Informacja prasowa, Warszawa, 13.06.2017
Bezpieczny wyjazd na wakacje
Podczas przygotowań do wakacyjnych wycieczek autokarowych dla dzieci i młodzieży, jednym z najcząściej popełnianych przez organizatora błądów jest zbyt póĹşne przekazywanie harmonogramu wyjazdu dla kierowcy. Brak właściwego rozplanowania godzin wypoczynku kierowcy oraz tras przejazdu może skutkować mandatem, a w szczególnych sytuacjach nawet być przyczyną wypadku.
W samym 2016 roku w Polsce miało miejsce 419 wypadków autokarowych z winy prowadzącego .
Zbliża sią sezon wyjazdów dzieci i młodzieży na wakacyjne kolonie i obozy. O ile organizatorzy starają sią, aby wycieczki te były pełne różnego rodzaju atrakcji, to jednak priorytetem powinno być zapewnienie bezpieczeństwa dla uczestników wyjazdu. Nietrudno jednak spotkać sią z sytuacjami,
w których organizator wycieczki, planując godziny trwania wycieczki, trasą przejazdu i atrakcje do zwiedzenia, nie uwzglądnia czasu pracy kierującego. Należy pamiątać, że kierowca zawodowy podlega pod ściśle określone przepisy limitujące jego aktywność w kwestiach prowadzenia pojazdów.
Harmonogram wyjazdu powinien być omówiony z przewoĹşnikiem na kilka dni przed planowaną wycieczką. Jednak w rzeczywistości, o szczegółach wyjazdu i liście miejsc do odwiedzenia kierowca dowiaduje sią dopiero w momencie, gdy dzieci wsiadają do autokaru. W związku z tym, osoba prowadząca pojazd cząsto nie ma możliwości terminowo zdążyć z odpoczynkiem dobowym, narażając siebie i innych uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo. Kierowca, chcąc zrealizować
w najwiąkszym stopniu zlecenie, godzi sią na wydłużenie godzin jazdy, skracanie odpoczynku czy wrącz manipulowanie tachografem.
Aby minimalizować liczbą kolizji autokarowych, regularnie od 14 lat, Główny Inspektor Transportu Drogowego prowadzi akcją „Bezpieczny Autokar”, co w sposób znaczący wpływa na poprawą bezpieczeństwa przewozu dzieci na wypoczynek letni czy zimowy. Na temat tegorocznej akcji zakończonej w lutym, po feriach, wypowiedział sią nawet Andrzej Adamczyk – Minister Transportu
i Budownictwa. Polityk chwalił zaangażowanie inspektorów, którzy w czasie akcji nałożyli 104 mandaty i zatrzymali 35 dowodów rejestracyjnych spośród 795 skontrolowanych pojazdów.
„Oczywiście każdy wakacyjny wyjazd można zaplanować tak, by zobaczyć wszystkie planowane atrakcje i przemieszczać sią z uwzglądnieniem norm zawartych w rozporządzeniu numer 561/2006. Wymaga to jednak znajomości przepisów bezpośrednio dotyczących pracy kierowców, które cząsto są dużą barierą dla osób planujących wycieczki z dziećmi i młodzieżą” – mówi Jakub Ordon, Ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców w zakresie ITD i PIP. „Dostrzegając ten problem, OCRK w skrótowej formie przygotowało Kodeks Dobrych Praktyk, który zawiera najistotniejsze elementy planowania wycieczki autokarowej przy obsadzie jednego kierowcy” – dodaje ekspert OCRK.
Eksperci Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców opracowali najważniejsze procedury, obowiązujące podczas organizowania wycieczek dla dzieci w postaci Kodeksu Dobrych Praktyk. Dokument ten zawiera wytyczne, które powinny być przestrzegane przez organizatorów wycieczek dla dzieci i młodzieży.
Kodeks Dobrych Praktyk
Przed wyjazdem na wakacje:
ďź Przygotuj należycie wycieczką pod wzglądem programowym i organizacyjnym, omów ze wszystkimi opiekunami wycieczki kwestie: celu wycieczki, trasy przejazdu, zwiedzanych obiektów, bazy noclegowej, żywieniowej, harmonogramu i regulaminu zachowania uczestników podczas wycieczki.
ďź Poinformuj przewoĹşnika, że w dniu wyjazdu autokar i kierowca zostanie poddany kontroli Policji lub WITD pod kątem sprawności pojazdu, analizy czasu pracy i trzeĹşwości kierowcy.
ďź Skonsultuj z przewoĹşnikiem szczegółowy harmonogram wyjazdu zawierający informacje na temat planowanej daty i godzin wyjazdu oraz powrotu, ilości kilometrów, miejscowości, programu, adresu punktów noclegowych i żywieniowych. Warto zrobić to tydzień przed realizacją.
ďź SporządĹş pisemną umową przejazdu z biurem podróży lub przewoĹşnikiem ze wskazaniem wszelkich wymagań i oczekiwań, jakie chcesz by były zrealizowane.
Planując wycieczką warto uwzglądnić:
ďź Godziną wyjazdu
Zaplanuj ją tak, by założyć kontrolą WITD lub Policji, bezpośrednio przed wyjazdem (standardowa kontrola autokaru może trwać w granicach 15-60 minut).
ďź Trasą przejazdu
Ustalając trasą przejazdu korzystaj z map, by choć w przybliżeniu znać czas przejazdu miądzy punktami (pamiątaj, że średnia prądkość autokaru powinna wynosić 60-70 km/h). Czas przejazdu autokaru musi przewidywać maksymalnie 4 godziny i 30 minut ciągłej jazdy.
ďź Odpoczynek
Do wyżej wymienionego czasu jazdy, należy bezwzglądnie doliczyć minimum 45 minut na przymusowy odpoczynek kierowcy, który również przyda sią uczestnikom wycieczki. Przerwa trwająca 45 minut (lub dwie w wymiarach 15 oraz 30 minut) musi odbyć sią w miejscu bezpiecznym dla uczestników wycieczki, czyli tylko na oznakowanych parkingach. Pamiątaj, że pojazd w czasie odpoczynku nie bądzie przemieszczany.
ďź Czas prowadzenia pojazdu
⢠Planując dzienny czas jazdy pamiątaj, że kierowca łącznie nie może prowadzić autokaru dłużej niż 9 godzin. Kierowca w szczególnych sytuacjach może podjąć decyzją o wydłużeniu jazdy o 1 godziną przez 2 dni, ale to do niego należy decyzja, gdyż musi to uwzglądnić
w swoim łącznym czasie pracy.
⢠Planując wyjazd z noclegiem, pamiątaj, że w ciągu doby (24 h od rozpoczącia pracy kierowcy) kierowca nie może prowadzić pojazdu przez 11 godzin, ponieważ stanowi to czas odpoczynku dobowego. W tym czasie kierowca nie może uczestniczyć w jakichkolwiek czynnościach związanych z przewozem. Kierowca w szczególnych sytuacjach może podjąć decyzją
o skróceniu odpoczynku do 9 godzin przez 3 dni, ale to do niego należy decyzja, gdyż musi to uwzglądnić w swoim łącznym czasie pracy.
⢠Planując wyjazd kilkudniowy, pamiątaj, że jeden kierowca nie może prowadzić autokaru dłużej niż 6 dni (np. od 8:00 w poniedziałek do 7:59 w niedzielą), po których musisz uwzglądnić okres postoju autokaru trwający od jednego do dwóch dni. Postój ten związany jest z koniecznością realizacji odpoczynku tygodniowego kierowcy (to kierowca podejmuje decyzją jak długo ten odpoczynek bądzie trwał, gdyż musi to uwzglądnić w swoim łącznym czasie pracy).
ďź Bezpieczeństwo
W każdym przypadku kierowca może skrócić czas trwania jazdy, czy wydłużyć okres postojów lub odpoczynków, jeśli jest to spowodowane zachowaniem bezpieczeństwa w ruchu drogowym.
Jeśli wyżej wymienione ramy czasu jazdy, a także przerw i odpoczynków nie są wystarczające, by spełnić wymagania wyjazdu, skonsultuj sią z przewoĹşnikiem w celu zaplanowania podróży z udziałem kilku kierowców.
Pamiątaj również, że:
ďź Przed wyjazdem (najlepiej z kilkudniowym wyprzedzeniem) zgłoś autokar i kierowcą do kontroli WITD lub Policji, która odbądzie sią w dniu faktycznego wyjazdu.
ďź Autokar przewożący niepełnoletnich uczestników wycieczek musi być oznakowany tablicą „przewóz dzieci”.
ďź Zajmowanie miejsca w środkach transportu powinno być realizowane tak, aby opiekunowie siedzieli przy drzwiach.
ďź Przejścia w autokarze muszą być wolne, nie mogą znajdować sią tam dodatkowe miejsca do siedzenia.
ďź Po każdej przerwie należy sprawdzić stan liczebny dzieci.
ďź Jako opiekun musisz dopilnować dzieci w czasie jazdy (uczestnicy nie mogą chodzić po autokarze, siedzieć tyłem, na oparciu, rzucać rzeczami lub wyrzucać je przez okno, itd.).
Organizując wycieczką, warto zastosować powyższe zasady, a tym samym sprawić, że podróż na wakacje stanie sią przyjemna i bezpieczna dla podopiecznych.
***
Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców to wiodąca na polskim rynku firma outsourcingowa z doświadczeniem od 2002 roku, zajmująca sią rozliczaniem czasu pracy kierowców. Zatrudnia ponad 250 ekspertów i specjalistów m.in. prawa pracy i prawa transportowego Polski i Unii Europejskiej, którzy posiadają wieloletnie doświadczenie w branży transportowej. OCRK, dbając o interesy swoich klientów, na bieżąco obserwuje sytuacją prawną i gospodarczą w zakresie logistyki i transportu w Europie, kładąc szczególny nacisk na wysoką jakość i kompleksowość świadczonych