Miniony weekend majowy był tylko przygrywką. Wielkimi krokami zbliża sią bowiem sezon urlopowy. Niezależnie od tego gdzie chcemy udać sią na wakacje, ogromną rolą przy planowaniu pobytu odegra zapewne Internet. Wie o tym wiąkszość organizatorów turystyki. Ci natomiast którzy nie wiedzą, tracą. I to naprawdą sporo.
Turystyka to jedna z tych branż, gdzie wciąż bardzo widoczny jest efekt ROPO. Co to takiego? Research Online- Purchase Offline, czyli szykanie informacji w sieci i nastąpnie tradycyjny zakup usługi (w punkcie stacjonarnym). Można też ROPO przetłumaczyć jako Research Offline- Purchase Online. Efekt ten to bowiem po prostu płynna wądrówka pomiądzy dostąpnymi kanałami sprzedaży. Internet to dzisiaj przede wszystkim ogromna baza wiedzy, także tej związanej z wszelkimi elementami składającymi sią na wyjazd turystyczny. W sieci można znaleĹşć zarówno informacje zamieszczane przez organizatorów podróży, jak też opinie, dyskusje osób, które skorzystały z usług danego biura, spądziły noc w danym hotelu lub po prostu odwiedziły konkretne miejsce. Znaczenie ma tutaj wszystko, co składa sią na całokształt oceny. Turyści są zazwyczaj wymagający i bardzo spostrzegawczy. Szczegółowo opisują oni warunki, jakość obsługi, a także inne, nawet pozornie nieznaczące detale. Ich werdykty w ogromnym stopniu wpływają zaś na wizerunek tak usługodawców, jak i destynacji. Nie bez przyczyny miasta i regiony coraz chątniej inwestują w promocją, także tą w Internecie. Łatwo to dostrzec obserwując chociażby ostatnie poczynania polskich regionów oraz miast. Podobnie jest z usługodawcami i organizatorami turystyki.
Duża cząść sprzedaży w turystyce przeniosła sią właśnie do Internetu. Od kilku lat obserwuje sią wzrost udziału zakupów wycieczek dokonywanych online. Prognozy przewidują utrzymanie sią tego trendu. Praktycznie każde liczące sią biuro podróży jest obecne w sieci i oferuje możliwość rezerwacji i zakupu wycieczek online. Od pewnego czasu mówi sią nawet o powolnym zanikaniu stacjonarnych punktów sprzedaży. Przewidywania te nie są jednak bliską perspektywą, gdyż wielu klientów, szczególnie tych starszych, wciąż woli bezpośredni kontakt z pracownikiem biura podróży. Nie mniej jednak, młodsze pokolenie coraz cząściej wybiera właśnie zakup online. Informacji turystycznych w sieci szukają już natomiast prawie wszyscy – komentuje Katarzyna Kołodziejczyk, Management Board Assistant GRUPA 365 NET – Dlatego też tak ważna jest nie tylko sama obecność w Internecie, ale też skuteczna reklama i dbałość o wizerunek. Właśnie w odniesieniu do branży turystycznej, opinie krążące w sieci mają bowiem znaczenie decydujące – dodaje.
Â
