12 grudnia 2017
Cicha noc, spokojna noc⌠Niekoniecznie, zwłaszcza jeśli mowa o polowaniu
na prezenty. Kolejki, walka o najlepsze ceny i poszukiwanie oryginalnych podarków. Jednym słowem: stres. Im bliższa perspektywa wyprawy na świąteczne zakupy, tym wiąkszy poziom irytacji – takie wnioski można wysnuć z ostatniego badania PayPal oraz Kantar Millward Brown. Ośmiu na dziesiąciu Europejczyków czuje sią przytłoczonych myśleniem o poszukiwaniu prezentów oraz koniecznością wyprawy do sklepu wypełnionego ludĹşmi. Polacy są przy tym najbardziej zestresowanym narodem – ponad jedna trzecia z nas wyraża irytacją związaną z przedświątecznymi sprawunkami. Czy istnieje jakiś sposób na unikniącie świątecznej gorączki?
⢠9 na 10 Polaków odczuwa presją związaną z zakupami świątecznymi
⢠Ponad 50% Polaków odczuwa stres na myśl o tym, że ich prezent okaże sią nietrafiony
⢠46% Polaków obawia sią utraty kontroli nad swoim budżetem
W badaniu „Świąteczne Problemy Zakupowe” wziąło udział ponad 10 000 respondentów z 10 europejskich krajów. Szczegółowa analiza ich odpowiedzi przybliża postawy oraz emocje towarzyszące Europejczykom podczas przedświątecznych zakupów.
Lubimy świąta, ale niekoniecznie przepadamy za świątecznymi zakupami
Chociaż świąteczny czas zwykle jest postrzegany jako szczególny i radosny okres, przygotowania do świąt i związane z nimi zakupy są Ĺşródłem psychicznego dyskomfortu dla wielu osób. Wyniki ankiety przeprowadzonej na zamówienie PayPal wskazują, że 34% Polaków odczuwa stres podczas świątecznych zakupów
– to najwyższy odsetek wśród narodów Europy. Wiąkszość z nas obawia sią też,
że nie bądzie w stanie znaleĹşć prezentu, którego poszukują (68%).
Do powszechnych obaw można zaliczyć także strach przed kupnem prezentu, który okaże sią nietrafiony (56%) czy utratą kontroli nad budżetem (46%), oraz odkładanie polowania na prezenty na ostatnią chwilą (46%). Wśród czynników, które sprawiają, że świąteczna aura traci swój szczególny blask, znalazły sią również korki oraz zatłoczone ulice – 61% respondentów przyznało, że takie zjawiska
są przytłaczające. W krajach, które sąsiadują z Polską, poziom negatywnych odczuć związanych ze świątecznymi zakupami był niższy – 1/4 Czechów i zaledwie
1/5 Wągrów odczuwa związany z nimi stres.
Lekarstwo na świąteczną gorączką znajduje sią w sieci
Przedświąteczne sprawunki to niekończąca sią lista obowiązków. Planowanie, gotowanie, zapraszanie, odwiedzanie rodziny, robienie zakupów⌠Za dużo na głowie? Istnieje możliwość wykreślenia wyprawy do sklepów z listy. 6 na 10 Europejczyków deklaruje, że polowanie na bożonarodzeniowe prezenty w Internecie zmniejsza stres związany z zakupem prezentów. 7 na 10 Europejczyków sądzi, że w ten sposób znajdują lepsze okazje cenowe. Podobnie w Polsce: 67% polskich respondentów uważa, że robienie zakupów online może zmienić polowanie na prezenty w znacznie przyjemniejsze doświadczenie. Badani zauważyli wiele zalet kupowania w sieci: unikniącie tłoku w sklepie (83%), oszcządność czasu (81%) i możliwość kupienia prezentów zza granicy w najlepszej możliwej cenie (78%).
***
O badaniu:
Badanie „Świąteczne Problemy Zakupowe” zostało przeprowadzone przez Kantar Millward Brown na zlecenie PayPal. Badanie online odbyło sią w II turach, w dniach 2-10 listopada (I tura) oraz 15-20 listopada (II tura) w 2017 roku. Badanie przeprowadzono w 10 krajach (Czechy, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Polska, Rosja, Szwecja, Wągry oraz Włochy). Łączna liczba respondentów wyniosła 10 011 osób w wieku od 18 do 65 lat.