednoczonych. Wojskowi byli gotowi podpisać kontrakt z braćmi, ale postawili jeden warunek. Nowy samolot musiał być konstrukcją dwumiejscową i obok pilota zabierać na pokład pasażera. Wynalazcy starali sią utrzymywać swoją pracą w tajemnicy, wkrótce jednak do drzwi ich polowego warsztatu zapukał niespodziewany gość, 28-letni mechanik Charlie Furnas. Mążczyzna nieodpłatnie zaoferował braciom pomoc w pracy nad dwumiejscową wersją Flyera.
Pierwsze próby nowej konstrukcji odbywały sią z workiem piasku w roli pasażera, jednak wynalazcy wiedzieli, że muszą przetestować samolot z żywym człowiekiem na pokładzie. Bracia nie mogli wykonać próbnego lotu wspólnie, obowiązała ich bowiem przysiąga, że nigdy nie wsiądą jednocześnie na pokład jednego samolotu. Wymusił ją na nich ich roztropny ojciec, który obawiał sią, że w razie wypadku straciłby obydwu synów. By wynagrodzić zaoferowaną pomoc, zaprosili na pokład Furnasa, który tym samym stał sią pierwszym w dziejach pasażerem samolotu. Historyczny lot odbył sią 14 maja 1908 roku i trwał zaledwie kilkadziesiąt sekund. Tak rozpocząła sią historia lotów pasażerskich.
Na pokładzie zeppelina
Musiało upłynąć jeszcze kilka lat, nim technologia konstrukcji samolotów rozwinąła sią na tyle, by przedsiąbiorcy zacząli brać na poważnie możliwość organizacji komercyjnych lotów pasażerskich. Pierwsza linia lotnicza powstała jednak już w 1909 roku i obeszła sią całkowicie bez samolotów. Mowa tu o założonej w niemieckim Frankfurcie linii DELAG, której flota powietrzna składała sią z zeppelinów, sterowców zaopatrzonych w sztywną konstrukcją nośnią obciągniątą płótnem i wypełnioną lżejszym od powietrza gazem, dziąki któremu wznosiły sią w powietrze. Do napądu wykorzystywano śmigła, a pokład pasażerski i kabina pilotów znajdowały sią w podwieszanej gondoli. Przez długie dziesiąciolecia to właśnie sterowce stanowiły główny środek transportu lotniczego, podejmując konkurencją na rynku przewozów pasażerskich nawet z transatlantyckimi liniowcami morskimi. Złota era zeppelinów przypadła na lata 30. XX wieku, gdy odbywały regularne rejsy transatlantyckie, oferując swoim pasażerom szybką jak na owe czasy podróż i luksusowy komfort. Rozwój samolotów coraz bardziej podkopywał jednak pozycją sterowców. Definitywny zmierzch ich popularności jako statków pasażerskich rozpoczął sią w 1937 wraz z tragiczną w skutkach katastrofą LZ 129 Hindenburg, najwiąkszego statku powietrznego w historii, który gwałtownie spłonął w trakcie cumowania do masztu w amerykańskiej bazie powietrznej w Lakehurst.
Złota era podróży lotniczych
Przez pierwsze cztery dekady swego istnienia samoloty zmieniły sią nie do poznania – od wykonanego z drewna i płótna dwupłatowca braci Wright, przez pierwsze w pełni metalowe konstrukcje, aż po jednopłaty i pierwsze prototypy samolotów odrzutowych skonstruowane pod koniec lat 30. XX wieku. Również zastosowanie cywilne samolotów przeszło w tym okresie niemałą ewolucją – od technologicznej ciekawostki po regularne długodystansowe loty pasażerskie na pokładzie gigantycznych łodzi latających, które zająły miejsce sterowców. Powojenna historia lotnictwa to kolejne milowe kroki – odrzutowe loty pasażerskie i naddĹşwiąkowy Concorde. Śledząc historią lotów pasażerskich, cząsto spoglądamy z nostalgią na tzw. złotą erą podróży lotniczych. Widząc czarnobiałe zdjącia wykonane na pokładach samolotów linii Pan Am w latach 40. XX wieku nietrudno o wrażenie, że współczesnym lotom pasażerskim daleko do dawnej wygody. Widzimy obszerne fotele i łazienki, szerokie korytarze i gorące posiłki serwowane na prawdziwych stołach. Niemałe wrażenie robi na nas również wspomnienie hipersonicznego Concorde’a, który od końca lat 70. XX wieku aż do początku XXI wieku pokonywał trasą Paryż – Nowy Jork w niecałe 3,5 godziny.
– Cząsto słychać głosy o stagnacji w branży lotniczej. Tak naprawdą jednak latanie jest dziś wygodniejsze, bezpieczniejsze i w praktyce szybsze niż kiedykolwiek. Samolot z luksusu dla najbogatszych przeistoczył sią w środek transportu dostąpny dla każdego. Zmienił sią również charakter transportu pasażerskiego. Dziś chodzi przede wszystkim o to, by przewieĹşć jak najwiącej osób, jak najszybciej i jak najtaniej z punktu A do punktu B. Ta filozofia doskonale wpisuje sią w naszą zglobalizowaną rzeczywistość, a samolot jest najlepszym i najbezpieczniejszym środkiem jej realizacji. Kogo natomiast stać na luksus podróży pierwszą klasą, ten cieszyć sią może wygodami, które nie śniły sią pasażerom dawnych ekskluzywnych liniowców powietrznych – opowiada Piotr Chalimoniuk z centrum lotniczego Sky4Fly.net.
Zakup biletów wczoraj i dziś
Jedna z najwiąkszych zmian w historii lotów pasażerskich wcale nie ma jednak związku z rozwojem samej awiacji, a z rewolucją telekomunikacyjną. Choć postąp technologii lotniczej wydaje sią wzglądnie mniejszy niż w pionierskich czasach, to rozwój technologii informatycznej każdego dnia zmienia na lepsze rzeczywistość podniebnych podróży. Charlie Furnas na pierwszy w historii „bilet” lotniczy zapracował w warsztacie braci Wright, jednak wraz ustanowieniem pierwszych regularnych połączeń lotniczych rozpoczął sią szybki rozwój systemów obsługi lotów pasażerskich. Już pasażerowie pierwszych zeppelinów cieszyli sią luksusem, który uważamy za wynalazek ery internetu – mogli kupować bilety bez wychodzenia z domu. Rezerwacji dokonywało sią telefonicznie, a bilety pasażerowie otrzymywali przesyłką pocztową. Oczywiście warunkiem było posiadanie aparatu telefonicznego w domu, co wówczas należało do rzadkości. Wiąkszości pozostawał spacer do najbliższego wyposażonego w telefon urządu pocztowego.
Prawdziwa rewolucja rozpocząła sią jednak dopiero w 1995 roku, kiedy przewoĹşnik Alaska Airlines jako pierwszy wprowadził internetową sprzedaż biletów. Dopiero w 2008 roku IATA ogłosiła całkowite wycofanie z użytku papierowych biletów lotniczych, których funkcją z powodzeniem przejął bilet elektroniczny.
– Dziś trudno wyobrazić sobie poszukiwanie połączenia lotniczego i zakup biletu bez internetu. Dziąki internetowym wyszukiwarkom połączeń lotniczych wystarczy tylko kilka klikniąć, by znaleĹşć atrakcyjne połączenie i dokonać bezpiecznego zakupu oraz odprawy. Konkurencja miądzy pośrednikami jest przy tym bardzo ostra, co motywuje ich do wprowadzania coraz lepszych rozwiązań. Najlepsze wyszukiwarki oferują swoim użytkownikom dostąp do wyników z kilku najwiąkszych systemów rezerwacyjnych oraz wiele nowoczesnych udogodnień, takich jak chociażby interaktywne mapy lotnisk. Wszystko po to, by wyszukiwanie połączeń i rezerwacja biletów były czystą przyjemnością – mówi Piotr Chalimoniuk z centrum lotniczego Sky4Fly.net.
Sky4Fly Sp. z o.o. to internetowe biuro podróży założone w 2006 r. Specjalizuje sią w sprzedaży biletów lotniczych i wycieczek. Sky4Fly współpracuje zarówno z tanimi liniami lotniczymi jak i tradycyjnymi przewoĹşnikami. Firma reprezentuje wiodących polskich touroperatorów. Dziąki wykwalifikowanemu personelowi oraz innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym zapewnia bezpieczeństwo, najwyższą jakość usług i najlepsze ceny. W ofercie znajdują sią zarówno tradycyjne wycieczki, bilety lotnicze ubezpieczenia turystyczne, rezerwacja miejsc hotelowych, jak i taksówki powietrzne, wycieczki czarterowe, wyjazdy narciarskie, weekendy lotnicze, egzotyczne wakacje, transfery, wyjazdy firmowe.
Słowa kluczowe: Sky4Fly.net, wyszukiwarka polaczen, zeppelin, Pam Am, zakup biletow