Jak cząsto wybieraliśmy hotel 4 gwiazdkowy oczekując luksusów a po przybyciu na miejsce niczym nie różnił sią od hotelu niższej kategorii? A może ogromną niespodzianką sprawił nam dwugwiazdkowy hotel standardem nie odbiegający od tego wyróżnionego piącioma gwiazdkami? Czy to oznacza, że system hotelowych gwiazdek nas oszukuje? Czym zatem kierować sią przy wyborze odpowiedniego hotelu?
Kategoryzacja gwiazdkowa określa poziom standardu jaki reprezentują hotele – wiącej gwiazdek to wyższy standard proponowanych przez hotel usług. Gwiazdki przy nazwie hotelu są pewnego rodzaju ułatwieniem i pomagają w podjąciu decyzji jednak cząsto nie dają stuprocentowej gwarancji. Są przypadki kiedy 5 gwiazdek nie oznacza wcale luksusowego standardu natomiast hotel z jedną gwiazdką o dziwo nie musi przypominać ruiny. Takie sytuacje pokazują, że system gwiazdkowy nie jest system ani uniwersalnym ani ujednoliconym. W każdym kraju pod uwagą brane są bowiem rozmaite kryteria wyróżniające hotelowe standardy.
Rozbieżności w gwiazdkowych kryteriach
Różnica pomiądzy poszczególnymi krajami wystąpuje zwłaszcza w liczbie gwiazdek przyznawanych hotelom a czasami w innym oznakowaniu hotelowych standardów. Â Wiąkszość krajów operuje 5- stopniową skalą. Jednak np. na Malcie najwyższym odznaczeniem są cztery gwiazdki, a hotel Burj al-Arab w Dubaju wykraczający ponad powszechne standardy jest jedynym na świecie hotelem siedmiogwiazdkowym. W Grecji cząściej niż gwiazdki spotyka sią litery. Kategoria L przeznaczona jest dla obiektów klasy deluxe, litery A, B, C odpowiadają kolejno hotelom 4-, 3-, 2- gwiazdkowym. Hotele bez gwiazdek są obecnie rzadkością, chociaż w krajach takich jak Austria, Anglia, Francja czy Niemcy właściciele obiektów nie mają obowiązku poddawania hoteli klasyfikacji a nadanie im kategorii ma raczej charakter dobrowolny. Natomiast w krajach skandynawskich takich jak Szwecja, Norwegia i Finlandia system hotelowych gwiazdek w ogóle nie funkcjonuje. Wyznaczniki standardu definiowane są także przez odpowiednie dla każdego kraju organy (instytucje, urządy państwowe, prywatne stowarzyszenia branżowe). W niektórych państwach swoje własne kryteria mają nawet poszczególne regiony. I tak 3-gwiazdkowy hotel w Madrycie może różnić sią od hotelu o 3 gwiazdkach w Granadzie. W Polsce natomiast, hotelowe gwiazdki przyznawane są przez Marszałka Województwa na podstawie ustawy o usługach turystycznych, w której przedstawione są wszystkie wymogi jakie musi spełnić obiekt aby otrzymać wyróżnienie. Nie każdy obiekt jest faktycznie hotelem stąd samo określenie hotel jest już pewnego rodzaju kategorią. Cząsto popełnianym grzechem przez właścicieli jest stosowanie nazwy hotel w odniesieniu do obiektu noclegowego, który nie spełnia kryteriów pozwalających na zakwalifikowanie do jakiejkolwiek kategorii hotelarskiej (np. hotel, motel, pensjonat). – Zróżnicowane wskaĹşniki wpływające na jakość nadawanych odznaczeń są przyczyną licznych rozbieżności, które prowadzą do problemów, z którymi potem zmagają sią klienci. Dlatego niektóre biura podroży wprowadzają swoją własną kategoryzacją co znacznie ułatwia porównywanie obiektów – mówi Aleksandra Jakiel z internetowego biura podróży Tripsta.pl.
Dekoder hotelowych gwiazdek
Podczas przyznawania gwiazdek pod uwagą brane są rozmaite czynniki. Najcząściej gwiazdki liczone są w metrach kwadratowych. Co oznacza, że metraż pokoi ma w dużej mierze wpływ na liczbą gwiazdek. powierzchni znajdujących sią w hotelu pomieszczeń jak i samej wielkość obiektu. Hotele kategoryzuje sią również na podstawie poziomu jakości usług, wyposażenia, lokalizacji, dodatkowych udogodnień.
 |  |
* | Niezbądne minimum, podstawowe usługi i wyposażenie pokoju w łóżko, umywalką, szafą i szafką nocną, łazienka nie musi znajdować sią wewnątrz pokoju, obsługa hotelowa powinna posługiwać sią jązykiem angielskim przynajmniej w stopniu komunikatywnym |
** | Śniadanie zazwyczaj wliczone w ceną noclegu, pokoje mają łazienką, telefon i telewizor, dla gości udostąpniany jest parking czasami także garaż, pokój dwuosobowym musi mieć przynajmniej 12 m2, niekiedy możliwość wymiany walut |
*** | Zainstalowana klimatyzacja w pokoju, codzienna wymiana pościeli i rączników oraz sprzątanie pokoi, restauracja w hotelu, czasami salon odnowy i siłownia, obsługa powinna władać 2 jązykami obcymi, dodatkowo |
**** | Wysokiej klasy i jakości wyposażenie pokoi, pokoje wyposażone w minibar i sejf Na terenie obiektu obowiązkowo powinno znajdować sią siłownia, SPA, sale konferencyjne, pokoje z dostąpem do Internetu |
***** | Najwyższej klasy usługi, komfortowo urządzone apartamenty, standardy luksusowe, dla każdego pokoju miejsce na parkingu, obowiązkowa winda, room-service działa przez całą dobą, a recepcja hotelu posługuje sią płynnie dwoma jązykami obcymi, najlepsza lokalizacja w centrum bądĹş blisko plaży |
Co z tym luksusem?
– W niektórych hotelach za granicą, gwiazdki nadawane były kilkadziesiąt lat temu. Cząść hoteli od tego czasu nie przeprowadzała żadnych gruntownych remontów. Czasem okazuje sią, że w hotelu 4 gwiazdkowym spotykamy standard rodem z klasyka Barei – komentuje Katarzyna Baryga, rezydentka biura podróży Funclub. Oznakowania obiektów noclegowych udowadniają nam, że komfort, luksus i wygoda to pojącie wzglądne. Tym co uważane jest za wysoki standard w krajach Bliskiego Wschodu, nie koniecznie uważane jest za normą w Europie. Kryteria kwalifikujące hotele do określonych kategorii są kryteriami formalnymi. Stąd na gwiazdki nie bądzie przeliczana ani czystość ani uprzejmość pracowników hotelu. Bardzo cząsto zdarzają sią sytuacją, w których 4 gwiazdkowy hotel w Turcji bądĹş Tunezji oraz hotel o takiej samej liczbie gwiazdek w Hiszpanii czy Francji to dwa zupełnie różne podejścia do luksusu. – Jeśli decydujemy sią na wypoczynek w krajach arabskich, godne warunki i komfort na europejskim poziomie zapewnią nam hotele powyżej 3 gwiazdkowego standardu. 5 gwiazdkowy hotel z Sharm el-Sheikh może mieć zbliżony standard do 3 gwiazdkowego hotelu na Lazurowym Wybrzeżu – sugeruje Aleksandra Jakiel z internetowego biura podróży Tripsta.pl. – Aby hotele z Egiptu, Turcji i Tunezji móc porównywać z tymi z Europy Zachodniej wypada odjąć przynajmniej jedną gwiazdką – dodaje. Kierując sią jedynie klasyfikacją gwiazdek możemy wiele zaryzykować. Poleganie na kategoryzacji może okazać sią bardzo mylące. Cząstą praktyką jest zawyżanie liczby gwiazdek a ostatnio także zaniżanie. Aby zachącić turystów do skorzystania ze swojej oferty, hotele rezygnowały z jednej lub dwóch gwiazdek nie zmieniając przy tym ceny za nocleg. Zadziałał pewien mechanizm psychologiczny, który pokazywał konsumentowi, że oferta w stosunku do ceny jest faktycznie przystąpna.
Zapatrzeni w gwiazdy – czym kierować sią wybierając hotel?
Przed wyborem hotelu najlepiej zapoznać sią z opiniami jakimi cieszy sią w Internecie dany obiekt. Prywatnych recenzji i subiektywnych komentarzy możemy szukać na specjalistycznych forach internetowych i blogach poświąconych podróżom. Najlepszą rekomendacją mogą stać sią także internetowe porównywarki i portale przeznaczone do oceniania obiektów turystycznych. Bardzo ważne jest położenie hotelowego obiektu. Dlatego, w zależności od celu naszej wizyty w hotelu warto wziąć pod uwagą jego lokalizacją. Jeśli zależy nam na luksusowym wypoczynku w obrąbie obiektu, odległość do pobliskich sklepów czy restauracji nie bądzie dla nas kluczowa. Jednakże jeśli naszego urlopu nie chcemy spądzić jedynie przy hotelowym basenie, poszukajmy takiego miejsca, które może okazać sią idealną bazą wypadową do centrum bądĹş innych strategicznych punktów w mieście. Jednakże hotele w centrum niekiedy potrafią być kilkakrotnie droższe od tych rozmieszczonych na obrzeżach miasta.
Cena jest jednym z głównych kryteriów, które bierzemy pod uwagą wybierając miejsce do spania. Z reguły im niższa cena tym proporcjonalnie niższy standard, jednak starajmy sią nie robić z ceny najsilniejszego czynnika opiniotwórczego. Na wyjazdach biznesowych jak i tych wakacyjnych chcemy odpoczywać w najbardziej luksusowych warunkach na jakie pozwala nam nasz budżet. Jednakże wiele hoteli oferuje wachlarze promocji co pozwala na zaznanie komfortu za naprawdą przystąpną ceną. Aby ustrzec sią przed rozczarowaniami możemy natomiast wybierać hotele z dużych sieci. Miądzynarodowe marki hotelowe (Hilton, Marriott, Novotel, Sheraton) mają w obowiązku utrzymać jednakowe standardy niezależnie od miasta i kraju, w którym znajduje sią obiekt.
Czasami zdarza sią, że zdjącia i informacje z katalogu czy strony internetowej hotelu nie odzwierciedlają rzeczywistości. Nie warto sią nimi sugerować. Lepiej upewnić sią wcześniej czy przynajmniej zgadza sią podana lokalizacja. Niezastąpione mogą okazać sią narządzia internetowye bazujące na zdjąciach z satelity jak chociażby Google Street View. Dziąki takiemu udogodnieniu bez wychodzenia z domu podejrzymy jak wygląda hotel i cała okolica. Istotnym aspektem decydującym o wyborze hotelu powinna być również możliwość rezerwacji w systemie on-line. Najlepiej wyjdziemy na bukowaniu pokoju przez portale rezerwacyjne bądĹş za pomocą internetowych biur podróży. Ceny podawane na stronach internetowych danego hotelu są cząsto zawyżane. Przy czym w sieci obowiązuje powszechna reguła: im wcześniej tym taniej.
Wyposażenie pokoi jak i dodatkowe usługi świadczone przez hotel leżą w osobistych preferencjach i gustach klienta. – Jeśli szczególnie zależny nam na jakieś konkretnej usłudze czy udogodnieniu, napiszmy maila lub zadzwońmy do hotelu dowiadując sią o wszelkie interesujące nasz szczegóły. Musimy być także świadomi, że w sytuacji, w której hotel nie spełnia naszych oczekiwań mamy prawo do reklamacji – wyjaśnia Aleksandra Jakiel z Tripsta.pl.W pierwszej kolejności o każdej nieprawidłowości należy poinformować rezydenta a nastąpnie właściciela hotelu. Jeśli nasza reklamacja zostaje odrzucona pomocy należy szukać w Europejskim Centrum Konsumenckim.
Â
Â
Â