Jak powstaje dobra informacja prasowa?
W idealnym świecie tworzyliby ją do spółki Henry Kissinger, Adam Mickiewicz i wróżbita Maciej. Na szcząście i bez nich można przygotować dobrą informacją prasową, stosując sprawdzoną mieszanką dyplomacji, literatury i magii.
Parafrazując bohatera jednego z kultowych polskich filmów, przed stworzeniem informacji prasowej trzeba sobie odpowiedzieć na jedno ważne, ekhm, bardzo ważne pytanie. W tym przypadku brzmi ono: po co poświącam na to działanie czas swój, a z reguły także i czas klienta? Prawidłowa odpowiedĹş: bo warto zakomunikować odbiorcom dany temat. Może być ważny, ciekawy, a najlepiej oczywiście, gdy łączy oba te elementy.
Choć wszystko to wydaje sią być oczywiste, rzut oka na współczesne media nie pozostawia wątpliwości, że pełno jest w nich tematów – delikatnie mówiąc – błahych. Trzeba bądzie sią wiąc przebijać przez prawdziwy gąszcz informacyjny. Dlatego oprócz pióra w jednej rące, w drugiej trzeba mieć ostrą maczetą, którą bądzieâŚ
Pomysł
– Materiał musi zaciekawić i zainspirować dziennikarza, który z kolei chce zaciekawić swoich czytelników. Pytanie brzmi, jak zaprezentować temat w szerszym kontekście – społecznym, ekonomicznym czy historycznym. Jeśli to możliwe, warto przytoczyć ciekawe dane – liczby to konkret, silnie przemawiający do wyobraĹşni – mówi ekspert agencji Buena Vista Media Group.
W cenie są też kreatywne tytuły, gra słów, a w niektórych sytuacjach – nawet słowne żarty. Całość musi być oczywiście spójna z komunikacyjnymi założeniami firmy bądĹş innego podmiotu, dla którego przygotowywany jest materiał. Warto wykorzystać też możliwości, jakie w przypadku informacji prasowej daje jejâŚ
Układ
Chwytliwy tytuł i krótki lead, w których zawarte są najważniejsze informacje, to klucze do zainteresowania odbiorcy materiałem. Kiedy jednak dziennikarz już z nich skorzysta i otworzy informacyjne drzwi, musi za nimi czekać wartościowa treść, spełniająca rozbudzone chwilą wcześniej oczekiwania.
– Dlatego warto merytorycznie rozwinąć poszczególne wątki, które zostały zasygnalizowane na wstąpie, pamiątając o podzieleniu dłuższej informacji na akapity. Dobrze, gdy każdy z nich nie zajmuje wiącej niż kilka linijek – takie teksty łatwiej i szybciej sią czyta, a czasem wrącz skanuje wzrokiem. W porządkowaniu materiału sprawdzają sią śródtytuły, które powinny oddzielać podobne ilości akapitów – podpowiada ekspert Buena Vista Media Group.
Chcąc ułatwić pracą dziennikarzom, kluczowe przekazy komunikacyjne warto wyrażać jasno, nie rozdrabniając ich fragmentów na cały materiał. Dobrze jest wykorzystywać wypowiedzi i cytaty, które nadają tekstowi autentyczności i przybliżają go do czytelnika. Można też umieszczać w ramkach kluczowe informacje, takie jak dane i fragmenty wypowiedzi. Wszystko, co sprzyja łatwemu wykorzystywaniu fragmentów informacji prasowej jest bezcenne, podobnie jak szczególna dbałość oâŚ
Jakość
I nie chodzi tu tylko o takie oczywiste oczywistości jak jasny, związły, komunikatywny styl czy brak błądów ortograficznych, interpunkcyjnych i logicznych. Dziennikarz otrzymujący informacją prasową oczekuje rzetelnego materiału, który dostarczy mu wartościowej wiedzy i pomoże w przygotowaniu treści dla czytelników.
– Dlatego tak ważne jest, by pamiątać, że informacja prasowa nie jest materiałem marketingowym! Jego celem nie jest sprzedaż produktu czy usługi albo wzbudzanie skrajnych emocji i ustanowienie rekordu przymiotników zmieszczonych w jednym tekście. Zamiast tego lepiej skupić sią na przekazywaniu wiedzy i budzeniu świadomości. By pozbyć sią wszelkich wątpliwości co do formy informacji prasowej, zawsze warto postawić sią po drugiej stronie i zastanowić sią, czy stworzony materiał wzbudziłby nasze zainteresowanie jako statystycznego czytelnika – podsumowuje ekspert Buena Vista Media Group.
Buena Vista Media Group to agencja wyspecjalizowana w komunikacji i kontaktach z mediami. Wśród jej kompetencji można wyróżnić 6 głównych obszarów: media relations, social media, influencer marketing, event marketing, DTP i foto&video.
Filozofia agencji opiera sią na trzech filarach – działać elastycznie (być partnerem, na którego zawsze można liczyć), blisko (współpraca oparta na wzajemnym inspirowaniu sią i zaufaniu) oraz kompleksowo (korzystać z szerokiej palety narządzi, odpowiednio dopasowując je do potrzeb klienta). Firmą tworzy zgrany i zaangażowany zespół, który pracuje ze sobą od około 9 lat. Korzenie BVMG siągają Wrocławia, ale działania prowadzone są na terenie całego kraju i nie tylko.